چشم اينو ندارم که پيشرفت ديگران رو ببينم

یک نت ـ خيلي پسر احساسي هستم و زود هم بهم بر ميخورم وناراحت ميشم اصلا چشم اينو ندارم که پيشرفت ديگران رو ببينم کلا بيشتر وقتا ذهنم درگير يک مسله ای هست و اين باعث افسردگی ميشه واقعا از اين کارا به شدت ناراحتم و درخواست راهنمايی دارم.

افسردگی

یک نت ـ من يک پسر نوزده ساله اي هستم که بيش از اندازه به ديگران حسادت دارم چه بزرگ چه کوچيک و اين کار به شدت من رو اذيت ميکنه همش فکر ميکنم از هر طرف در فشار هستم فکر ميکنم ديگران دوستم ندارند .

خيلي پسر احساسي هستم و زود هم بهم بر ميخوره وناراحت ميشم اصلا چشم اينو ندارم که پيشرفت ديگران رو ببينم کلا بيشتر وقتا ذهنم درگير يک مسله اي هست و اين باعث افسردگي ميشه واقعا از اين کارا به شدت ناراحتم و درخواست راهنمايي دارم.

 

پاسخ:

 از اینکه مدام خودتان را با دیگران مقایسه می کنید و از پیشرفت انان ناراحت میشود، رنج می برید.

بایستی نگرشتان را طوری اصلاح کنید که اصلا میلی به حسادت نداشته باشید، بلکه کارهایی که برخلاف حسادت است انجام دهید.

در این راستا بیندیشید که حسادت به نفع دنیا و آخرت محسود و به ضرر دنیا و آخرت حاسد است، چون حاسد با حسادت بطور ناخودآگاه کارهایی نسبت به محسود می‌کند مانند: تهمت و غیبت و سوء ظن و تمسخر و... که باعث می‌شود در آخرت عذاب شود و برای محسود سود است که به او به خاطر این آسیب‌هایی که در دنیا از جانب حاسد دیده، پاداش می‌دهند، اصلا مقداری از ثواب‌های حاسد را به محسود می‌دهند که جبران ظلم دنیای حاسد به محسود بشود. در دنیا نیز حاسد با حسادت، از نعمت‌های دیگری که دارد لذت نمی‌برد بلکه مدام حسرت نعمت‌های محسود را می‌خورد و محسود نیز در دنیا لذت می‌برد چون می‌بیند، حاسد مدام حرص می‌خورد و چشمش به محسود است.

اما اگر حاسد به محسود در دنیا محبت کند، در دنیا و آخرت برده است، در دنیا آرامش و نشاط دارد و در آخرت نیز به خاطر محبت‌هایی که به محسود کرده و تقوایی که داشته و حسادت نکرده، کلی پاداش می‌دهند که آن فرد نگاه می‌کند، می‌گوید عجب این رفیق ما زرنگ بود که در دنیا بارش را بست.

در پایان توجه داشته باشید که اگر امروز نسبت به یک سال پیش حسادتان کمتر شده است، نشانه ی رشد معنوی شماست، همچنین اگر ماه اینده نسبت به  امروز حسادتتان کمتر شده باشد نشانه ی رشد معنوی شماست.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده