ماساژور‌های زیر‌زمینی تهران پدیده نو‌ظهور غیراخلاقی

ماساژور‌های زیر‌زمینی پدیده نو‌ظهور غیراخلاقی / ماساژورهایی که از طریق تانگو و وایبر مشتری جذب می کنند + تصاویر

ماساژ

یک نت ـ در گذران پر‌ پیچ و تاب زندگی با خبر‌ها و اتفاقاتی رو‌به‌رو می‌شویم که فضای جامعه را به دلیل تازه بودنش به تسخیر در می آورند و قریب به اتفاق این پدیده‌های نو‌ظهور متوجه قشر جوان می‌شود. یکی از مصداق‌های بارز آن ماساژور‌های زیر‌زمینی هستند که عمدتاً در پایتخت دیده می‌شوند و نوعی شغل‌ کاذبی را می‌مانند که به مانند قارچ‌های سمی از خاک بیرون می‌زنند و طیفی از جوانان را به دنبال خود می‌کشانند.

قرار بر این بود که شاخه ای از طب سنتی که همان‌ ماساژ باشد درمان و تسکین دهنده بدن و روح و روان افراد باشد اما غافل بودیم که ممکن است خود باعث بیماری و آسیب اجتماعی شود. جدا از اینکه ماساژ نوعی شغل در‌آمد‌زا در حوزه سلامت و درمان است برخی از افراد در جامعه از این علم به دیدگاه‌ جنسیتی نگاه می‌کنند که در نتیجه یک معضل و آسیب اجتماعی را در پی خواهد داشت. ماساژور‌ها زنان و مردانی هستند که به صورت غیر ‌قانونی و زیر زمینی فعالیت می‌کنند این دسته از افراد که در قالب کار قانونی و درمانی در فضای مجازی معرفی می‌ شوند هر کدام دلیلی برای صحیح و قانونی بودن شغلشان عنوان می کنند.

بر اساس گزارش یکی از نهاد‌های رسمی دولت که پرونده‌هایی را در این زمینه بررسی و رسیدگی می‌کند؛ ۸۰ درصد ماساژور‌های زیر زمینی، ماساژ با جنس مخالف را به مشتریان خود پیشنهاد می دهند و به این ترتیب روابط نامشروع جنسی را ترویج می‌دهند.

به تبع چنین رفتاری باعث ایجاد بروز بیماری‌های مقاربتی و ایدز شده و بحران جدیدی را در اقشار جوان، کانون خانواده و در بستر جامعه رقم می زند.این دسته از ماساژور‌ها ۳۰ تا ۳۵ ساله هستند که ترکیب این رده سنی گرایش جوانان به این پدیده نو‌ظهور را بیشتر می‌کند. همه این ها را گفتم تا تاکید کنم که همتی مضاعف برای ریشه کردن این معضل در جامعه نیاز است. درآمد فعالان این شغل زیرزمینی هم پر‌چرب به نظر می‌ رسد، به طوری که دستمزد در‌یافتی آنها از هر مشتری ساعتی ۱۰۰ هزار تومان تا حداکثر ۳۰۰ هزار تومان است. طمع این در‌آمد نسبتاً خوب، اشتیاق جوانان به سمت این شغل کاذب را بیشتر می کند.

همه این عوامل باعث می شود که ماساژورها تمام معضلات و آسیب‌های اجتماعی و شخصی خود و جامعه که نشأت گرفته از این شغل است را به فراموشی بسپارند. طیف وسیعی از ماساژور‌ها، مشتری‌های خود را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، وایبر و تانگو پیدا می‌کنند و از طریق فضای مجازی به تبلیغ کار خود می‌پردازند. در واقع ماساژورها صفحه‌های مجازی را مکانی امن و مطمئن برای جولان تبلیغات خود انتخاب می‌کنند زیرا می دانند عموم افراد جامعه به خصوص طیف وسیعی از جوانان با شبکه‌های اجتماعی سر و کار دارند، به راحتی از این طریق دام های شکار برای آنها مهیاست و این کارشان به سهولت پیش می رود. موضوع ماساژ زمانی جالب‌تر می‌شود که ماساژور‌ها پس از جلب مشتری در کنار آن اقدام به فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی می‌کنند و بدین ترتیب باعث تشدید برخی آسیب ها و بحران های اجتماعی می‌شوند. اکثر ماساژور‌های زیر‌زمینی آدرس مکان خدمات خود را پس از اطمینانی که به صورت تدریجی حاصل شده است به مشتری و آن هم از منطقه به خیابان و کوچه می‌دهند.

دامنه فعالیت اکثر آنان در پایتخت منحصراً در شمال و غرب تهران است، طعمه‌هایشان از اقشار مرفه جامعه هستند و به قول خودشان فرهنگ این کار و خدمات رسانی به آن در مناطق بالای تهران همخوانی دارد. آنها معتقدند در مناطق شمال شهر با افرادی مواجه می‌شوند که به کشور‌های خارجی سفر کرده، طعم این نوع ماساژ‌ها را چشیده‌اند. در واقع مشتری های خاص آنها رفاه زده هایی هستند که یک شبه به پول‌های هنگفتی رسیده‌اند و زندگی را در لذت لحظه‌ای می‌بینند چون از افراد زحمت کشیده و عرق به جبین ریخته چنین بی راهه رفتن کاری عجیب است.

این گزارش حاکی است ماساژور‌ها خانه‌های مورد نظر خود را برای فعالیت با در نظر گرفتن تمام جوانب امنیتی با ظرافت خاص، آن هم به صورت ساعتی اجاره می‌کنند و برای راضی نگه داشتن صاحبخانه بابت هر مشتری مبلغی به عنوان اشانتیون در نظر می‌گیرند. مزیت اجاره‌خانه‌های ساعتی این مشاغل در این است که از دست قانون و دستگاه‌های امنیتی به راحتی فرار می کنند و از این طریق مدت زمان فعالیت‌شان طولانی می شود. تعداد مشتری‌ها برای این ماساژور‌ها روزانه به سه تا چهار نفر می‌رسد و با استفاده از همین تعداد مشتری اهداف نهایی‌شان که کسب در‌آمد و روابط نامشروع است را به مرحله عمل می‌رسانند.

خوشبختانه دامنه و گستردگی فعالیت این نوع از مشاغل در پایتخت هنوز فراگیر نشده و رشد نسبتاً کندی دارد. عمر اولین پرونده‌های رسیدگی به این جرایم به دستگاه‌های امنیتی از یک سال تجاوز نکرده و در واقع رسیدگی کامل به این پرونده‌ها برای اعمال قانون شدن به دستگاه‌های قضایی و حقوقی ارسال می‌شود. نتیجه همه این بررسی ها نشان می دهد که این شغل‌های کاذب به تازگی در کشور ما سر‌باز کرده‌اند. شغلی که با فرهنگ ما منافات دارد و اینجاست که باید پیشگیری قبل از درمان و به تعبیری جلو‌گیری قبل از قطره به در‌یا شدن را تجویز کرد.

همه هدف ما این است که قشر جوان با به کار گیری این علم که از آن به نوعی طب سنتی یاد می شود از مسیر اصلی خود خارج نشده و به بیراهه ها کشیده نشوند.

فراموش نکنیم این دسته از ماساژورها که بدون تخصص و تجربه فعالیت می‌کنند به بافت‌ها و ماهیچه‌های عضلانی ضربه می زنند؛ چرا که هدف ماساژور‌های زیر زمینی چیزی جدای از ماساژ درمانی اصولی و علمی است.

دکتر چشمه‌سری، متخصص فیزیوتراپی و استاد دانشگاه معتقد است ماساژ زنان در کشورهای خارجی به وفور دیده می‌شود اما در فرهنگ کشور ما جایگاه خاصی ندارد و از نظر قانونی و شرعی مطرود است. پس طبیعی است که با ادامه پیداکردن این نوع از درمان در آینده ای نزدیک با یک معضل و آسیب اجتماعی در جامعه روبه‌رو شویم. تمامی کسانی که در این معضل شریک هستند به صورت زیرزمینی و پشت پرده فعالیت می‌کنند و به طور پراکنده در کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند. دقیقا به همین دلیل است که نظارت و جمع کردن این مکان‌ها و ماساژورها کار آسانی به نظر نمی‌رسد. البته در ایران زمینه برای علمی و شرغی کار کردن ماساژ وجود دارد مثلا در کشور ما انجمنی تحت عنوان انجمن فیزیوتراپیست وجود دارد و علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند از طریق این انجمن برای آموزش اقدام کنند.

وی افزود با توجه به موارد ذکر شده به این نتیجه می رسیم که ماساژ به روش علمی دنبال شود و زیر نظر یک مجموعه علمی مشخص باشد تا نظارت بر آن اعمال شود و هر آنچه که لازمه یک کار تخصصی است انجام شود. برای ایجاد یک انجمن صنفی ویژه ماساژ، فدراسیون ورزشی می‌تواند بهترین گزینه باشد و در این راه قدم بردارد. البته می توان روی کمک انجمن سلامت هم حساب باز کرد.

ناگفته نماند که برای داشتن انجمن صنفی خاص برای ماساژ می شود چند نهاد تعریف کرد. این سازمان‌ها علم ماساژ و شرعی بودن آن را بحث و تعریف کنند. دکتر چشمه سری در خاتمه اظهار داشت تجربه ثابت کرده که نبود نظارت و مدیریت بر این حرفه و تعریف نشدن این رشته در مشاغل استخدامی دولت و نداشتن انجمن صنفی مشخص دلیلی واضح از فعالیت‌های زیرزمینی ماساژورها است که این عمل باید بیش از پیش مورد توجه مسئولین محترم و متولیان امر قرار گیرد.

منبع : سايت خبري ره به ري

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

فک کردم تصویریه!!!!!!!!!!!