حکم خرید و فروش ماهواره

خرید ماهواره احکام خرید و فروش ماهواره سوالات دینی,احکام دینی,سوالات مذهبی,سایت احکام دینی,پرسش های مذهبی,حکم خرید و فروش ماهواره,فروش ماهواره
ماهواره

یک نت ـ حکم شرعی خرید و فروش ماهواره

اگر خرید کالاهای وارداتی از کشورهای غیراسلامی و استفاده از آن ها باعث تقویت دولت های کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمین هستند، شود و یا قدرت مالی آن ها را برای هجوم به سرزمین های اسلامی یا مسلمین در سرتاسر عالم، تقویت نماید، واجب است که مسلمانان از خرید و بکارگیری و استفاده از آن ها اجتناب کنند، بدون اینکه فرقی بین کالایی با کالای دیگر و دولتی با دولت دیگر از دولت های کافری که دشمن اسلام و مسلمین هستند، وجود داشته باشد و این حکم هم اختصاصی به مسلمانان ایران ندارد. (آیة الله خامنه ای دام ظله)

سوال: اگر كسی در مقابل طلبی كه دارد سفته یا براتی داشته باشد و بخواهد طلب خود را پیش از وعده آن به كمتر از آن بفروشد اشكال دارد؟

جواب: اگر سفته یا برات را به خود بدهكار بفروشد به كمتر مانع ندارد ولی فروش آن به غیر مدیون به كمتر, ربا و حرام است. (استفتائات امام (ره)، ج1، ص 176، س227)
 
سوال: حكم خرید وسایلی چون كفش و لباس و غیره از دست فروش ها در صورتی كه نمی دانیم كه این وسایل را از چه طریقی به دست آورده اند چه حكمی دارد؟

جواب: در صورتی كه نمی دانید از چه راهی تهیه كرده اند خرید از آنها اشكالی ندارد. (توضیح المسائل 12 مرجع ج2، ص224 و 225)

چند سوال از آیة الله العظمی سیستانی (مدظله):
سوال: خرید و فروش و یا استعمال فرچه مسواکی که از موی خوک فراهم شده است جایز است؟

پاسخ: خرید و فروش و حتی استعمال آن جایز است اما دهان بدان وسیله آلوده و نجس می شود و با بیرون آوردن و بر طرف کردن بقایای آن فرچه، دهان نیز پاک می شود.

 سوال: در مورد خرید و فروش ماهواره کمی توضیح دهید؟

پاسخ: معظم له نگهداری آن را به کسی که برخودش و یا برخی اعضاء خانواده اش مطمئن نیست که استفاده حرام از آن نبرد اجازه نمی دهد.
 
سوال: من در كشور كانادا زندگى مى كنم، مطمئن هستم در این شهر مسلمانان زیادى زندگى مى كنند و مشغول به كار هستند آیا در این صورت حتما باید مطمئن شوم گوشتى كه مى خورم صد درصد ذبح اسلامى شده است؟

پاسخ: مى توان در آن بلاد از مسلمانى كه گوشت را براى خوردن عرضه مى كند یا مى فروشد خریدارى نمود.

سوال: آیا فروشنده باید عیب موجود در كالا را به خریدار بگوید؟ در صورتى كه نگوید حكم عمل وى و معامله چه خواهد بود؟

پاسخ: اگر چه اخفاء عیب جایز نیست ولى اظهار آن لازم نیست و بعد از ظهور عیب خریدار حق فسخ معامله را دارد.

 سوال: آیا خرید وفروش ارزاق دانشگاهى كه توسط دانشگاه عرضه مى شود اشكال دارد؟

پاسخ: اشكال ندارد.

 سوال: آیا كشیدن سود بر روى قیمت جنسى كه به صورت اقساط به فروش مى رسد حلال است؟

پاسخ: اگر با ملاحظه سود، قیمت فروش معین شود و با قیمت تعیین شده فروخته شود مانعى ندارد.

 سوال: آیا فروش چك با مبلغ پایین تر از بهاى آن مثلا ً چند ماه آینده آن اشكال شرعى ندارد و آیاحلال است یا حرام؟

پاسخ: اگر چك به اِِِِِِِِِِِزاء طلبى باشد كه صاحب چك از دیگران دارد فروش آن به نقد اشكال ندارد.
 
سوال: اینكه یك فرد شغلش فقط این باشد كه جنسش را اَقساطى بفروشد و از سودى كه در مدت چكها مى برد ارتزاق كند آیا این شغل اشكال شرعى ندارد؟

پاسخ: مانعى ندارد.

چند سوال از آیة الله خامنه ای دام ظله:
سوال: آیا وارد کردن کالاهای اسرائیلی و ترویج آن ها جایز است؟ در صورتی که این کار هرچند بر اثر اضطرار صورت بگیرد، آیا فروش آن ها جایز است؟

باید از معاملاتی که به نفع دولت غاصب اسرائیل که دشمن اسلام و مسلمین است، خودداری شود و وارد کردن و ترویج کالاهای آنان که از ساخت و فروش آن سود می برند، برای هیچ کس جایز نیست و همچنین برای مسلمانان هم خرید آن کالاها به خاطر مفاسد و ضررهایی که برای اسلام و مسلمین دارد جایز نیست.
 
سوال: آیا برای مسلمانان خرید کالاهای اسرائیلی که در سرزمین اسلامی به فروش می رسند، جایز است؟

بر آحاد مسلمین واجب است که از خرید و استفاده از کالاهایی که سود تولید و فروش آن ها عاید صهیونیست ها که با اسلام و مسلمین در حال جنگ هستند، می شود، اجتناب کنند.

 سوال: خرید و فروش کالاهای امریکایی چه حکمی دارد و آیا این حکم شامل همه کشورهای غربی مثل فرانسه و انگلستان هم می شود؟ و آیا آن حکم مخصوص ایران است و یا در همه کشورها جاری است؟

اگر خرید کالاهای وارداتی از کشورهای غیراسلامی و استفاده از آن ها باعث تقویت دولت های کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمین هستند، شود و یا قدرت مالی آن ها را برای هجوم به سرزمین های اسلامی یا مسلمین در سرتاسر عالم، تقویت نماید، واجب است که مسلمانان از خرید و بکارگیری و استفاده از آن ها اجتناب کنند، بدون اینکه فرقی بین کالایی با کالای دیگر و دولتی با دولت دیگر از دولت های کافری که دشمن اسلام و مسلمین هستند، وجود داشته باشد و این حکم هم اختصاصی به مسلمانان ایران ندارد.

چند سوال از آیة الله مکارم شیرازی د ام ظله:
سوال: اخیراً تهیّه و توزیع تصاویر مهیّج شهوت در شکل هاى مختلف و بعضاً به بهانه عرضه آثار هنرى و عرفانى، بر روى کاشیها، لباسها، کارتهاى تبریک و مانند آن، شایع گردیده است؟ نظر مبارک نسبت به موارد ذیل چیست؟ الف) خرید و فروش این گونه تصاویر چه حکمى دارد؟ ب) وظیفه فروشندگان نسبت به محو تصاویر مبتذل، که بر روى اجناسى مانند لباس، صابون، بسته هاى شیرینى و امثال اینهاست، چیست؟ ج) مزد کارگران و بنّاها در قبال نصب کاشیهایى که منقّش به این گونه تصاویر مى باشد، چه حکمى دارد؟ د) آیا نصب تصاویر مذکور در معرض دید افراد جایز است؟

استفاده از تصاویر مبتذل و فسادانگیز، به هر نحو که باشد، جایز نیست، و ترویج آن نیز شرعاً ممنوع است، و مزد گرفتن در برابر آن مجاز نمى باشد، و چنانچه بتوانند باید آن را محو کنند.

 سوال: فرش ها تابلوهایی با تصاویر زنان سر برهنه، یا رقّاصى هاى دسته جمعى بافته مى شود، همچنین عکس هاى مینیاتورى با همین مضامین کشیده مى شود. تهیّه، تولید، خرید، فروش و نصب آنها در منازل یا مغازه ها چه صورتى دارد؟

با توجّه به این که این عکس ها ترویج فساد است، تولید و خرید و فروش و نگهدارى آن اشکال دارد.

 سوال: آیا مى توان به خانواده هایى که فرزند ندارند، فرزندى بدون سرپرست (مانند کودکان سر راهى) تحویل داد، و در مقابل پولى از آنها گرفت؟ اگر مبلغ اخذ شده بر اساس جنس طفل، یا ویژگیهاى ظاهرى او، متفاوت باشد، چه حکمى دارد؟

 فروختن فرزند به هیچ عنوان جایز نیست.

منابع:
 انهار

حوزه

 اندیشه قم

تبیان

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای دام ظله

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله مکارم شیرازی دام ظله
توضیح المسائل 12 مرجع ج2

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده