تصاوير/ ابله نیامده در اینستاگرام رکورد زد
یک نت ـ بعد از فیس بوک، حالا اینستاگرام به مهمترین فضای تبلیغاتی سریال های شبکه نمایش خانگی و تلویزیون بدل شده است. از بین فعالان اینستاگرامی، «شهرزاد»، «اتاق عمل» و دیگران، «ابله» کمال تبریزی، بعد از یک روز ضبط، با 30 هزار فالوئر رکورددار این میدان رقابت است.
هفت صبح نوشت: بعد از استفاده فیلم ها و سریال های مختلف از فیس بوک برای معرفی و جلب مخاطب، حالا اینستاگرام به فضایی کاربردی برای این قبیل تبلیغات تبدیل شده؛ تبلیغاتی رایگان که سریال های شبکه نمایش خانگی خیلی بیشتر از سایرین به فکر استفاده از آنها هستند.
سریال «ابله» کمال تبریزی که به تازگی کلید خورده، یکی از پرسروصداترین صفحات را در اینستاگرام به خودش اختصاص داده و همین اوایل، 30 هزار فالوئر جذب کرده؛ آن هم در شرایطی که خندوانه بعد از چهار ماه پخش و این همه طرفدار، فقط 40 هزار فالوئر دارد.
از طرف دیگر سریال «شهرزاد» حسن فتحی هم اخیرا به میدان تبلیغات اینستاگرامی وارد شده. البته این تبلیغات فقط به سریال های شبکه نمایش خانگی اختصاص ندارد. «اتاق عمل»، «خندوانه»، «معراجی ها»، «کیمیا» و ... همگی در اینستاگرام، صفحه ای مختص به خودشان دارند و به انحای مختلف به دنبال جذب مخاطب هستند؛ مخاطبانی که خیلی از آنها شاید به دلیل فیلتر بودن فیس بوک، امکان دسترسی به صفحات آنها در آن فضای مجازی را ندارند.
هفت صبح فعالیت های اینستاگرامی سریال های جدید شبکه نمایش خانگی و تلویزیون را بررسی می کند.
تبلیغات با استفاده از جذابیت پشت صحنه
تماشای اتفاق های پشت صحنه یک سریال، از آن دسته مسائلی است که پیش از این فقط در حین پخش سریال یا بعد از نمایش آن می توانستیم شاهدش باشیم. حالا برای اولین بار سریال «ابله» برای ترغیب مخاطبانش به دنبال کردن اخبار آن، از اینستاگرام برای نمایش اتفاق های پشت صحنه استفاده کرده.
یکی از نکات قابل توجه این سریال، گریم جالب بازیگران است. بهنام تشکر، سیامک انصاری، شبنم مقدمی، محسن تنابنده، هانیه توسلی، مهران احمدی و ... همگی با چهره هایی عجیب در این سریال حضور دارند و اتفاقا در اینستاگرام سریال هم به این نکته توجه ویژه ای شده است. از تست گریم هر کدام از این بازیگران، فیلمی 30 ثانیه ای برای اینستاگرام تهیه شده و مخاطبان مثلا می توانند نحوه تبدیل شدن تشکر به یک پیرمرد را در کوتاهترین زمان ممکن تماشا کنند.
علاوه بر آن، وله های کوتاهی هم ساخته شده که در آنها هر کدام از بازیگران مقابل دوربین قرار می گیرند و به مخاطبانشان می گویند که به زودی قرار است یک نفر بیاید و شهر را به هم بریزد و بعد اعلام می کنند که آن یک نفر، «ابله» است.
علاوه بر اینها تصاویر و کلیپ های مختلفی هم از اولین روز تصویربرداری سریال گرفته شده؛ تصاویری که کمال تبریزی را مشغول هدایت بازیگران و ... نشان می دهد.
مسئول آپ کردن صفحات اینستاگرام سریال، حتی تصاویری از برگه های آفیش بازیگران را هم منتشر کرده، برگه ای که نشان می دهد مثلا سیامک انصاری که قرار است نقش مسعود را در سریال داشته باشد، ساعت شش صبح روز اول آفیش شده و هانیه توسلی بازیگر نقش پریسا، روز اول در چه لوکیشنی بازی داشته است. این اتفاق ها شاید به ظاهر چندان کارهای عجیب و غریبی نباشند اما قطعا برای مردم جالب است که از این مسائل اطلاع داشته باشند.
شهرزاد در ابتدای راه
صفحه اینستاگرام سریال «شهرزاد» حسن فتحی، هنوز آنطور که باید رونق خاصی پیدا نکرده اما از آنجایی که این سریال هم مثل «ابله» در موسسه تصویرگستر پاسارگاد تهیه و پخش می شود، مسئولان تبلیغات در اینستاگرام «ابله» به دنبال تبلیغ این سریال هم هستند.
اگر به صفحه اینستاگرام «ابله» نگاه بیندازید، با تصاویری مواجه می شوید که مخاطبان را ترغیب می کنند بروند و صفحه «شهرزاد» را هم حمایت کنند. البته از دو هفته قبلا تا الان این صفحه فقط دو هزار فالوئر پیدا کرده و فعالیت چندانی هم در آن انجام نمی شود.
این صفحه تا الان صرفا به معرفی بازیگران اختصاص دارد و حرفی راجع به نقش ها و گریم ها و ... در آن زده نشده. البته علاقمندان به حسن فتحی، از همان ابتدا نظر مساعدشان را برای دنبال کردن سریال اعلام کرده اند و مدام در کامنت ها با جملاتی نظیر اینکه «سریالی که حسن فتحی بسازه حرفی توش نیست»، «بعد از قهوه تلخ، اولین سریال نمایش خانگیه که دنبالش می کنم» و ... حمایتش کرده اند.
در «اتاق عمل»، فیس بوک جلوتر از اینستاگرام
قضیه تبلیغات سریال «اتاق عمل» نسبت به آن دو سریال متفاوت است و بیشتر از اینستاگرام، همچنان فعالیتش را در فیس بوک ادامه می دهد. مثلا در صفحه فیس بوک این سریال می توانیم خبرهایی نظیر حضور رضا عطاران و محسن تنابنده بخوانیم و لینکی برای تماشای پشت صحنه سریال پیدا کنیم اما در اینستاگرام، صرفا عکس هایی از «شوخی کردم» دیده می شود و اولین تصویر از گریم سیامک انصاری در «اتاق عمل». گویا مخاطبان و علاقمندان هم تمایل چندانی به پیگیری اخبار آن از اینستاگرام ندارند و صفحه فیس بوک این سریال، بیشتر از اینستاگرام، هوادار دارد.
هر سریال چند اینستاگرام
یکی از اتفاق های جالب تبلیغاتی اینستاگرامی سریال ها این است که خیلی مطمئن نمی شود صفحات اصلی و فرعی که برای یک سریال ساخته شده را از هم تمیز داد. مثلا اگر در بخش سرچ اینستاگرام، واژه «ابله» را سرچ کنیم به سه صفحه می رسیم با اسم های «سریال شبکه نمایش خانگی ابله»، «ابله کاری از کمال تبریزی» و «سریال ابله»؛ یکی از آنها با 30 هزار فالوئر و دومی و سومی با 2700 و 7500 طرفدار. در واقع می شود گفت بیشتر از 10 هزار نفر، بدون اینکه بدانند، صفحات دیگری را فالو کرده اند و آنها را دنبال می کنند.
این اتفاق درباره «خندوانه»، «اتاق عمل» و ... هم وجود دارد. مثلا با سرچ اسم «خندوانه»، به صفحاتی با اسامی «پیج رسمی برنامه خندوانه»، «خندوانه»، «خندوانه نسیم»، «اولین پیج خندوانه؛ اصلی نیست» و ... می رسیم.
جالب اینجاست که اتفاقا پیجی که تاکید دارد پیج رسمی است، اصلا رسمی نیست چون تعداد فالوئرهایش کمتر از سایرین است و مثلا «خندوانه نسیم» با 41 هزار فالوئر، طرفداران بیشتری دارد و اخبارش به روزتر است.
تبلیغات بازیگران برای یک سریال
یکی دیگر از موردهای جالب تبلیغات اینستاگرامی، تبلیغاتی است که توسط بازیگرن هر سریال انجام می شود. هر بازیگر به طور متوسط 10 هزار فالوئر دارد. زمانی که عکسی از خودش در سریال را در صفحه اش قرار می دهد و از طرفدارانش می خواهد صفحه آن را حمایت کنند، قطعا خیل فراوانی از هواداران را به سمت تماشای عکس های دیگر سریال فرا می خواند.
حالا درباره سریالی مثل «ابله» یا «شهرزاد» که بسیار پربازیگرند، طبیعتا این مسئله خیلی جدی تر اتفاق می افتد. البته عکس این اتفاق هم صادق است. مثلا پایین تصویری که از یک بازیگر در اینستاگرام سریال منتشر شده، لینکی هم به صفحه بازیگر مورد نظر وجود دارد.
نظرسنجی اینستاگرامی
موج معرفی و اطلاع رسانی اینستاگرامی، صرفا هم به نفع سریال نیست چون درست زمان پخش سریال، این صفحه به یکی از مکان های آزاد برای نقد، نظر و حتی در بحرانی ترین شرایط، بد و بیراه گفتن به عوامل آن هم بدل می شود. همه ما به خاطر داریم ماه رمضان، زمانی که اولین قسمت سریال «هفت سنگ» روی آنتن رفت و مخاطبان متوجه کپی نعل به نعل آن از روی «مدرن فامیلی» شدند، اولین مکانی که برای بیان آزادانه این مسئله و ابراز ناراحتی شان پیدا کردند، همین صفحه اینستاگرام سریال بود.
البته همانطور که ذکر شد، از آنجایی که این صفحات، لینکی هم به صفحات بازیگران مختلف آن دارند، بازیگران و کارگردان هم از تیر ترکش این عصبانیت ها در امان نماندند؛ حملات تندی که باعث شد کارگردان، همان دو روز بعد از پخش سریال، پیج اینستاگرامش را ببندد.
البته همیشه هم اوضاع به این بدی نیست. خیلی اوقات صفحه اینستاگرام، محلی برای بیان آفرین ها و ایول هاست. درست مثل صفحه اینستاگرام «خنداونه»! از سر تا ته کامنت ها را که نگاه بیندازید چیزی غیر از «ایول رامبد»، «کارت درسته»، «کاش بعد محرم دوباره برنامه از سر گرفته شود»، «بهترین برنامه تلویزیون» و ... نظری مقابل چشمتان نمی آید.
ناموفق ها در اینستاگرام
حضور در اینستاگرام و انتشار عکس، تنها عامل جذب مخاطبان اینستاگرام یک سریال نیست. اداره این صفحات و جذب مخاطب هم کاری است که هر کسی نمی تواند از پسش بربیاید. مثلا صفحه رسمی «معراجی ها»، فقط 670 فالوئر دارد و جالب اینجاست که این سریال حتی در فیس بوک هم پیجی برای تبلیغات ندارد؛ با اینحال اما «معراجی ها» در صفحه اینستاگرامش، نظرسنجی جالبی راه انداخته و از مخاطبانش می خواهد تا بعد از هر قسمت، نظرشان را راجع به کار بگویند.
البته اگر به کامنت ها نگاهی بیندازید، زیاد نظری راجع به سریال نمی بینید و بیشتر کامنت ها حول محور مسائل حاشیه ای مثل ترانه سریال یا نظر نماینده ولی فقیه در بسیج می چرخد. حضور در اینستاگرام و انتشار عکس، تنها عامل جذب مخاطبان اینستاگرامی یک سریال نیست.
افزودن دیدگاه جدید