رفتن به محتوای اصلی

رابطه خدا با ﻫﻨﺪﺳﻪ ﻓﻀﺎﯾﯽ

تاریخ انتشار:
یک نت ـ قرآن کتاب فیزیک و شیمی و ریاضیات نیست. بلکه کتاب هدایت بشر به سوی رستگاری مادی و معنوی است تا برای همه انسانها باسواد و بی سواد، بزرگ و کوچک، قابل فهم و اجرا باشد.
رابطه خدا با ﻫﻨﺪﺳﻪ ﻓﻀﺎﯾﯽ

یک نت ـ شبهه: ﺯﻣﯿﻦ ﺻﺎﻑ ﻭ ﻣﺴﻄﺢ ﺍﺳﺖ . ﺳﻮﺭﻩ ﻧﻮﺡ 19 ‏«ﻭَﺍﻟﻠَّﻪُ ﺟَﻌَﻞَ ﻟَﻜُﻢُ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽَ ﺑِﺴَﺎﻃًﺎ ‏» ﻭ ﺧﺪﺍ، ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﭼﻮﻥ ﻓﺮﺷﯽ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﮕﺴﺘﺮﺩ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻟﺮﻋﺪ 3 ‏« ﻭَﻫُﻮَ ﺍﻟﺬِﻱ ﻣَﺪَّ ﺍﻷَﺭْﺽَ ﻭَﺟَﻌَﻞَ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺭَﻭَﺍﺳِﻲَ ‏». ﺍﻭﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﻣﺘﺪﺍﺩ ﺩﺍﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮐﻮﻫﻬﺎ ﻭ ﺭﻭﺩﻫﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻟﺤِﺠﺮ 19 ‏« ﻭَﺍﻷَﺭْﺽَ ﻣَﺪَﺩْﻧَﺎﻫَﺎ ﻭَﺃَﻟْﻘَﻴْﻨَﺎ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺭَﻭَﺍﺳِﻲَ ﻭَﺃَﻧْﺒَﺘْﻨَﺎ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻣِﻦْ ﻛُﻞِّ ﺷَﻲْﺀٍ ﻣَﻮْﺯُﻭﻥٍ ‏» . ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﻣﺘﺪﺍﺩ ﺩﺍﺩﯾﻢ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮐﻮﻫﻬﺎﯼ ﻋﻈﻴﻢ ﺍﻓﮑﻨﺪﻳﻢ ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﺑﻪ ﺷﻴﻮﻩ ﺍﯼ ﺳﻨﺠﻴﺪﻩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﻳﺎﻧﻴﺪﻳﻢ ﺳﻮﺭﻩ ﺑﻘﺮﻩ 22 ‏« ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺟَﻌَﻞَ ﻟَﻜُﻢُ ﺍﻷَﺭْﺽَ ﻓِﺮَﺍﺷﺎً ﻭَﺍﻟﺴَّﻤَﺎﺀ ﺑِﻨَﺎﺀ ﻭَﺃَﻧﺰَﻝَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺴَّﻤَﺎﺀ ﻣَﺎﺀ ﻓَﺄَﺧْﺮَﺝَ ﺑِﻪِ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺜَّﻤَﺮَﺍﺕِ ﺭِﺯْﻗﺎً ﻟَّﻜُﻢْ ﻓَﻼَ ﺗَﺠْﻌَﻠُﻮﺍْ ﻟِﻠّﻪِ ﺃَﻧﺪَﺍﺩﺍً ﻭَﺃَﻧﺘُﻢْ ﺗَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ‏» ﺁﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﯼ ﮐﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﭼﻮﻥ ﻓﺮﺷﯽ ﺑﮕﺴﺘﺮﺩ ، ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﭼﻮﻥ ﺑﻨﺎﻳﯽ ، ﺑﻴﻔﺮﺍﺷﺖ ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺁﺑﯽ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ، ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﺁﺏ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻭﺯﯼ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺛﻤﺮﻩ ﺍﯼ ﺑﺮﻭﻳﺎﻧﻴﺪ ، ﻭ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻴﺪ ﮐﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﺘﺎﻳﺎﻧﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ...

ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺍﻣﺘﺪﺍﺩ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﻓﺮﺵ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻓﺮﺵ ﺑﻮﺩﻥ ﻫﻤﮕﯽ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺳﻄﻮﺡ ﺻﺎﻑ ﺍﺳﺖ. ﺗﺎﺑﺤﺎﻝ ﺩﯾﺪﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺨﺼﯽ ﻓﺮﺷﯽ ﺭﺍ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﮐﺮﻭﯼ ﺑﺒﺎﻓﺪ. ﻓﺮﺷﻬﺎﻣﻌﻤﻮﻻً ﻫﻤﮕﯽ ﻣﺴﻄﺢ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺍﻟﻠﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺯ ﮐﻠﻤﻪ ﮐﺮﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺷﺎﯾﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺑﺎ ﻫﻨﺪﺳﻪ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﺩﻭ ﺑﻌﺪﯼ ﻭ ﺻﺎﻑ ﻣﯿﭙﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻓﺮﺷﯽ ﺯﯾﺮ ﭘﺎﯼ ﻣﺎ ﭘﻬﻦ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﮐﻮﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺵ ﺣﺮﮐﺖ ﻧﮑﻨﺪ. ﺁﺷﮑﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﺍ ﺻﺎﻑ ﻓﺮﺽ ﻣﯿﮑﻨﺪ. ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﯼ ﻧﺎﺩﺍﻥ ﺍﺯ ﮐﺮﻭﯼ ﺑﻮﺩﻥ ﮐﺮﻩ ﺯﻣﯿﻦ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﺯﻣﯿﻦ ﮐﻪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻓﺮﺵ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﺍﮐﺘﻔﺎ ﻣﯿﮑﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺣﮑﻢ ﺻﺎﺩﺭ ﻣﯿﮑﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻓﺮﺷﯽ ﺻﺎﻑ ﺍﺳﺖ. .......

ﻣﺤﻤّﺪ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﺎ ﺁﯾﻪ ﻫﺎﯼ ﻓﻮﻕ ﺩﺭ 1400 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺍﺩﻋﺎ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ، ﻫﻤﻮﺍﺭ ،ﺻﺎﻑ ﻭ ﻣﺴﻄﺢ ﺍﺳﺖ ! ﺍﻣّﺎ ﻋﻠﻢ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﺮﻥ ﻫﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﻣﺤﻤّﺪ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻭ ﺳﺨﺖ ﺩﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﻄﺢ ﻭ ﺻﺎﻑ ﺑﻮﺩﻥ ﺯﻣﯿﻦ ﺩﺭﻭﻏﯽ ﺑﯿﺶ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﯿﺴﺖ .

ﭘﺮﺳﺸﯽ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺍﯼ ﺗﺎﺯﯾﺎﻥ ‏«ﺍﻟﻠﻪ» ﮐﻪ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻣﺤﻤّﺪ ﺧﺎﻟﻖ ﻫﻤﻪ ﻫﺴﺘﯽ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﯼ ﮐﺎﻣﻞ ﺍﺳﺖ ﭼﻨﯿﻦ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻓﺎﺣﺶ ﻭ ﻋﻈﯿﻤﯽ ﺭﺍ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺘﯽ ﯾﮑﺒﺎﺭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﮐﺮﻭﯼ ﺑﻮﺩﻥ ﺯﻣﯿﻦ ﻭ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﮐﻪ ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭘﯽ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟

ﺍﻟﻠﻬﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﺒﺴﺘﺮ ﺷﺪﻥ ﻣﺤﻤّﺪ ﺑﺎ ﻫﺮ ﺯﻧﯽ، ﺍﺳﯿﺮﯼ، ﮐﻨﯿﺰﯼ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺩﺧﺘﺮﮎ ﺧﺮﺩﺳﺎﻟﯽ ﺁﯾﻪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ! ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﻣﺮﯼ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻬﻤﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺧﻮﺩﺵ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﻗﻠﻢ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﺍﺳت.

پاسخ:آیاتی که متن شبهه، به عنوان دلیل بر غیرکروی بودن زمین ادعا کرده، تنها به معنای گسترده و پهناور بودن زمین در قرآن به کار رفته و نه کروی بودن زمین. در هیچ آیه ای از قرآن ، زمین مسطح ِ غیر ِ کروی دانسته نشده است.

بررسی آیاتی که برخی مدعی هستند بر غیر کروی بودن زمین دلالت می کند :

و إِلىَ الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَت‏ [ غاشیه : 20 ]ترجمه : و به زمین که چگونه گسترده و هموار گشته است؟بررسی : سطحت به معنی گستردگی همراه با همواری است. کجای آن دلالت می کند که زین غیر کروی است ؟ چه بسا اجرام کروی که به دلیل وسعت ، سطحش گسترده و هموار (صاف) است. ( توجه قرآن علاوه بر هموارهای زمین به ناهمواری های آن نیز اشاره کرده است : 27 فاطر )همچنین شاید برخی گمان کنند که « سطح » در اصطلاح نوین هندسی در مقابل کره یا قوس و ... قرار می گیرد. اما باید توجه داشت که در ادبیات عربی این مسئله وجود ندارد. قرآن هم لزوماً قرار نیست از اصطلاحات دانشمندان قرن 21 استفاده کند ! و اللَّهُ جَعَلَ لَکمُ‏ُ الْأَرْضَ بِسَاطًا [ آیه 19 نوح ]ترجمه : و خداوند زمین را براى شما فرش گسترده‏اى قرار داد .بررسی : این تشبیه است. اگر در مناطق جلگه ای ( که ناهمواری وجود ندارد ) بنگریم ، زمین به واقع شبیه به فرشی گسترده است.و ابداً دلالت بر غیرکروی بودن زمین ندارد. علاوه بر اینکه اجرام کروی نیز قابل پوشانیدن ( با فرش و پارچه و ... ) هستند. و یَوْمَ نُسَیرِّ الجِْبَالَ وَ تَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَ حَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنهُْمْ أَحَدًا [آیه 47 کهف ]ترجمه : و روزى را به خاطر بیاور که کوه‏ها را به حرکت درآوریم و زمین را آشکار و مسطح مى‏بینى و همه آنان [انسانها] را برمى‏انگیزیم، و احدى از ایشان را فروگذار نخواهیم کرد.بررسی : منظور از « بارزة » مسطح به معنی « غیر کروی » نیست بلکه به معنی « بدون پستی و بلندی » است.

و الْأَرْضَ بَعْدَ ذَالِکَ دَحَئهَا اخْرَجَ مِنهَْا مَاءَهَا وَ مَرْعَئهَا [ آیه 30 و 31 نازعات ]ترجمه : و زمین را بعد از آن گسترش داد، و از آن آب و چراگاهش را بیرون آورد...بررسی : و ایضاً ! کجای این آیات دلالت بر غیرکروی بودن زمین دارد ؟؟؟ « دحیها » به معنی گستردگی پهناوری است. چه بسا اجرام کروی که سطحشان گسترده و پهناور باشد. و هُوَ الَّذِى مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسىِ‏َ وَ أَنهَْارًا وَ مِن کلُ‏ِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِیهَا زَوْجَینْ‏ِ اثْنَینْ‏ِ یُغْشىِ الَّیْلَ النهَّارَ إِنَّ فىِ ذَالِکَ لاََیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون‏ [ آیه 3 رعد ]ترجمه : و او کسى است که زمین را گسترد و در آن کوه‏ها و نهرهایى قرار داد و در آن از تمام میوه‏ها دو جفت آفرید (پرده سیاه) شب را بر روز مى‏پوشاند در اینها آیاتى است براى گروهى که تفکر مى‏کنند.بررسی : باز هم کجای این آیه شریف دال بر غیرکروی بودن زمین است ؟ گستردگی زمین به معنی غیرکروی نیست. همچون موراد بالا ، چه بسا اجرام کروی که سطحشان گسترده (وسیع) باشد.

الَّذِى جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَ السَّمَاءَ بِنَاءً وَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّکُمْ فَلَا تجَْعَلُواْ لِلَّهِ أَندَادًا وَ أَنتُمْ تَعْلَمُون‏ [سوره بقره آیه 22]ترجمه : آن کس که زمین را بستر شما، و آسمان را همچون سقفى بالاى سر شما قرار داد و از آسمان آبى فرو فرستاد و به وسیله آن، میوه‏ ها را پرورش داد تا روزى شما باشد. بنا بر این، براى خدا همتایانى قرار ندهید، در حالى که مى‏ دانید (هیچ یک از آنها، نه شما را آفریده‏ اند، و نه شما را روزى مى‏ دهند).بررسی : اولاً تشبیه آسمان به سقف ، یک تمثیل درست است. جو زمین مانع ورود بسیاری از امواج و اشعه های خطرناک می شود، پس محافظ اهل زمین است. همچنین واژه ی فراش در آیه به معنی بستر گسترده است. از همین روی به فرش ، فرش میگوییم . زمین واقعاً بستری گسترده است. اما آیا این به معنی غیرکروی بودن زمین است ؟؟؟ خیر. چه بسا اجرام کروی همچون زمین که هم بستر است و هم گسترده و در عین حال کروی هم هستند. گذشته از اینکه ممکن است سطح اجرام کروی نیز به وسیله فرش یا پارچه یا ... گسترده و پهن شود

اما برخی آیات اعجازگونه قرآن در مورد حرکت زمین و خورشید، قرنها قبل از آنکه گالیله در 400-300 سال پیش به جرم اعلام حرکت زمین به دور خورشید به اعدام محکوم شود:

آیاتی دال بر حرکت زمین و خورشید:خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ یُکَوِّرُ اللَّیْلَ عَلَى النَّهَارِ وَیُکَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّیْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلَا هُوَ الْعَزِیزُ الْغَفَّارُ ﴿زمر، 5﴾: آسمانها و زمین را به حق آفرید شب را به روز درمى‏پیچد و روز را به شب درمى‏پیچد و آفتاب و ماه را تسخیر کرد هر کدام تا مدتى معین روانند آگاه باش که او همان شکست‏ناپذیر آمرزنده است

در این آیه به این موضوع اشاره شده است که ماه و خورشید و زمین تا مدتی در حرکت خواهند بود و این مساله از دیدگاه نجومی تایید شده است.

وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ إِنَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ ﴿۸۸﴾ کوهها را مى‏بینى [و] مى‏پندارى که آنها بى‏حرکتند و حال آنکه آنها ابرآسا در حرکتند [این] صنع خدایى است که هر چیزى را در کمال استوارى پدید آورده است در حقیقت او به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است (۸۸، نمل)همانطور که می دانید کوهها نیز یکی از اجزای چسبیده به زمین هستند و در صورت حرکت زمین با آن حرکت می کنند.البته این آیه به موضعات دیگری نیز مانند حرکت لایه های زمین و کوه های یخی نیز دلالت می کند.

هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِی مَنَاکِبِهَا وَکُلُوا مِن رِّزْقِهِ وَإِلَیْهِ النُّشُورُ ﴿۱۵، ملک﴾اوست کسى که زمین را براى شما رام گردانید، پس در گوشه و کنار آن رهسپار شوید و از روزى او بخورید، و رستاخیز به امر [و در پیشگاه‏] اوست‏کلمه رام کردن برای حیوانات و اسب به کار می رود که برای حمل و نقل و حرکت کردن مورد استفاده قرار می گیرد. آیات مربوط به حرکت خورشید در مدار خودش:«وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ» (یس، 38)

ترجمه: و خورشيد به [سوى] قرارگاه ويژه خود روان است تقدير آن عزيز دانا اين است. این ایه حتی حرکت خورشید را در مدار خودش نیز بیان کرده است.

ضمنا قرآن کتاب فیزیک و شیمی و ریاضیات نیست. بلکه کتاب هدایت بشر به سوی رستگاری مادی و معنوی است تا برای همه انسانها باسواد و بی سواد، بزرگ و کوچک، قابل فهم و اجرا باشد. پس نباید از قرآن انتظار داشت که به حل معادلات ریاضی و فیزیک و ... بپردازد. گرچه ممکن است قرآن مواردی از مسائل علمی را نیز بیان کرده باشد که البته همه آنها دلایلی بر اعجاز علمی قرآن هستند.این یکی از معجزات بی نظیر قرآن است که علوم روز هیچ گاه قرآن را نقض نمی کنند و قرآن فراتر از همه علوم زمان خویش در هر عصری است.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا