رفتن به محتوای اصلی

قدیمی‌ترین مومیایی یخی جهان (تصاویر)

تاریخ انتشار:
قدیمی‌ترین مومیایی یخی «روماتیسم» داشته است + تصاویر -
قدیمی‌ترین مومیایی یخی جهان (تصاویر)

یک نت ـ بررسی‌های محققان چند دانشگاه اروپایی روی مومیایی مشهور «مرد یخی» نشان می‌دهد که در 5300 سال قبل از بیماری روماتیسم رنج می‌برده است.

همچنین محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برای درمان این مومیایی که «اوتزی» نامیده شده، در عصر برنز از نوعی روش درمانی خاص استفاده شده که علائمی همانند خالکوبی‌های امروزی روی پوست وی برجای گذاشته که تنها با فناوریهای مدرن قابل  مشاهده است.

 

 

مومیایی مشهور «مرد یخی» که می توان آن را قدیمی‌ ترین مومیایی یخی جهان نیز لقب داد در روز نوزدهم سپتامبر 1991 توسط یک زوج کوهنورد آلمانی در دامنه کوه «اوتزال» در کوهستانهای منطقه‌ «آلپاین» ایتالیا در مرز ایتالیا و اتریش پیدا شد و در همان  زمان قدیمی ‌ترین مومیایی یخی جهان لقب گرفت و بلافاصله محققان صورتش را بازسازی، البسه ‌اش را تحلیل، و مطالعه بدنش را آغاز کرده و همچنین ژنومش را توالی دادند.

 

 

در همان زمان دولت ایتالیا خواستار تحویل آن به مسئولان فرهنگی این کشور شده، اما زوج آلمانی از این کار اجتناب کردند. در نهایت دادگاهی در آلمان این مومیایی را میراث تاریخی ایتالیا دانسته و رای به عودت آن به ایتالیا داد، هر چند که بدلیل تلا‌شهای زوج  آلمانی در کشف و نگهداری قدیمی ‌ترین مومیایی یخی جهان، حکم به پرداخت جایزه‌ 175 هزار یورویی به این زوج داد و سرانجام در سال 2010 به کشورش بازگشت.

 

 

در حال حاضر این مومیایی ارزشمند که در اواخر دوره‌ نوسنگی می‌زیسته، در موزه باستان‌شناسی شهر تیرول جنوبی ایتالیا نگهداری می شود و شاید بتوان آن را مشهور ترین جاذبه گردشگری این منطقه دانست که هرساله هزاران گردشگر از سراسر جهان جذب خود می کند.

منبع : فارس

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا