بزرگ‌ترین مزرعه زعفران کشور در استان سمنان احداث می‌شود.

یک نت ـ
زعفران

یک نت ـ سیدحسن میرعماد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: احداث بزرگ‌ترین مزرعه زعفران کشور با مشارکت مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود و بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار با استفاده از ادوات مکانیزه در حال انجام است.

وی گفت: در این طرح آخرین روش‌های علمی برای کشت و اجرای روش‌های آبیاری تحت‌فشار هوشمند پیش‌بینی شده و همچنین اخذ مجوز تولید و تکثیر پیاز استاندارد زعفران و نیز واحد فناوری پیشرفته در کنار واحد تولیدی برای استحصال محصولات پرارزش از زعفران از برنامه‌های اجرایی این پروژه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: با توجه به مزایا و شرایط اقلیمی استان سمنان، توسعه کشت گیاهان دارویی مانند زعفران در چند سال اخیر قابل‌توجه بوده و سطح زیرکشت زعفران در مناطق مختلف استان مجموعاً به ۳۳۲ هکتار رسیده است.

میرعماد با بیان اینکه کشت زعفران با نیاز آبی اندک کشتی کم‌توقع و اشتغال‌زا محسوب می‌شود، افزود: در استان سمنان ۴۸۰ زعفران‌کار در مناطق مختلف و به‌ویژه در شهرستان‌های شاهرود، میامی، دامغان، گرمسار، آرادان و سمنان مشغول فعالیت هستند.

وی میزان عملکرد محصول زعفران از هر هکتار را دو کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این میزان عملکرد در مزارع نمونه به ۱۰ کیلوگرم در هر هکتار می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: کار برداشت زعفران در استان سمنان از اواسط مهرماه در مناطق گرمسیر آغاز شده است و تا پایان آبان‌ماه ادامه دارد.

میرعماد خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۹۰۰ کیلوگرم زعفران از باغ‌های زعفران استان سمنان برداشت شود.

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده