ايدز اولين بار در اين كشور متولد شد

پس از گذشت ۳۰ سال از ظهور ویروس اچ‌ آی‌ وی و ابتلای بیش از ۷۵ میلیون انسان در سراسر جهان، دانشمندان دانشگاه آکسفورد موفق شدند، محل دقیق ظهور این ویروس را تعیین کنند.

ايدز

یک نت ـ بررسی ژنتیکی هزاران ویروس بدون لحظه‌ ای شک تائید کرده که ویروس اچ‌ آی‌ وی نخستین بار حدود سال 1920 در کینشازا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو ظهور کرد و  از آنجا با کمک شبکه راه‌ آهن استعماری به سایر بخش های آفریقای مرکزی منتقل شد.
دانشمندان منشاء بیماری همه‌ گیر ایدز را در یک شهر دوره استعمار شناسایی کرده‌ اند که در آن زمان «لئوپولدویل» نامیده می‌شد و بزرگترین مرکز شهری در آفریقای مرکزی دارای بازار گوشت حیوانات وحشی شکار شده در جنگل های اطراف آن بود.

در نهایت سیل عظیمی از عوامل منجر به انتشار این ویروس در میان جمعیت انسانها شده است.

برنامه مشترک ملل متحد برای ایدز/ اچ‌ آی‌ وی برآورد کرده است که تا انتهای 2013 حدود 35 میلیون انسان مبتلا به ایدز در جهان زندگی کرده‌ اند.

این دستاورد بزرگ با بررسی جدید و پیچیده صدها توالی ژنتیکی اچ‌ آی‌ وی از زمان‌ها و مکان های مختلف ممکن شد.

محققان همچنین متذکر شدند که 13 مورد مستند از ویروس‌های مختلف میمونی که از شامپانزه، گوریل و میمون به انسان جهش یافته بودند، وجود دارد اما تنها یک گونه موسوم به HIV-1 گروه M به همه گیری جهانی منجر شده است.

آنها نشان دادند که گروه M و سویه دیگری موسوم به گروه O تا سال 1960 با یک سرعت گسترش یافتند اما پس از آن گروه M تقریبا سرعت انتشار خود را سه برابر کرد.

دلایلی منطقی این  موضوع می‌تواند شامل کمپین‌های بهداشت عمومی که سوزن ها را آلوده می‌کردند و همچنین افزایش بی‌ بند و باری‌های جنسی باشد.

پرفسور اولیور پایبوس از دانشگاه آکسفورد گفت : ما  نخستین بار به بررسی همه شواهد با روش های Phylogeography پرداختیم که به ما اجازه داد منشاء یک ویروس را تخمین بزنیم.

این بدان معنی است که می‌توانیم با درجه قطعیت بیشتری منشاء مکانی و زمانی بیماری همه‌ گیر اچ‌ آی‌ وی را تعیین کنیم.

منبع : سايت شبكه خبر

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده