آیا توسل به اهلبیت به منزله شرک است؟

یک نت ـ توسل به ائمه (ع) به معنای آن نیست که انسان هیچ گاه با خداوند صحبت نکند و او را مستقیماً مورد خطاب قرار ندهد، بلکه صحبت کردن با خداوند در هر زمان، مکان و بدون واسطه ممکن و میسر است.
توسل به اهلبیت

یک نت ـ سوال: توسل، یا ارتباط بی واسطه با خدا؟ کدام؟

پاسخ:
انسان از دو راه می تواند با پروردگار و خالق خود ارتباط برقرار کند: 1. با واسطه قرار دادن اولیای خداوند 2. بدون واسطه.

اما توسل به اولیای الهی برای تقرب به خداوند است و هیچ منافاتی با صحبت کردن با خدا بدون واسطه ندارد.

توسل به ائمه (ع) به معنای آن نیست که انسان هیچ گاه با خداوند صحبت نکند و او را مستقیماً مورد خطاب قرار ندهد، بلکه صحبت کردن با خداوند در هر زمان، مکان و بدون واسطه ممکن و میسر است. بلکه بدین معنا است که برای استجابت دعا و حاجت های خود از کسی مدد می جوییم که از نظر شایستگی و قرب به خداوند نسبت به ما در مرتبه خیلی بالاتری قرار دارد، لذا اگر او از خداوند برای ما چیزی بخواهد احتمال پذیرش خیلی بیشتر است.

از این جهت است که در دعای توسل، بعد از ذکر نام ائمه (ع) و توسل به آنها حوایج دنیا و آخرت برده شده و شخص آنها وسیله رسیدن به قرب الهی و برآوردن حاجات قرار می گیرند و از مهمترین دعاهایی است که درخواست انسان را به اجابت می رساند.

ادعیه و دعاهایی هم که از ائمه (ع) به ما رسیده راه بهتر صحبت کردن و بهتر خواندن خداوند را نشان می دهد و هرگز به این معنا نیست که انسان به جز اینها نمی تواند با خدواند صحبت کند.
همچنین توسل روح اميد را افزايش، روح يأس را كاهش، و ايجاد رابطه معنوي با خدا و اولياء الله و تحصيل رضايت خداوند و توجه به سلسله شافعان و... را به وجود مي‌آورد.

 

سوال: آیا توسل به اهلبیت به منزله شرک است؟

پاسخ:
توسل به اهل بیت و اولیای خدا، شرک نیست زیرا هرگز کسی آنها را در مقابل خدا قرار نمی دهد بلکه از آن جهت که آنها مقرب درگاه خدا و فرستادگان او هستند، از سوی خود خداوند اذن و اجازه بسیاری از امور را دارند و مورد احترام و توسل قرار می گیرند.
متوسل شدن به انبياء و ائمه در حقيقت متوسل شدن به خداست، و آنها عملي را جز با رضايت و اذن خداوند انجام نمي‌دهند.

سوال: آیا توسل در قرآن و روایات آمده؟

پاسخ:
توسل به اولیای الهی و امامان معصوم (ع) که همان انسان های کامل هستند، یکی از امور مسلمی است که در آیات قرآن و احادیث آمده است.
از آیات متعددی از قرآن استفاده می‌شود که خود خداوند یک سری واسطه‌های بین خود و خلقش قرار داده است.
مثلاً در سوره مائده آیه 35 به صراحت می‌فرماید: یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَابْتَغُوا اِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ؛ ای مومنان تقوای خدا را پیشه کنید و در نزد خدا واسطه و وسیله را اتخاذ کنید.

قرآن در این زمینه خطاب به پیامبر اکرم (ص)می فرماید: "و اگر این مخالفان، هنگامى که به خود ستم می‌‏کردند (و فرمان هاى خدا را زیر پا می‌‏گذاردند)، به نزد تو می‌‏آمدند و از خدا طلب آمرزش می‌‏کردند و پیامبر هم براى آنها استغفار می‌‏کرد، خدا را توبه پذیر و مهربان می‌‏یافتند. (نسا/64)

نکته: این آیه، شامل توسل بعد از رحلت پيامبر (ص) نيز مي شود.به اعتقاد شيعه و اهل سنت، انبياء الهي زنده هستند و شهدا نيز طبق آيه قرآن زنده هستند، پس توسل به آنها توسل به يك انسان زنده است نه توسل به مرده.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده