رفتن به محتوای اصلی

همه ایرادات فیلم رستاخیر از نظر کارشناسان حوزوی

تاریخ انتشار:
با توجه به اینکه حادثه عاشورا ازنظر شیعیان یکی از مهم‌ترین فرازهای تاریخ اسلام محسوب می‌شود، این فیلم به‌هیچ‌وجه نتوانسته حتی بخشی از این واقعه مهم را به نمایش بگذارد؛ بلکه فقط تکه‌برداری های ناشیانه ای از این حادثه بزرگ تاریخی دارد.
همه ایرادات فیلم رستاخیر از نظر کارشناسان حوزوی

یک نت ـ فیلم رستاخیز در آیینه نقد کارشناسان حوزه

به گزارش پایگاه جامع تبلیغ ذی طوی، فیلم «رستاخیز» با حضور تهیه کننده فیلم  و جمعی از کارشناسان معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی به‌صورت خصوصی اکران گردید و پس‌ازآن طی یک جلسه کارشناسی موردبحث و بررسی قرار گرفت. برخی ازاشکالات این فیلم عبارتند از:

1-  با توجه به اینکه حادثه عاشورا ازنظر شیعیان یکی از مهم‌ترین فرازهای تاریخ اسلام محسوب می‌شود، این فیلم به‌هیچ‌وجه نتوانسته حتی بخشی از این واقعه مهم را به نمایش بگذارد؛ بلکه فقط تکه‌برداری های ناشیانه ای از این حادثه بزرگ تاریخی دارد.

2-  فیلم رستاخیز، به دلیل ساختار به‌هم‌ریخته آن، نه در خارج از کشور می‌تواند تصویر مناسبی از حادثه عاشورا نشان دهد و نه در داخل می‌تواند پیش برنده و ارتقاء بخش ذهن مخاطبان باشد؛ بلکه به نظر می‌رسد چهره موجود از امام حسین علیه السلام ویاران باوفایش را در ذهن مخاطبان تخریب می‌کند.

3-   ازنظر تأثیرگذاری در حوزه معنوی، عاطفی، حماسی و عقلانی بسیار ضعیف است.

4-  در مقدمه فیلم آمده: «معاویه برخلاف پیامبر و خلفا برای خود جانشین تعیین کرد»، این جمله به معنای ردیه برعلیه واقعه غدیر خم و انتخاب امیرالمؤمنین علیه السلام توسط رسول الله (( صلی الله علیه و آله و سلم)) است!

5-  در مقدمه فیلم آمده: «معاویه به آرای مردم تمکین نکرد و فرزندش را به خلافت برگزید»، آیا به‌راستی رأی‌گیری انجام‌شده بود؟!

6-  امام حسین علیه السلام و اصحاب آن حضرت، هرچند از زبان مخالفین، به‌عنوان فتنه‌گر معرفی می‌شوند که این مسئله در شرایط فعلی این ذهنیت را به مخاطب می‌دهد که می‌شود فردی مانند امام حسین علیه السلام، فتنه‌گر معرفی گردد درحالی‌که به سپاهیان دشمن حتی یکبار هم توصیف فتنه‌گر القاء نمی‌شوند.

7-  نشان دادن چهره ابالفضل العباس علیه السلام به‌گونه‌ای که موجب وهن این شخصیت بزرگ دینی در ذهن مخاطبان می‌گردد.

8-   انتخاب یک خواننده با چهره‌ای آرایش‌شده و هنرمندی منفی در فتنه 88 برای نقش حضرت عباس علیه السلام.

9-   در این فیلم تحریف تاریخ عاشورا به‌وفور صورت گرفته است که به‌عنوان نمونه موارد ذیل بیان می‌گردد:

الف: حضرت مسلم علیه السلام پس از دستگیری در چاه نشان داده می‌شود.ب: چهره‌ی حضرت مسلم ابن عقیل علیهالسلام در این فیلم چهره‌ای کریه به تصویر کشیده شده است. ج: بعضی از مطالب ارائه‌شده در گفتگوی حضرت عباس علیه السلام با شمر وهمچنین گفتگوی آن حضرت با حضرت زینب سلام الله علیها غیرواقعی است.د: حمله به خیام حرم قبل از شهادت امام حسین علیه السلام نشان داده‌شده است.ه:  در نبردهای تن‌به‌تن، بیشتر یاران امام حسین علیه السلام به شهادت می‌رسند؛ نه سپاهیان دشمن.ی: حرّ بن یزید ریاحی در اواسط جنگ به شهادت می‌رسد؛ نه در اوایل آن و همچنین به‌دست ایشان کسی از سپاه دشمن کشته نمی‌شود.ن:  بکیر بن حرّ تا لحظه حمله به خیمه‌ها و بعد از شهادت همه بنی‌هاشم حتی ابالفضل العباس زنده و بعد شهید می‌شود.    درصحنه‌ای از فیلم، قرآنی در دست حضرت است که بر روی آن نوشته‌شده: القرآن کریم!!!    در این فیلم شخصیتی بانام حرمله وجود ندارد!    هیچیک از پیام‌های اصلی سید الشهداء علیه السلام مانند هیهات منا الذله در فیلم وجود ندارند.  نقش بسیاری از شخصیت های بارز و تأثیرگذار حادثه عاشورا مثل حضرت زینب سلام الله علیها، حضرت علی اکبر علیه السلام مطرح نمی‌شود و یا تأثیر آنها بسیار کمرنگ است. ولی افرادی مثل به کیر بن حرّ نقش اصلی فیلم را بازی می‌کنند.  در این فیلم برخلاف مقاتل و تاریخ صحیح شیعی حضرت علی اصغر علیه السلام در قالب یک کودک 3-2 ساله به تصویر کشیده شده است!!!  وقتی از امام حسین علیه السلام سؤال می‌شود که چرا جنگ می‌کنید نه تنها جوابی مطرح نمی‌شود؛ بلکه حضرت ابالفضل علیه السلام صحنه را به هم می‌زند و هیچ پاسخی ارائه نمی‌شود.

10- کلیسا، دین مسیحیت و آموزه های آن به عنوان مظهر آرامش، امنیت و عواطف انسانی به مخاطب معرفی می‌شود.

11- چهره پردازی از معاندین در این فیلم شیک و تمیز و شاداب و حتی گاهی تمیزتر و شادابتر از یاران امام حسین علیه السلام است.

12- این فیلم با نمایش مکرر بدن های لخت مردان درصحنه های مختلف، موجب ترویج برهنگی است.

همچنین درفیلم رستاخیزاشکالات فنی فراوانی وجود دارد که از پرداختن به آن خودداری می‌شود.

منبع: معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه

دیدگاه‌ها

مهرداد 1394/05/26 - 18:17

لیسانس خیره سرم مهندسم با زنم دارم مسافر کشی میکنم تو گرما تبخیر میشم می فهمین چی میگم ........

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا