5 گام موثر درعلاقه مند سازی فرزندان به نماز

یک نت ـ امّا به جا آوردن مداوم و مرتب عبادات و وظایف دینی، علاوه بر علاقه و میل درونی نیازمند عوامل بیرونی نیز می‌باشد. از همین رو اگر عوامل درونی و بیرونی در کنار هم و دست در دست هم بدهند، فرد به این فریضه دینی علاقه مند شده و از آن لذت کافی را خواهد برد و هرگز آن را ترک نخواهد کرد.
تربیت کودک

یک نت ـ بی شک، یگانه و بهترین راه جهت برقراری رابطه با خدای متعال، نماز است؛ فریضه‌ای که بارها در طول روز تجربه‌اش را کرده‌ایم و آگاهی را داریم که اگر این فریضه خالص و بی ریا باشد، می‌تواند درمانگر تمام مشکلاتمان شود. 
امّا به جا آوردن مداوم و مرتب عبادات و وظایف دینی، علاوه بر علاقه و میل درونی نیازمند عوامل بیرونی نیز می‌باشد. از همین رو اگر عوامل درونی و بیرونی در کنار هم و دست در دست هم بدهند، فرد به این فریضه دینی علاقه مند شده و از آن لذت کافی را خواهد برد و هرگز آن را ترک نخواهد کرد.
امّا عوامل بیرونی موثر کدامند؟
1. الگو بودن والدین
خانواده‌ای که والدینش همواره اهل دین و انجام افعال عبادی باشد، هرگز فرزندان آن نسبت به نماز تنبل و بی اهمیت نخواهند بود. در مقابل خانواده‌ای که والدین آن نسبت به مسائل دینی بی اهمیت باشند، نباید توقع داشت که فرزندان آن خانواده، اهل نماز، مسجد و روزه شوند.
2. تشویق کردن فرزندان
والدین لازم است در راستای علاقه مند سازی فرزندان به نماز، آنان را تشویق کنند. البته تشویق و استفاده از جایزه برای فرزندان نباید به گونه‌ای باشد که فرزند نسبت به انجام نماز شرطی شود و احساس کند برای بدست آوردن جایزه باید نماز را اقامه کند.
3. دعای خیر والدین
والدین لازم است همواره جهت علاقه مند سازی فرزندان نسبت به نماز و مسائل عبادی، دعای خیر کنند و بعضا به گونه‌ای برای فرزندان دعا کنند که آنان بشنوند و یا دریابند که پدر و مادرشان برای علاقه مند سازی آنان به نماز تلاش زیادی می‌کنند و از خدا در این راه استمداد می‌گیرند.
4. داشتن صبر و بردباری
والدین به عنوان مربیان تربیتی فرزند لازم است در تعلیم و رشد فرزندشان صبور و بردبار باشند؛ زیرا مأنوس کردن و علاقه مند سازی فرزندان به نماز مسئولیتی زمان بر و نیازمند صبر و حوصله است. لذا والدین گرامی نباید در آغازین تلاش خود انتظار تغییر رفتار در فرزندشان داشته باشند.
5. توجه پدر و مادر به آخرت و اعمال خود
شیوه کیفیت تلاش پدر خانواده در کسب روزی حلال موجب می‌شود که فرزند به طور غیرمستقیم یاد بگیرد که در این دنیای فانی نباید برای بدست آوردن مادیات، دست به هرکاری زد و یا برای کسب مقدار لذتی نباید نسبت به نماز و دیگر مسائل دینی بی تفاوت شد. این توجه مدام والدین نسبت به اعمال خود و آخرت باعث اثرپذیری غیرمستقیم در فرزندان می‌شود.

نویسنده: عقیل مصطفوی مجد

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده