چرا بعضی ها به همسران پیامبر توهین می کنند؟
یک نت ـ بعضی ها به همسران پیامبر توهین می کنند و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی ) فتوا دادند که نباید به همسران توهین کرد در مقابل بعضی ها هم این فتوا را مخالف ایه 10 سوره تحریم دانستند در پاسخ به این شبهه باید گفت:
حفظ حرمت همسران پیامبر که قرآن آنان را "ام المؤمنین = مادر مؤمنان"(1) نامیده و به منزله مادر شمرده است، بر همه مؤمنان واجب است و حفظ حرمت مادر، همیشه واجب است. حتی اگر مادر گناهکار یا حتی کافر و مشرک باشد یا گردد. البته حفظ حرمت یک مطلب است و اطاعت و پیروی مطلب دیگر.. قرآن اطاعت و پیروی را مختص خدا و رسول و اولی الامر دانسته که جز به حق دستور نمی دهند و اما از غیر خدا و رسول و اولی الامر از پدر و مادر و امیر و حاکم و...، تا زمانی باید اطاعت کرد که اطاعت از آنان مصداق اطاعت از خدا بوده و امر آنان امر به حق و عدل باشد و اما اگر آنان از جمله پدر و مادر به غیر حق و عدل امر کردند، اطاعت از آنان حرام است ولی با این وجود باید حرمتشان محفوظ بماند:وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفا(2)و هر گاه آن دو، تلاش كنند كه تو چيزى را همتاى من قرار دهى، كه از آن آگاهى ندارى (بلكه مىدانى باطل است)، از ايشان اطاعت مكن، ولى با آن دو، در دنيا به طرز شايستهاى رفتار كن.آیه هایی از سوره تحریم در توبیخ بعض همسران پیامبر است و آنان را هشدار می دهد که شما در مخالفتی که با پیامبر داشتید و اسباب ناراحتی ایشان شدید، از حق منحرف گردیدید و ... و شما نباید گمان کنید که همسری پیامبر برای شما در قیامت کافی است و حساب و کتاب نخواهید شد بلکه شما هم به کیفر گناه و انحراف مؤاخذه خواهید شد و... همچنان که همسر نوح و لوط گمراه شدند و همسری با پیامبر آنان را سودی نبخشید و به کیفر کفر و گناه خود، مستحق مؤاخذه گردیدند.بنا بر این سوره تحریم هشدار به همسران پیامبر و دیگر منتسبان به اولیای خدا است تا عبرت بگیرند و به نسبت ها دلخوش نباشند و بدانند آنچه در قیامت مفید است، ایمان و عمل صالح می باشد و حکم محترم بودن همسران پیامبر را نفی نمی کند.همسران پیامبر حتی اگر به فرض، کافر هم شده باشند با این وجود حفظ حرمتشان بر ما واجب است و کیفر یا بخشیدن آنان با خداست. ما حق نداریم با این توجیهات وظیفه حرمت گذاری به همسران پیامبر را خدشه دار کنیم و خدای ناکرده به ساحت آنان توهین و جسارت کنیم.البته بحث مستدل تاریخی و اعتقادی در باره رفتار و فضایل آنان در زمان پیامبر و بعد از آن، تا زمانی که با انصاف و منطق عجین باشد، توهین نیست و منعی ندارد.پی نوشت ها:1. احزاب (33)آیه6.2.لقمان(31)آیه15.
افزودن دیدگاه جدید