(عکس) صندلی یک میلیارد و 200 میلیونی

یک نت ـ صندلی طراحی شده توسط کوراماتا، طراح برجسته ژاپنی، در سال 1989 به نام صندلی خانم بلانش با قیمتی برابر یک میلیارد و دویست میلیون تومان در این حراجی به فروش رفت. حراجی طراحی‌های قرن بیستم در سالن حراجی «ساوث بی» لندن برگزار شده بود.
صندلی

یک نت ـ حراجی‌های مد این هفته لندن بار دیگر مدرکی بود بر قدرت بازار لوازم خانگی کلکسیونی زیرا در آن آثاری از «c» (Shiro Kuramata) و «گریت ریتولد» (Gerrit Rietveld) رکورد قیمت این حراجی‌ها را شکستند.

صندلی طراحی شده توسط کوراماتا، طراح برجسته ژاپنی، در سال 1989 به نام صندلی خانم بلانش با قیمتی برابر یک میلیارد و دویست میلیون تومان در این حراجی به فروش رفت. حراجی طراحی‌های قرن بیستم در سالن حراجی «ساوث بی» لندن برگزار شده بود.

 

اخبار,اخبار گوناگون,صندلی یک میلیارد و 200 میلیون تومانی

 صتدلی یک میلیارد و دویست میلیونی کوراماتا، طراح برجسته ژاپنی

 

 البته این تنها فروش خیره کننده این حراجی نبود و بسیاری از لوازم خانگی و نورپردازی که در این حراجی به فروش گذاشته شد بیش از حد انتظار به فروش رسیدند.

مجسمه داندلیون متعلق به «هری برتویا» (Harry Bertoia) طراح آمریکایی در سال 1966 و کاناپه «دیوان» اثری از «فرانز وست» (Franz West) هنرمند اتریشی در سال 2006 نیز هردو با قیمتی بیش از دو برابر قیمت پیشنهادی به فروش رسیدند.

 

اخبار,اخبار گوناگون,صندلی یک میلیارد و 200 میلیون تومانی

 
لندن اکنون با سرعتی بسیار در حال تبدیل شدن به مرکز جهانی بازار طراحی‌های کلکسیونی است. افزایش فروش این آثار منجر به راه‌اندازی گالری‌های جدید و جابجایی رکوردهای فروش حراجی‌ها شده است.  حراجی ساوث بی اولین فروش طراحی برگزار شده در این شهر در پنج سال گذشته بوده است.

«سسیل وردیه» مدیر طراحی بخش اروپایی ساوث بی می‌گوید: «از آنجا که لندن اکنون یکی از بزرگترین پایتخت‌های طراحی جهان است، موقعیتی عالی برای ما به‌وجود آمد تا فروش‌های‌مان را دوباره راه‌اندازی کنیم. علاقه به این فروش واقعا جهانی بود و خریداران اصلی ما از کشورهایی مانند انگلستان، فرانسه و آمریکا بودند که نشان می‌دهد لندن اکنون به کانونی بین‌المللی برای طراحی تبدیل شده است.»

از جمله اقلام دیگری که در این حراجی به فروش رسید می‌توان به آثار «مارک نیوسون» اشاره کرد که کاناپه «لاکهید» او اوایل امسال توانسته بود عنوان گران‌ترین اثر طراحی را از آن خود کند.

 

اخبار,اخبار گوناگون,صندلی یک میلیارد و 200 میلیون تومانی

 

میز کوچک «لاتد»، اثر این هنرمند در سال 2006 با قیمت 225 میلیون تومان و یک جفت صندلی «اکسترودر» متعلق به همان سال نیز با قیمت حدود 400 میلیون تومان به فروش رسیدند.

 

اخبار,اخبار گوناگون,صندلی یک میلیارد و 200 میلیون تومانی

 جراغ آویز «ورتکس ایکس» اثر زاها حدید و پاتریک شوماخر، دو معمار سرشناس نیز به قیمتی نزدیک به نیم میلیارد تومان به فروش رسید که رکورد گران‎ترین طراحی روشنایی را به خود اختصاص داد.

حراجی ساوث بی در بیانیه خود می‌گوید: «پیشنهادات قابل توجهی ازسوی مجموعه‌‍داران خصوصی اروپا و آمریکا ارائه شد که بسیاری از آنها برای اولین‌بار از این حراجی خرید کردند.»

 

اخبار گوناگون - صبحانه آنلاین

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده