شیطان پرستی در ایران

یک نت ـ شیطان پرستی در ایران
شیطان پرستی

شیطان پرستی

شیطان پرستی نخستین، اسلوبی خرافی داشته و به نوعی انحراف از مسیر تعالیم پیامبران گذشته بوده است. ادیان الهی که پیامبران الهی برای بشر می آوردند، مثل ادیان ابراهیمی در راستای پیوند میان ساحت مادی و معنوی زندگی انسان است. با حفظ این مقدمه، باور به این که شیطان مستقلا منشأ قدرت و اثر در عالم است، به باورهای ثنوی و دوگانه گرایی در الوهیت بازمی گردد. که با قربانی کردن انسان ها و کودکان، آنان را تقدیم شیطان می کردند تا از شرور آن درامام باشند.(۱)

شیطان گرایی مدرن، از نیمه قرن شانزدهم آغاز شد. تفاوت آن با دوران قبلی شیطان پرستی این بود که از با اهدای قربانی های متعدد از میان رعیت به دربار پادشاهان کشیده شد. این مراسم بازتولید آیین قربانی انسان بود. این آیین در طول قرن های هفدهم و هجدهم در قالب گروه های سری که توسط اشراف ایجاد و رهبری می شد ادامه یافت. گروه هایی همچون « ژرمن باکسن، پسران نیمه شب، موهاکس ها و نفرین شدگان».(۲)

این نوع از شیطان پرستی در قرن نوزدهم توسط آلیسترکرولی وارد قرن بیستم شد. وی با فعالیتهای گوناگون سرانجام انجمن « شیطان برای شیطان» را تشکیل داد.(۳) امروزه دو جریان اصلی شیطان پرستی در جهان رواج دارد.

شیطان گرایی لاوایی ( با رهبری آنتوان لاوی).

شیطان گرایی آکینو ( با رهبری مایکل آکینو).

تعالیم شیطان پرستی:

قدرت و جادو

آزادی حیوانی

دانش شیطانی

عزت شیطانی

خلاقیت شیطانی

لذت شیطانی(۴)

شیطان پرستی در ایران

شیطان پرستی در ایران تنها از طریق موسیقی متال، طرفداران محدودی را جذب خود کرده است و دلیل گرایش برخی جوانان به آن نیز، نفوذ این موسیقی به داخل کشور است.

این نوع شیطان پرستی از طرف شیطان پرستان حقیقی با نام شیطان پرستی تفننی شناخته می شود. چراکه بعضی از خصوصیات و اصول شیطان پرستی کلیسایی را دارا نبوده و بیشتر محصول صنعت موسیقی و جذابیت های نمایشی همراه با آن بوده است. البته ناگفته نماند که در ایران تعداد کمی شیطان پرست واقعی یا کلیسایی نیز وجود دارد که عموما از نظر سنی بالای ۳۰ سال دارندو عمدتا با خارج از کشور در ارتباط هستند.

آنها در تلاش هستند برخلاف شیطان پرستان موسیقیایی، اعتقادات خود را پنهان کنند. در ایران و خارج از آن گروه هایی هستند که به اشتباه از طرف مردم به عنوان شیطان پرست شناخته می شوند. این دسته گروه هایی هستند که رویکرد خاصی به خدا و ادیان الهی دارند و اصلا گرایشات شیطانی ندارند. مثلا گروه های ضد مسیحی که عده ای از آنها منکر وجود حضرت مسیح نیستند و با مسیحیت رواج یافته در عصر حاضر در تضاد هستند.

علاقمندان به موسیقی متال:

گروهی که علاقمند به موسیقی هستند ولی شیطان گرا نیستند.

گروهی که علاقمند به موسیقی متا و شیطان گرایی هستند. (۵)

موسیقی متال در ایران

موسیقی متال از سال های پیش همزمان با شیوع موسیقی در دیگر کشور های جهان در داخل ایران وجود داشت. برای مثال: فیلم «پرسپولیس» ساخته مرجان ساتراپی نشان می دهد که بعد از انقلاب اسلامی در تهران در سالهای حدود ۱۳۶۳ کلیپ های شیطانی گروه «آرین میدن» به فروش می رفته است. اما این موسیقی بطور جدی از سالهای ۱۳۷۰ به بعد به داخل ایران راه یافت.

از سال ۱۳۷۳ به بعد کم کم کتاب ها و نشریات از موسیقی متال سخن گفتند تا اینکه از سالهای ۱۳۷۵ موج گسترده ای از کتاب های شعر متال وارد بازار کتاب شد.

علاقمندان موسیقی متال دارای گروه سنی مشخصی هستند. این رنج سنی از حدود ۱۲-۱۴ سالگی شروع و عموما به ۳۰ سالگی ختم می شود. متاسفانه عده زیادی از دختران توسط جنس مخالف خود جذب این موسیقی می شوند.(۶)

---------------------------------------------------------

(۱). تاریخ تمدن، ویل دورانت، مرزبان، ج ۸، ص۶۲.

(۲). سیری در تاریخ جادوگری، پیترهاینینگ، تولایی،ص ۹۰.

(۳). همان، ص۱۰۶.

(۴). شیطان گرایی، مظاهری سیف، ص۸

(۵). دهکده های جادو، ژاک لانتیه، ص ۵۴.

(۶). کژراهه، نویسندگان،شیطان پرستی در ایران، ص

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده