چطور عروسي شاد و بدون گناه برگزاري كنيم ؟

یک نت ـ چگونه مي شود مراسم عروسي را شاد و بدون گناه برگزار كرد؟ لطفا با جزييات توضيح دهيد تا من همان كار را انجام دهم.
چطور عروسي شاد و بدون گناه برگزاري كنيم ؟

چگونه مي شود مراسم عروسي را شاد و بدون گناه برگزار كرد؟ لطفا با جزييات توضيح دهيد تا من همان كار را انجام دهم.

در ابتدا ما نيز تصميم شما را مبنى بر دور نگه داشتن مراسم ازدواج و عروسى از هرگونه گناه و خلاف مى‏ستاييم و ازهمراهي شما در اين مساله مهم به خود مي باليم . چه بسيارند افراد غافلى كه دين و آخرت خود را براى خوشحالى و خوش‏گذرانى و عيش و نوش ديگران مى‏فروشند و بر آن افتخار نيز مى‏كنند. حال كه شما مى‏خواهيد زندگى مشترك خود را با جلب رضاى خدا و بدون هرگونه كج‏روى و انحرافى آغاز كنيد، بدانيد كه خداوند نيز توفيق بيشترى نصيب شما خواهد كرد لذا در اين راه از ملامت و سرزنش كسى ترس و دلهره‏اى نداشته باشيد و قوى و محكم براى رعايت اصول اخلاقى و دينى تلاش كنيد، تا هم اجر دنيوى و اخروى شما محفوظ باشد و هم الگو و نمونه‏ى ديگر جوانان باشيد و اثبات كنيد كه هم مى‏توان مراسم شاد و گرم و با صفايى را داشت و هم از هرگونه گناه و خلاف و بدون استفاده از ابزارآلات حرام به دور بود. برادر يا خواهر گرامی لازم است برای روشن شدن جواب سوال شما كه در آن به دو محور:

1- برگزاری مراسم به دور از گناه و2-برگزاري مراسم شاد اشاره شده و قبل از ارائه راهکار، جواب يک سوال اساسی روشن گردد.
سوال مهم اين است که چگونه شادی کنيم؟

از ديدگاه برخي شادى كردن و شاد بودن، تنها به وسيله كارهايى محقق مى‏شود كه از نظر اسلام حرام و ممنوع است مثل موسيقى مبتذل، رقص مختلط، استفاده از نوشيدنى‏هاى حرام و...اما باید به این نکته توجه داشت که اگر ما براى شاد بودن و شادمانى، معناى وسيع‏ترى در نظر بگيريم و در به كار بردن روش‏هاى شادى‏بخش، به جاى راه‏هاى ممنوع، از راه‏هاى مجاز استفاده كنيم، نه تنها شادمانى ما عميق‏تر خواهد بود، بلكه از دوام بيشترى هم برخوردار مى‏شود.

از سویی ارمغان دين براى بشر، شادى، بهجت و سرور به معناى واقعى و عميق آن مى‏باشد. دين هم بشر را با شادى واقعى آشنا كرده و هم راه رسيدن به آن و بهره‏مندى كامل از آن را پيش روى او نهاده است.

نگاهى گذرا به تعاليم دينى نشان مى‏دهد كه شادى و سرزندگى، از آثار ايمان مذهبى است؛ زيرا مذهب، به زمينه‏هاى پيدايش شادى سفارش كرده و نشانه‏هايش را ستوده است. نداشتن نگرانى، اضطراب و غم و اندوه و رسيدن به اطمينان قلبى، اساس هر نوع شادى است و اين ممكن نيست؛ مگر با ايمان به قدرت مطلقى كه سرچشمه همه نيكى‏هاست.1

در دين اسلام، دستورهاى فراوانى براى ايجاد شادى و سرور، وارد شده است. در روايت در اين باره، چنين آمده است: «با رويى گشاده، با برادران ملاقات كن».2 «هر مسلمانى كه مسلمانى را ببيند و او را مسرور كند، خداوند را شاد كرده است.3 «در بهشت خانه‏اى است به نام خانه شادى كه تنها كسى كه يتيمان و بچه‏ها را خوشحال كند، به آن داخل مى‏شود».4 بوى خوش، عامل مهم شادمانى و بوى بد، عامل نااميدى و افسردگى است.

گشت و گذار در طبيعت و ديدن منظره‏هاى زيبا،رنگ روشن لباس و نقش آراستگى ظاهر، درآرامش و نشاط روحى و ايجاد شادى و انبساط فردى و اجتماعى، انكارناپذير است.

آنچه مهم است این می باشد که لذت و خوشى، تنها با عوامل مادى به دست نمى‏آيد و عوامل معنوى نيز در ايجاد شادى مؤثرند. شادمانى واقعى در نزديك شدن به هدف والاى آفرينش و آراسته شدن به خصلت‏هاى انسانى و الهى است. ارسطو مى‏گويد: «شادمانى عبارت است از پروراندن عالى‏ترين صفات و خصايص انسانى».5

به هین خاطر است که گاه انجام كارهايى كه عادتاً بايد لذت‏بخش باشند، نه تنها لذتى به انسان نمى‏بخشد، بلكه عذاب وجدان و تشويش روحى نيز مى‏آورد؛ زيرا روح و وجدان، آماده لذت بردن نيستند. غذاى لذيذ، رابطه جنسى و خانه بسيار زيبا، اگر حرام و نامشروع و غير معقول باشند، براى انسان سالم و طبيعى، تلخ و ناگوار مى‏باشند.

پرسشگر گرامی آنچه که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که پرهيز از گناه که در بيشتر مواقع همان پرهيز از لذت‏هاى مادى سطحى است می تواند در عين حال شادى‏آور باشد؛ زيرا روح آدمى به گونه‏اى است كه گاه از پرهيز و رياضت معقول سرخوش مى‏شود. در واقع باید گفت که ارضاى تمايلات به هر صورت و در هر شرايط، شادى‏آور نيست وبلکه گاهى پرهيز از لذت، لذت بخش ‏تر از نيل به لذت است.

به عنوان مثال اگر مادرى برخلاف ميل فرزند دلبندش، او را از خوردن غذايى زيان‏بار بازداشت، آيا مانع شادمانى او شده است؟ آيا منع بيمار از بعضى غذاها و كارها، محروم كردن او از سرور و شادمانى است؟ آيا منع از شراب‏خوارى كه ارزنده‏ترين گوهر وجود آدمى، يعنى عقل را محجوب و پوشيده مى‏سازد و بزرگ‏ترين جنايت‏ها و زشت‏ترين كارها را آسان و زيبا جلوه مى‏دهد، بازداشتن انسان از شادى و شادمانى است؟ آيا سفارش به دورى از تهمت، غيبت، دروغ، ريا، نگاه ناروا و رابطه ناسالم كه زمينه‏ساز هزاران آسيب فردى و اجتماعى و بستر همه ناهنجارى‏هاى روانى و اجتماعى است، دور كردن انسان از شادى است؟

آيا سفارش به ارتباط با كانون عظمت و كمال، يعنى خداوند متعال و رسيدن به آرامش و اطمينان قلب، در پرتو اين ارتباط كه محور اصلى آموزه‏هاى دينى و مذهبى است، شادى‏بخش نيست؟ آيا دستور به نماز و عبادت، صله رحم، انفاق به تهى‏دستان، كمك به همنوعان، تقوا، پاكدامنى، عفت، وقار و اخلاص در اعمال و تكبر نورزيدن و خودپسند نبودن و هزاران دستور ديگر، زمينه‏ساز شادى حقيقى و راستين بشر در دنيا و آخرت نيست؟

اما در ارائه راهكاري براي برگزاري مراسم جشن عروسي با دو ويژگي 1- شادي آفرين و 2- به دور از گناه بايد به چند نكته توجه داشت .

* شما براي برگزاري مجلسي شاد كه مطابق با معيار هاي اسلامي باشد، مي توانيد از دو راهكار كلي استفاده كنيد.

الف- اجتناب از برخي اعمال وامتناع از بهره گيري يكسري لوازم وآلاتي كه در مجالس گناه استفاده مي گردد.

ب- انجام برخي اعمال شادي آفرين و استفاده از ابزارو آلاتي كه مورد تاييد دين مي باشد .
چه باید کرد
1. بايد سعى شود اهميت موضوع برگزاري مراسم به دور از گناه و معصيت براي اعضاى خانواده، خصوصاً والدين ، برادران و خواهران عروس و داماد تفهيم شود و با لطافت و در عين حال قاطعانه به آنها فهماند كه عروس و داماد حق دارند طبق نظر خودشان مجلس عروسى را برگزار كنند. نكته : براى انجام اين كار، ممكن است لازم باشد ماه‏ها زمينه‏سازى شود و با آنها صحبت شود،لذا در عين حال كه با شريك زندگيتان در اين امر هماهنگ هستيد صبور نيز باشيد و عجله نكنيد .

2- براى شاد كردن مجلس عروسى، نبايد از هر وسيله‏اى استفاده كرد؛ زيرا مؤمن و كسى كه قلبش به نور تقوا روشن شده، هرگز براى شادى و لذت چند دقيقه‏اى، نافرمانى خدا را نمى‏كند. متأسفانه بسيارى از مردم براى شادى در جشن عروسى خود و فرزندانشان، مرتكب گناهانى چون استفاده از موسيقى حرام، اختلاط زن و مرد، پوشش نامناسب، مزاحمت براى ديگران، اسراف، چشم و هم چشمى، فخر فروشى به يكديگر، پوشيدن لباس‏هاى گران قيمت و برگزارى مجالس پرهزينه، تمسخر ديگران، بى‏توجهى به واجباتى چون نماز و امثال آن مى‏ شوند؛ غافل از اين كه شادى واقعى و لذت و خوشى زندگى به دست خداست و هيچ گاه با گناه و معصيت، نمى‏توان به عمق شادى رسيد. گاهى ديده مى ‏شود كه عده‏اى براى اين كارها، عذر و بهانه مى‏آورند كه يك شب است و يك شب هزار شب نمى‏شود و در عروسى بايد شاد بود؛ در حالى كه نتيجه اين گونه برنامه‏ها، اين است كه زندگى با گناه و معصيت خدا شروع مى‏شود و بركت از زندگى‏شان مى‏رود. در روايات آمده است كه در مجلس عروسى مؤمن، فرشتگان نازل مى‏شوند و رحمت خدا را با خود مى‏آورند. حال براى اين كه مجالس خوبى در عروسى‏ها داشته باشيم كه هم مملو از شادى و سرور باشد و هم گناه و معصيت نداشته باشد و هم خانواده و فاميل راضى باشند.

3. براى اين كه بتوانيم يك فرهنگ و عادت بد را تغيير دهيم، لازم است جانشين مناسبى براى آن در نظر بگيريم. شما نيز اگر نمى‏خواهيد با گناه و معصيت، مجلس عروسى را شاد كنيد، بايد به جاى آن از برنامه‏هاى مجاز استفاده كنيد. يكى از روش‏هايى كه تجربه شده و بسيار هم موفق بوده، استفاده از مداحان مذهبى و هنرمندانى است كه به وسيله خواندن اشعار شادى‏بخش و گفتن لطيفه‏هاى مناسب، مجلس را شاد مى‏كنند. همچنين استفاده از افرادى كه كارهاى تردستى و ديدنى انجام مى‏دهند و مى‏توانند مجلس عروسى را با صفا و شاد كنند، در اين مورد مؤثر است. بعضى از اين افراد هنرمند، وقتى در مجلسى شركت مى‏كنند، بدون اين كه گناهى در برنامه‏هاى آنها باشد يا كسى را مسخره كنند، چنان مجلس را گرم مى‏كنند كه افراد شركت كننده، يكسره مى‏خندند؛ البته بهتر است با ذكر اشعارى در مدح ائمه اطهار و خصوصاً امام زمان عليه‏السلام، معنويتى هم در مجلس عروسى ايجاد كنيم.

4. بهتر است مجالس عروسى در مناسبت‏هاى مذهبى و جشن‏هاى مذهبى مثل ميلاد ائمه يا اعياد مذهبى برگزار شود و به تناسب اين شب‏ها، اشعار ويژه آن اعياد هم خوانده شود ؛زيرا حال و هواي اين جور ايام نيز در ايجاد سرور و بهجت مورد تاييد دين خيلي موثر است .

5. اگر به كلى نمى‏توانيد مجلس را اسلامى برگزار كنيد، حداقل جلوى بعضى گناهان را بگيريد؛ مثلاً سعى شود مجلس مردانه از زنانه كاملاً جدا باشد و هيچ مردى به مجلس زنان راه پيدا نكند.خوبي اين مساله به اين خاطر است كه حداقل عروس و داماد تلاششان را براى جلوگيرى از گناه كرده اند و مي توانند خاطر جمع باشند كه اگر هم معصيتى صورت گرفت، به حساب آنها نيست.
6. تا جايى كه توان مالى داريد، پذيرايى خوبى از ميهمان‏ها داشته باشيد؛ زيرا پذيرايى، يكى از وسايل شادى‏بخش است و مى‏تواند جانشين خوبى براى ابزارهاى حرام شادى آفرين باشد.

7- سعي كنيد كل زماني را كه قرار است مجلستان طول بكشد،زمان بندي كرده و براي هر لحظه آن برنامه اي مطابق سليقه خود و شرع مقدس اسلام داشته باشيد .

8-در قسمتي از برنامه داماد سعي كند در جايگاه حاضر شود و از ميهمانان به خاطر حضورشان در مجلس ،تقدير و تشكر به عمل آورد.

براي جذاب شدن اين بخش از او بخواهيد كه ازپدر خود و پدر خانمش نيز دعوت به عمل آورد تا افراد فاميل از دو طرف، همديگر را بهتر بشناسند.

9-از برنامه هاي همخواني نونهالان ونوجوانان كانون هاي فرهنگي تربيتي و مدارس در زمينه هاي تواشيح ،سرود و نمايش استفاده نماييد.

با آرزوي سعادت و خوشبختي
پى‏نوشت
1. حديث مهر، سال‏نماى تحصيلى جوان، 82-1381.
2. رى شهرى، ميزان الحكمة ، ج 1، ص 418.
3. همان ، ميزان الحكمة ، ج 3، ص 439.
4. همان ، ميزان الحكمة ، ج 3، ص 438.
5. حديث مهر، سالنامه تحصيلى جوان 82-1381.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده