برایتان متاسفم جدا ! آقای علیخانی

یک نت ـ "قصاص" از موضوعاتی است که در طی سالهای گذشته ، سینمای ایران علاقه زیادی به ساخت فیلم درباره آن داشته، که متاسفانه عدم حضور کارشناس دینی در کنار سازندگان این دسته از فیلمها، اثر را تبدیل به یک فیلم "ضد قصاص" کرده است! حالا به دنبال سینما، تلویزیون هم به ماجرا ورود پیدا کرده و در برنامه "ماه عسل" و البته در مقابل چشم میلیونها بیننده، پدر مقتولی توسط مجری برنامه محاکمه شد که چرا قصد قصاص قاتل فرزندش را دارد!
 علیخانی

تيتر تند و انتقاد شديد برخي سايت ها از برنامه ماه عسل و احسان عليخاني

"قصاص" از موضوعاتی است که در طی سالهای گذشته ، سینمای ایران علاقه زیادی به ساخت فیلم درباره آن داشته، که متاسفانه عدم حضور کارشناس دینی در کنار سازندگان این دسته از فیلمها، اثر را تبدیل به یک فیلم "ضد قصاص" کرده است! حالا به دنبال سینما، تلویزیون هم به ماجرا ورود پیدا کرده و در برنامه "ماه عسل" و البته در مقابل چشم میلیونها بیننده، پدر مقتولی توسط مجری برنامه محاکمه شد که چرا قصد قصاص قاتل فرزندش را دارد!

درست است كه روز بعدش اقاي عليخاني در مورد زود قضاوت كردن توضيحات وسيعي را ارائه كرد اما واقعا آيا توجيه نبود ؟ آيا رفتار آقاي عليخاني در همان برنامه و ناراحتي ايشان بعد از قبول نكردن قصاص ، باعث ناراحتي ايشان نشد ؟ آيا مردم زود قضاوت مي كنند يا شما توجيه كردي ؟ قبول كن كه اشتباه كردي

nf00371592-1.flv | دانلود فیلم

پارس-در پي اظهارات ناقض مجري ماه عسل و محتواي  اين برنامه در مورد قصاص، فعالين شبكه هاي اجتماعي نسبت به اين موضوع واكنش نشان دادند كه برخي از آنها در ذيل مي آيد:

علي رجبي فعال رسانه اي:

وقتی تریبون دانشگاه بزرگ صداوسیما" را می‌دهیم به جوانی که به اندازه طلبه شش ماه حوزه درس‌خوانده هم، اطلاعات دینی ندارد و بعد او را ول می‌کنیم به امان خدا تا خود را در جایگاه یک *مصلح اجتماعی ظاهر شود، بعید نیست حکم خدا هم فدای برپبیننده‌تر شدن ماه عسل شود...

اقای علیخانی... ایا خودت قاتلی که ۱۷ روز به دنبال مقتول گشته تا او را پیدا کند و بعد با قمه جمجه‌اش را سوراخ کرده و با کمک دوستان قمه به دست‌اش مانع بردن مقتول به بیمارستان و رسیدن آمبولانس به صحنه جرم شده را می‌بخشیدی؟

حتی اگر از نحوه بد برخورد علیخانی با پدری که خواستار قصاص قاتل فرزند خود بود بگذریم؛ زیر سوال رفتن حکم قصاص از سوی احسان علیخانی در برنامه دیشب با جملاتی شبیه اینکه: "حالا مگه اینایی که به خاطر «آدم‌کشی با چاقو» قصاص شدند چه تاثیری روی بقیه چاقوکش‌ها داشت " اتفاقی نیست که به سادگی بتوان از آن عبور کرد.

البته علیخانی متولد ۱۳۶۱ علاوه بر دین، تاریخ را هم مطالعه نکرده وگرنه باید می دانست که امام خمینی ره در واکنش به زیر سؤال بردن حکم قصاص از سوی جبهه ملی در تاریخ ۲۵ خرداد سال ۱۳۶۰؛ آنها را مرتد خواند.

پ.ن: امام خمینی: تمام تکلیف‌هایی که بر ما و شما متوجّه هست، چه از قشر نویسندگان، روشنفکران، جبهه‌ها، نهضت‌ها و سایرین، تمام تکالیف فقط منصرف به این شده است که این جمهوری اسلامی را در خارج کشور طور دیگری نمایش دهند، مردم را دعوت کنید که بر خلاف جمهوری اسلامی شورش کنند، دیگر همه چیز درست شده است و فقط این یکی مانده است! من باید متأسف باشم، من باید بسیار متأسف باشم از این که غیب نمی‌دانم، نمی‌دانستم در چنته این‌ها چیست، من بعضی از این‌ها را می‌پذیرفتم، به ایشان هم محبّت می‌کردم، لکن نمی‌دانستم که این‌ها بر ضد قرآن هم قیام می‌کنند.

سعادت نعمتي:
فی القصاص حیاه یا اولی الابصار...

آقای علیخانی!
گویند انصاف چیز خوبی است، در برنامه ی شما انصاف کجاست؟

زدن شخصیت پدری که فرزندش بسیجی است و نهی از منکر کرده... و حتی نشد که شرح کامل پرونده پسرش را بگوید... و بی احترامی به یک پدر... مشکلات جامعه ما را حل کرد؟ یا شما مدیون میلیونها نفری شدید که جوانهایشان را سالم تربیت کرده اند و حالا مقصر، بی رحم و... نشانشان می دهید؟

برایتان متاسفم جدا! متاسف!

زهره بابايي:
موضوع برنامه امشب ماه عسل قصاص و بخشش بود. در قسمت اول مهمان برنامه جوانی بود که در سن ۱۶ سالگی در یک مسابقه ورزشی حریفش را با یک ضربه کشته بود و سالیانی را در زندان بسر برده بود تا بالاخره با پرداخت دیه پرونده‌اش مختومه شده بود. در قسمت دوم مهمان برنامه پدری بود که فرزندش در یک دعوای خیابانی کشته شده بود و در با وجود این که بشدت مصر به قصاص بوده است با پا در میانی بزرگان شهر راضی به بخشش شده بود.

میهمان قسمت سوم برنامه ماه عسل که جنجال برانگیز شد، پدری بود که فرزندش به طرز فجیعی کشته شده بود. فرزند او بعد از ۱۷ روز تهدید به قتل، سرانجام در جوی جلوی خانه‌اش و در حالی که همدستان قاتل محله را قرق کرده بودند تا مانع از کمک دیگران و انتقال مقتول به بیمارستان بشوند، کشته شد. پدر توضیح می‌دهد که فرزندش اهل مسجد و بسیج بوده است و دعوا بر سر دختری در محل بالا گرفته است. قاتل ۱۷ روز در بدنبال یافتن خانه پسرش پی‌جو می‌شود و سرانجام با گفتن این که بدنبال آشتی آمده است مقتول را به جلوی درب خانه می‌کشد و او را در جوی مقابل خانه به طرز فجیعی با ضربات چاقو می‌کشد.

در مقابل این توضیحات احسان علیخانی اصرار بر بخشش دارد و از پدر می‌خواهد علت پافشاری‌اش بر حکم قصاص را توضیح دهد. پدر می‌گوید: خیر جامعه و جوان‌ها را در اجرای حکم قصاص می‌بیند. علیخانی اصرار می‌کند که مشکل جوان‌ها با قصاص حل نمی‌شود و اگر قرار بود چنین چیزی بشود امروز این همه دعوا و قتل و خشونت در جامعه نبود. پدر پاسخ می‌دهد: اگر قوانین بازدارنده پلیس نبود امروز کسی کمربند ایمنی نمی‌بست. علیخانی ادامه می‌دهد: شما نباید تقصیرات را بر گردن جوان ۱۸ ساله بیاندازید. جامعه مقصر است و حتی دولت.

برنامه با اصرار فراوان علیخانی بر بخشش و امتناع پدر به پایان می‌رسد.

عليرضا نون:
فی القصاص حیاة

اعتراض ما به برنامه امشب ماه عسل و شخص احسان علیخانی نیست. ما به جریانی اعتراض داریم که فهمیده یا نفهمیده بخشی از قرآن را بر سر دست گرفته و مابقی را بر زمین گذاشته است. قرآن میفرماید بخشش و قصاص هر دو حق اولیای دم است و البته بخشش بالاتر است. اشکال از آنجا شکل میگیرد که شما بخشش را بحدی درشت میکنید که نتیجه اش بالاتر رفتن هزینه قصاص است. بنحوی به قصاص میپردازید که آیه فی القصاص حیاة را فی القصاص ممات بخوانند. در چنین شرایطی کسی که نمیتواند ببخشد یا نباید ببخشد باید پاسخگوی جامعه باشد که چرا نبخشیده است. هم چنانی که میهمان دوم ماه عسل امشب گفت بترسد از اینکه قصاص لکه سیاهی بر پیشانی اش بشود.

حامیان حجاب:
«اعتراض به برنامه ماه عسل به شماره پیامک ۲۰۰۰۰۳۳۳»

دو مهمان اول برنامه ی ماه عسل دیشب خوب بودن و ماجراشون هم إن شاءالله خوب بود ...

ولی در مورد مهمان سوم واقعا رفتار زشت و زننده ای از احسان علیخانی دیدم که واقعا بدم اومد از رفتارش

تو این عکس، این شخص پدر یه پسر نوجوان هست که فرزندشو به طرز واقعا فجیعی به قتل رسوندند بعد این احسان علیخانی با اصرار می خواست از این پدر رضایت بگیره برای قصاص .

فقط همینو میتونم بگم اگه این پدر رضایت بده بابت قصاص اون قاتل بی رحم ولی ما رضایت نخواهیم داد و از قوه قضاییه مطالبه خواهیم کرد

«وجود چنین افراد خطرناکی برای همه ی مردم جامعه مضر و خطرناک هست»

میلاد یوسفی:

جوانت را با ضربه چاقو در جمجمه اش جلوی در خانه ات میکشند و حتی نمی گذارند به بیمارستان برسانی اش بعد آقای علیخانی برنامه می گذارد که چرا قاتل را نمی بخشی.

به جهنم که قاتل تنها ۱۸سال دارد.

از موج بخشش قصاص متنفرم که اگر بخشش یک ارزش همیشگی و تام بود خالق در کتابش نمی نوشت در قصاص زندگی است.

جمله ای که خیلی سوزاند این بود.

اخسان علیخانی خطاب به پدر مقتول: طی این سالها چند نفر قصاص شدند؟مشکلات حل شد؟مشکل دعواهای جوانان حل شد؟

کیوان عزتی

فی القصاص حیوة

مدتی پیش دیدم بعضی از مشهورین (بازیگران سینما و چهره های ورزشی و...) میخوان گروه هایی راه بندازن و به منزل صاحبان حق قصاص سر بزنن و اونها رو راضی کنن به بخشش!

بعدترش بطور اتفاقی دیدم عده ای از مخالفان حکم قرآنی قصاص در آن طرف آب! و در شبکه های ماهواره ای دقیقا چنین توصیه ای کرده بودن که بیایید حالا که نمی توان این حکم غیرانسانی(!!!) قصاص رو لغو کرد لااقل موج بخشش قاتل رو راه بندازید تا خود به خود حکم قصاص جمع بشه!!!

پ.ن۱: اصلا قصد ندارم بگم اون بازیگران سینما و... مخالف قرآن هستند و حرکتشون توطئه هست! چه بسا اون بنده خداها از روی احساسات خواستن یه کاری بکنن. قصدم اینه که حواسمون باشه. مبادا در پازل دشمن بازی کنیم.

پ.ن۲: در اینکه بخشش قاتل در بعضی موارد کار خوبیه هم هیچ حرفی ندارم. خود قرآن هم توصیه به بخشش کرده. اما این آیه رو هم نباید فراموش کرد که فی القصاص حیوة

گاهی بخشش یک قاتل خودش نوعی جرات دادن به اشراره

ترحم بر پلنگ تیز دندان ... ستمکاری بود بر گوسفندان

خلاصه اینکه افراط و تفریط هردو بده.

منبع : فرهنگ نيوز

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

آقای علیخانی تحت تاثیر دیگران جو گیر شده اند چون خودشان پدر نیستند و فقط می خواهند به شکلی منجی با شند حالا با هر وسیله ویا با گفتن سخنان دیگران پسند
باید 3 بار اعدام کنن چنین بی شعور های رو×!!! و باید بسوزه در آتش جهنم ....
قصاص اگر برای یک کسی که توی تصادف به اتفاق کشته شده باشه،‌بعله خیلی قشنگه ولی اونی که مجرمه و از عمد و با بدترین شکل ممکن این کار رو میکنه چی؟! عقل هم خوب چیزیه آقای علیخانی... این آدم کش اگر همسایه طبقه پایین شما بشه خوبه؟! میتونی زندگی کنی؟ آرامش داری؟ میتونی خانوم و بچه‌هات رو تنها تو خونه بذاری بری سر کار؟! مشخصه که نفس‌ات از جای گرم در میاد...
این احسان علیخانی مدتی است که نیاز شدید به دعای خیر دارند که بدجوری توی جاده خاکی افتاده !
متاسفم برای نگاه غلط و برداشت نادرست امثال شما.چرا انقد راحت درباره کس دیگه حرف میزنید و متهمش میکنید.ما هم برنامه رو دیدیم به دقتم دیدیم اقای علیخانی هرگز قصد گرفتن بخشش اونهم به زور رو نداشته.افکارتونو اصلاح کنید.خدا شمارو هدایت کنه.
سلام. چراا دم خونش طرفو کشته کسی ندیده؟ پدرو مادرش کجا بوددن که نفهمیدن؟ بعدش چه غیرت بازی رخ داده؟ آقای علیخانی اصلا قضاوت نکرده و توهین هم نکرده.
از اينكه آقاي عليخاني در خيلي از برنامه هاي ماه عسل تلخ وشيرينهاي بكري را براي مردم نمايش داده ودلهايي را بهم رسانده بايد ازوي تشكر كرد وليكن ايشان نبايد زياد وار فضاي خصوصي مردم شده ودر رابطه با مسائل غير تخصصي اظهار نظركند چون با يك عمل دور از انصاف به محتواي برنامه وزحمات خودش وبه شكلي به كل صدا وسيما ضربه ميزند چون رسانه ملي جاي اظهارنظرهاي شخصي نيست.اميدوارم ايشان متوجه اشتباه خودشده وهرچه زودتر اصلاح سخن ودرصدد رفع ابهام شوند.
سلام توي تلوزيون كلام بيشترازنيت تاثير گذار است الان ديگه مهم نيس نيت عليخاني چي بودمهم اينه كه جداي برداشت ماازحرفش اون پدر هم كه داشت فيس تو فيس مجري صحبت ميكرد همين يرداشت رو كرد وحس كرد كه بيشتر از اين كه محق باشه محكوم شده كه با اون شكل درپايان برنامه صحنه رو ترك كرد
اي بابا احسان اين همه ضايع نكنيد زشته
واقعا ناراحت کننده بود..چرا باید یه چنین جنایتکاری قصاص نشه؟؟اگه خود علیحانی بود میبخشیدش؟؟؟
حالا شما به بزرگی خودتون ببخشید چرا شلوقش کردین حالا
سلام اینکه بگیم حق با کیه خیلی سخته، احسان از یک زاویه داشت قضییه رو نگاه می کرد اون بنده خدا پدر میلاد هم دقیقاً روبروی این زاویه دید احسان... اما چیزه که مهمه اینه که نبایستی همه اتفافات رو از دریچه مهربونی نگاه کرد، اخه کسی که اینجوری ادم میکشه پس واسه اجتماع یه تهدیده، به نظرم احسان به این قضییه توجه نکرد که اقا این یکی قاتل معمولی نیست و شاید بد تحقیق کرد در این مورد... به هر حال درست نبود جلوی دوربین زورکی از کسی رضایت بگیری، احسان اینو به زبون نیاورد اما جواب بله را از پدره میخواست...
لطفا یه برنامه ای رو یا نبینین یا هم اگه نگاش می کنید تا اخر دنبالش کنید که دچار سوئ تفاهم نشید و قضوت نکنین
بنظر من اینایی که از آقای علیخانی انتقاد میکنن و حکم قصاص رو واجب بر این قاتل میدونن دارن یکطرفه به قاضی میرن . اگه مقتول توی این دعوایی که سر یه دختر مطمئنا الاف رخ داده مقصر هم باشه دیگه بعد از مرگش همه اونو به چشم یک انسان خوب و مطهر یاد میکنن که بنظر من درست نیست ! باید بحق گفت که هر دو طرف دعوا تا حدی مقصرند . چه بسا توی مملکت ما خیلی ها به ناحق جونشونو ازدست دادن چه در دعوا و چه در (( حکمهای نا حق دادگاه )) لطفا واقع بین باشید .
همیشه زود قضاوت نکنیدوپشت کسی بد صحبت نکنید این درست نیست. شما خودتون اول رفتار و کردار وطرزحرف زدنتونودرست کنید بعدراجب اقااحسان نظربدید بعدش یک سری ادم حسود که ازاجرای خوب احسان رنج میبرند اینگونه رفتار میکنند.تواین ماه عزیز خدایا یک سری ها رو به راه درست هدایت کن.
همیشه زود قضاوت نکنیدوپشت کسی بد صحبت نکنید این درست نیست. شما خودتون اول رفتار و کردار وطرزحرف زدنتونودرست کنید بعدراجب اقااحسان نظربدید بعدش یک سری ادم حسود که ازاجرای خوب احسان رنج میبرند اینگونه رفتار میکنند.تواین ماه عزیز خدایا یک سری ها رو به راه درست هدایت کن.
سلام.چرا اینقد بی انصافانه قضاوت میکنید؟ ما هم برنامه رو دیدیم اصلااینجوری نبود که شما ها میگید. واقعا متاسفم برای این دیدگاه های غلط
همیشه زود قضاوت نکنیدوپشت کسی بد صحبت نکنید این درست نیست. شما خودتون اول رفتار و کردار وطرزحرف زدنتونودرست کنید بعدراجب اقااحسان نظربدید بعدش یک سری ادم حسود که ازاجرای خوب احسان رنج میبرند اینگونه رفتار میکنند.تواین ماه عزیز خدایا یک سری ها رو به راه درست هدایت کن.
سلام.چرا اینقد بی انصافانه قضاوت میکنید؟ما هم این برنامه رو دیدیم اصلا اینطور نبود که شما ها میگید.واقعا متاسم برای این همه دیدگاه غلط.!!!
دیگه یک سری هازیادی جو میدن حالا اقا احسان یه حرف خوبی زد که گفت: مااگه میخواستیم از کسی بخشش بگیریم میرفتیم سراغ کسی که میخواست بخشش کنه"پس دیگه راجب این موضوع بحث نکنید.
باباشماچیکاربه اقااحسان دارید؟بذاریدکارشوبکنه! عجب
اقای علیخانی قصد نداشت از اون پدر محترم رضایت یگیره. میخواست بگه خانواده هایی هم هستند که با دلایل کاملا منطقی خواهان قصاص هستن. ایشون رضایت نمیدن و کاملا حق دارن. قضاوت و متهم کردن یک مسلمان گناهه....
آقای علیخانی برنامه های خوبی اجرا کردن اما بعضی جاها زیادی خودشون رو درگیر میکنن و باعث دلخوری میشن.. قتل ممکنه سهوی یا عمدی باشه.. خود قتل عمد هم به نظر من درجاتی داره... ممکنه در یک لحظه عصبانیت کاری عمدی صورت بگیره.. این جوان قاتل 17 روز کینه داشته و 17 روز قتل رو توی ذهنش مرور می کرده. یعنی اصلا جای هیچ صحبتی باقی نمیمونه.. ذهن این جوان در این سن واقعا تاریک و قصاوت قلب دارد.. امکان داره اون جوان پاک بشه.. ولی این پدر کاملا حق داره . بحث انتقام نیست.. این جوان برای جامعه مضر هست. فرض رو بر این بگیریم که 10 درصد امکان اصلاحش هست. بخاطر 10 درصد نباید ریسک به این بزرگی کرد و جان و روان جامعه را بهم ریخت..
منم ندیدم آقای علیخانی اصراری داشته باشن که پدر قاتل پسرشو ببخشه! اتفاقا اون آقا رو آورده بودن تا نشون بدن ممکنه بعضیا هم نتونن ببخشن...و حقم دارن.