آیا غیبت بدتر از زنا است؟ +عکس غیبت کردن
یک نت : آيا حرمت غيبت و تهمت واقعاً بيشتر از زنا و شراب خواري است؟ چرا اكثر مردم مبتلا به گناه غيبت و تهمت هستند و كمتر كسي گناه زنا را انجام ميدهد؟
پاسخ:
در اين كه زنا و شراب خواري از گناهان بسيار بزرگي هستند هيچ شك و شبههاي وجود ندارد. در قرآن زنا، فاحشه و بسيار بد شمرده شده است: «لا تَقرَبُوا الزِّنا إنَّهُ كان فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِيلا؛ نزديك زنا نشويد، زيرا فاحشه و بد راهي است»[1]. و در روايات نيز از بزرگترين گناهان شمرده شده است. پيامبر(ص) فرموده: «الزِنا مِنَ أكبَرَ الكَبائِرَ؛ زنا از بزرگترين گناهان كبيره است»[2]. و همچنين شراب خواري را قرآن حرام كرده است[3] در روايتي از پيامبر(ص) آمده است: «الخَمرُ اُمُّ الفَواحِشَ وَ أكبَرُ الكَبائِرَ...؛ شراب سرچشمه همه زشتيها و بزرگترين گناه كبيره است»[4]. و درباره غيبت خداوند ميفرمايد: « وَ لَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَ يحُِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيم ؛ آيا هيچ يك از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ پس آن را ناخوش خواهيد داشت؛ و از خدا بترسيد، زيرا خدا توبهپذير و مهربان است»[5].
و درباره بهتان و تهمت در قرآن آمده است: « وَ مَن يَكْسِبْ خَطِيَةً أَوْ إِثمًْا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيًا فَقَدِ احْتَمَلَ بهُْتَانًا وَ إِثْمًا مُّبِينًا ؛ و هر كه خطا يا گناهي از او سر زند و تهمت به ديگري ببندد، مرتكب بهتان و گناه بزرگ و آشكاري شده است»[6].
و اما چرا گناه غيبت و تهمت اشد از زنا و شراب خواري است: «الغِيبَةُ أشَدُّ مِنَ الزِّنا»[7] علت اساسي آن را ميتوان، در رابطه با حق الناس بودن اين دو گناه جستجو كرد. گناهان زنا و شراب خواري، گناهان فردي است كه شخص خودش مرتكب شده، و نافرماني خدا كرده است، پس حق الله است، اين گناهان بين انسان و خدا است و اگر انسان توبه كند. خداوند بخشنده و رحمان او را ميبخشد و اما گناهان غيبت و تهمت گناهاني هستند در رابطه با ديگر اشخاص، فردي نسبت به فرد ديگر غيبت يا تهمت ميزند، در اين جا گناه بين يك انسان و فرد ديگر و خداوند است و در اين جا حق ديگران (حق الناس) مطرح ميشود و در چنين صورتي علاوه بر رضايت الهي بايد رضايت انسان صاحب حق نيز فراهم گردد.
و در اين دو گناه اگر افراد از حق خود نگذرند و طرف مقابل را نبخشند، بخشوده نخواهند شد و خداوند نيز آنها را نميبخشد. و همين مطالب از سخنان گوهربار ائمه معصومين استفاده شده است، كه در اين رابطه پيامبر(ص) فرموده است: «غيبت كردن از زنا بدتر است». شخصي با تعجب پرسيد چگونه؟ پيامبر(ص) فرمود: «چون مردي كه زنا ميكند، اگر توبه واقعي كند، خداوند توبه او را ميپذيرد و نيازي به راضي كردن طرف مقابل نيست، ولي كسي كه غيبت ميكند هم بايد توبه و هم بايد رضايت شخص غيبت شونده را بگيرد، و تا او راضي نشود، گناه غيبت كننده بخشيده نميشود»[8]. و احتمال ديگر كه از روايات استفاده ميشود كه اين دو گناه (غيبت و تهمت) شديدتر از زنا و شراب خوارياست آبروي اشخاصي است كه ريختن آبروي اشخاصي تجاوز به آبروي آنها است كه پيامبر(ص) فرمود: «كُلُّ مسلم عَلي المُسلِمِ حَرامٌ دَمُهُ وَ مالُهُ وَ عِرضُهُ وَ الغِيبَةُ تَناوُلُ العِرضِ؛ تجاوز به خون و مال و آبروي مسلمان بر مسلمان ديگر حرام است، و غيبت و پشت سرگوئي تجاوز كردن به آبروي مسلمان ميباشد»[9].
امام صادق(ع) ميفرمايد: «اذا دق اعرض استصعب جمعه؛ چون آبروي كسي كوبيده و پراكنده شود جمعآوريش دشوار است»[10]
قرآن ميفرمايد: «آنها كه دوست ميدارند زشتي را درباره مؤمنين اشاعه دهند براي آنها عذابي دردناك در دنيا و آخرت است و خدا ميداند و شما نميدانيد»[11]. و قابل ذكر است كه تهمت از غيبت برتر است، چون در غيبت بدي و عيب ديگري كه در او بوده، به ديگران گفته ميشود، ولي در تهمت بدي و عيبي كه در شخص نبوده به او نسبت ميدهند. البته سخن در اين زمينه بسيار است، اميد است كه با تفكر و مطالعه بيشتر نسبت به اين مسائل آشنائي بيشتري پيدا كنيم و اگر ديده ميشود كه مردم نسبت به غيبت و تهمت اهميتي قائل نيستند به خاطر آگاه نبودن آنها نسبت به اين مسائل اخلاقي و اسلامي است و براي آنها كمتر اين مسائل تبليغ و گفته شده است و يا توجه ندارند و شايد به جهت همين بيتوجهي و عدم التفات به اين گناهان و آثار زيان بخش فردي و اجتماعي آنها است كه لحن روايات در اين زمينه بسيار شديد بيان شده تا مردم را بيدار كنند.
[1] . سوره اسراء (17) آيه 32.
[2] . محمدي ري شهري، محمد، قم، ناشر دارالحديث، ميزان الحكمة، عنوان 1596، حديث 7636.
[3] . سوره بقره (2) 119.
[4] . احسانبخش، صادق، آثارالصادقين , روابط عمومی ستاد نمازجمعه گیلان، 1371ه ش، ج 5، ص 429
[5] . سوره حجرات (49) آيه 12.
[6] . سوره نساء (4) آيه 112.
[7] . محدث نورى، مستدرك الوسائل مؤسسه آل البيت عليهم السلام قم، 1408 هجرى قمری، ج9، ص 114
[8]. آثارالصادقين، ج 12، ص 533، ح 7 .
. [9] ورام بن ابى فراس، مجموعة ورام،انتشارات مكتبة الفقيه قم،ج1، ص 115 .
علامه مجلسى، بحار الأنوارمؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 هجرى قمری، ج 75، ص 277. [10]
[11]. سوره نور (24) آيه 19.
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
عکس غیبت
تصاویر غیبت
دیدگاهها
خیلی ممنون که مارو آگاه کردید خیلی خیلی خیلی ازتون ممنونم ایشالله که هیچ کدام از ماها از غیبت کنندگان نباشیم
عالی
برادر من خوب متوجه نشدم مگر کسی که به اوتجاوز میکنی وزنا میکنی حق الناس وجود ندارد مگر کسی که برادر خود رامی کشد وگوشت اورا می خورد حق الناس وجود ندارد؟
تجاوز با زنا فرق میکنه
افزودن دیدگاه جدید