آيا خداوند نمي توانست كاري كند كه امام زمان عج غايب نباشد؟

یک نت ـ یکی از سوالاتی که در مورد غیبت امام زمان(عجل اله تعالی فرجه الشریف) پرسیده می شود این است که چه ضرورتی داشت تا خداوند حضرت مهدی(علیه السلام) را با غایب کردن حفظ کند؟مگر نمی توانست ایشان را با قدرت خود، بدون اینکه از نظرها غایبش کند، حفظش نماید؟
 امام زمان عج

یکی از سوالاتی که در مورد غیبت امام زمان(عجل اله تعالی فرجه الشریف) پرسیده می شود این است که چه ضرورتی داشت تا خداوند حضرت مهدی(علیه السلام) را با غایب کردن حفظ کند؟مگر نمی توانست ایشان را با قدرت خود، بدون اینکه از نظرها غایبش کند، حفظش نماید؟

با دقت در این سوال، مشخص می شود باوری اشتباه و غلط، باعث ایجاد چنین سوالی شده که باید ابتدا آنرا اصلاح کرد تا سوال بالا براحتی و خود بخود جواب داده شود. آن باور نادرست و اشتباه این است که گمان می کنیم امام زمان(علیه السلام) در غیب هستند و ما نمی توانیم ایشان را ببینیم؛ در حالی که باید گفت ایشان در همین عالم هستند و ما فقط نمی توانیم بشناسیم. این باور غلط، امام زمان(علیه السلام) را مانند فرشتگان می پندارد.

فرشتگان در عالمی غیب هستند ولی امام زمان(علیه السلام) اینگونه نیست. ایشان در همین دنیایی که ما هستیم به زندگی مبارکشان ادامه می دهند و در میان بشر هستند. ایشان با همین بدنی که ما انسانها داریم، به زندگی شان ادامه می دهند. بلی ایشان را نمی شناسیم و ایشان حکومتی فعلا ندارند؛ اما دلیل نمی شود بمانند فرقه های منحرف، قائل به این شویم که امام زمان(علیه السلام) -نعوذ بالله- دارای بدن این دنیایی نیستند.

طبق حکمت الهی، زمین هیچگاه از حجت خدا خالی نمی شود و قایل شدن به اینکه امام زمان(علیه السلام) در عالمی غیر از این عالم هستند (عالم غیبت)، سخنی کاملا نا بجا و غیر محققانه است. خدواند ایشان را در بین مردم، تا بدین زمان حفظ نموده است ولی حکمتشان ایجاب کرده تا بدین تاریخ کسی ایشان را نشناسد.

عمر طولانی هم عقلا اشکالی ندارد و با تغذیه ای مناسب و رعایت عواملی، می توان دائما جوان ماند. امروز پزشکان بر این باورند "دلیلی برای پیری و موت بخاطر کهولت سن، وجود ندارد؛ چرا که می توان با یک سری عوامل، همیشه تن را سالم و جوان نگاه داشت" خصوصا اینکه قبلا هم افرادی با عمر طولانی وجود داشته است. نمونه بارز آن حضرت نوح(علی نبینا و آله و علیه السلام) است که، عمر طولانی داشته است.

حال که دانستیم غیبت به معنای غلطش، با حکمت الهی از نصب امامان، در تناقضی آشکار است؛ این را نیز بدانیم که امام زمان(علیه السلام) قرار نیست به تنهایی، جهانی پر از عدل و داد را برای بشریت آماده کند و تحویل بشریت دهد. بلکه ایشان امام هستند و شأن امام، هدایت است. این بشر است که ابتدا باید به این باور مستحکم برسد که نیاز بشر، وجود مقدس معصوم الهی است.

معصومی که بشر را هدایت کند تا به آنچه در تلاش است برسد. پس ایشان تلاش و کوشش ما را هدایت و کانالیزه خواهند کرد. با این سخن منطقی، بسیاری از مشکلات در باب غیبت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حل می شود از جمله اینکه چرا باید امام سالها در در غیبت باشند و مردمان بسیاری توفیق هدایت پیدا نکنند؟ جوابش این این است که ابتدا باید همان مردم به این درک برسند که واقعا نیازشان امام معصوم است نه سلطان و فلان کس. ضمنا آنها هم که در زمان خودشان به آن درک رسیدند ولی نبود بصیرت در اجتماع، آنها را از وجود امام زمان(علیه السلام) محروم کرد، در زمان ظهور حضرت، آنهانیز ظهور خواهند کرد حتی اگر مرده باشند.[1]

در روایات داریم که امام زمان(علیه السلام)، بمانند کعبه هستند که باید مردم به سوی او بروند نه اینکه ایشان به سوی مردم بروند[2]، نه اینکه انتظار داشته باشیم امام زمان(علیه السلام)، بسوی ما بیاید و جهان را برایمان گلستان نماید. امام عصر(علیه السلام) وقتی ببینند تمام مردم دنیا درک کردند که به یک فرد الهی نیازمند هستند که دنیا را پر از عدل و داد کند، ظهور خواهد کرد.

 

پی نوشتها:
[1] مفاتیح الجنان دعای عهد: اللّـهُمَّ اِنْ حالَ بَيْني وَ بَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذي جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً فَاَخْرِجْني مِنْ قَبْري...: خدايا اگر حائل شد ميان من و او-امام زمان- آن مرگى كه قرار داده اى آن را بر بندگانت حتمى و مقرر پس بيرونم آر از قبرم...

[2] بحار الأنوار ج‏36 ص 353: حضرت فاطمه علیها السّلام فرمودند: مَثَلُ الإمام مَثل الکعبة إذ تُؤتی وَ لا تَأتی.

 

منبع :www.jonbeshnet.ir

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده