روش استفاده از قرص میزوپروستول برای سقط جنین

قیمت قرص میزوپروستول,نحوه مصرف قرص میزوپروستول,خرید آنلاین قرص میزوپروستول,قرص میزوپروستول 200,علت اثر نکردن قرص میزوپروستول,مدت زمان تاثیر قرص میزوپروستول,قیمت قرص میزوپروستول دیجی کالا
قرص میزوپروستول

یک نت ـ روش استفاده از قرص میزوپروستول برای سقط جنین

قرص میزوپروستول با نام تجاری سایتوتک (Cytotec) یکی از قرص‌هایی است که علاوه بر کاهش خطر ابتلا به زخم معده، برای سقط جنین و ختم حاملگی در سه ماه اول بارداری استفاده می‌شود. مصرف این قرص هزینه‌ و مدت زمان بستری کمتری نسبت به اکسی توسین و سایر روش‌های ختم حاملگی دارد. بنابراین می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های مشابه در سه ماهه دوم نیز باشد. این قرص ممکن است عوارضی داشته باشد و باعث پارگی‌ رحم، زایمان زود هنگام و ... شود. به همین دلیل توصیه می‌‌گردد از مصرف خودسرانه‌ آن پرهیز کنید و برای استفاده از این قرص با پزشک خود مشورت نمایید.

قرص میزوپروستول چیست؟

قرص میزوپروستول معمولا هنگامی که افراد تصمیم به سـقط جنین دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین زمان برای مصرف این دارو جهت سقط جنین، هفته چهارم بارداری تا هفته هشتم بادراری است. میزوپروستول غیر تزریقی عوارض کمتری نسبت به سایر داروهای سقط جنین دارد و پس از مصرف این قرص محدودیت غذایی وجود ندارد و باید مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای مقوی میل کنید.

لازم است پس از مصرف این قرص به ویژه در مواردی که برای سقط جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد، مدتی را استراحت کنید تا بهبودی اتفاق بیفتد. معمولا در کمتر از ۲۴ ساعت حال افراد رو به بهبودی می‌رود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از سقط جنین نسبت به آسیب‌ها و تبعات آن آگاهی یابید.

همچنین به دلیل مشکلات روانی ناشی از عواملی که فرد را مجبور به سقط جنین عمدی می کند، ممکن است بحران روانی و فشار عصبی بسیاری برای فرد به وجود آید. از این رو لازم است برای تخلیه روانی و کاهش بار عصبی این دوران، با متخصصان روانشناس مشورت شود.

موارد مصرف قرص میزوپروستول

قرص میزوپروستول علاوه بر ختم بارداری و سقط جنین، کاربردهای دیگری نیز دارد و برای کاهش خطر زخم معده‌ ناشی از مصرف داروهای التهابی غیر استروییدی مثل آسپیرین استفاده می‌شود. در واقع قرص میزوپروستول با کاهش اسید معده موجب تقویت دفاعی مخاط معده می شود. زمانی که برای ختم بارداری استفاده می‌شود، ممکن است همراه با درد شدید باشد که برای کاهش درد می‌توانید از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

اگر با وجود مصرف مسکن درد کاهش پیدا نکرد فورا پزشک خود را در جریان بگذارید. این نکته را در نظر داشته باشید که معمولا تا دو هفته پس از سقط جنین، تسـت بارداری به دلیل وجود هورمون‌ها مثبت می‌باشد اما اگر همچنان علائم بارداری مثل حساسیت به لمس پستان، حالت تهوع، خستگی و .... را داشتید به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید. همچنین اگر سابقه‌ مــعده درد عصبی و یا زخم معده دارید قبل از مصرف حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

میزان مصرف قرص میزوپروستول

دوز خوراکی مناسب برای کاهش خطر ابتلا به زخم‌ معده 200 میلی گرم به تعداد 4 بار در روز همراه با غذا می‌باشد. اما اگر این دوز برای شما غیر قابل تحمل است می‌توانید با مشورت پزشک آن را به 100 میلی گرم کاهش دهید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که هرگز این قرص را خودسرانه مصرف نکنید، زیرا ممکن است گرفتار عوارض جبران ناپذیر آن شوید.

طریقه‌ی مصرف قرص میزوپروستول

برای استفاده از این قرص جهت سقط جنین در ابتدا دهان خود را خیس کنید و ۴ قرص را بین دندان و لثه‌ پایین خود قرار دهید (دو قرص در هر طرف دهان). سپس به مدت ۳۰ دقیقه قرص‌ها را در دهان خود نگه دارید، ممکن است در اثر حل شدن دهان شما خشک شود، در این مدت از خوردن و نوشین خودداری کنید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه هر مقدار از قرص که باقی‌مانده است را قورت بدهید و دهان خود را با آب بشویید. بعد از گذشت ۳ الی ۴ ساعت، یک دوره‌ دیگر از قرص‌ها را مصرف کنید و این روند را تا ۳ وعده ادامه دهید، به عبارت دیگر باید ۱۲ قرص را در ۳ وعده استفاده کنید.

روش دیگری برای استفاده از این قرص گذاشتن آن داخل دستگاه تناسلی زنان است. برای این کار لازم است در ابتدا ادرار کنید و دستان خود را بشویید، سپس ۴ قرص را درون واژن قرار دهید (برای این کار لازم نیست قرص‌ها در محل خاصی قرار بگیرند، فقط تا آنجا که انگشتان با آن در تماس هستند کافی است)، بعد به مدت ۳۰ دقیقه دراز بکشید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که این قرص از راه واژن وارد بدن می‌شود؛ در صورتی که سابقه‌ ســزارین، جراحی رحم و سابقه‌ بارداری بیش از پنج بار داشته باشید، احتمال پارگی رحم با این روش افزایش پیدا می‌کند.

نکته: گاهی متخصص با معاینه وضعیت جنین در رحم و توان بدنی شما ممکن است تعداد متفاوتی قرص را تجویز نماید. معمولا و به طور کلی از دو روشی که ذکر شد استفاده می‌گردد. اما گاهی با گذاشتن یک قرص در واژن و یا خوردن آن ممکن است سقط انجام گیرد. پس خودسرانه و بدون اطلاع متخصص از این دارو استفاده نکنید.

 
عوارض جانبی قرص میزوپروستول

قرص میزوپروستول همانند بسیاری از قرص‌های دیگر دارای عوارض جانبی می‌باشد و برای مصرف آن باید با پزشک خود مشورت کنید و طبق تجویز پزشک از آن استفاده کنید. برخی از عوارض قرص میزوپروستول شامل موارد زیر می شود.

    مسمومیت
    سردرد و سرگیجه
    خونریزی شدید
    درد و خستگی
    استفراغ یا حالت تهوع
    تغییرات وزن
    اسهال یا یبوست شدید
    درد شکمی و کاهش آب بدن
    گرفتگی عضلات
    تنگی نفس
    اختلال بیش فعــالی
    اختلال قاعدگی و لکه بینی
    پریــود دردناک
    خونریزی واژینال پس از یائســگی
    تب و لرز
    اضطراب
    افــسردگی
    اختلالات خــلقی
    ناتوانی و انواع اختلالات جنسی

اگر با گذشت زمان این علائم بهبود نیافتند لازم است پزشک خود را در جریان بگذارید. همچنین برای کاهش علائم روانی آن می‌توانید با روان شناس متخصص مشورت کنید.

 
موارد منع مصرف میزوپروستول

    حساسیت به این دارو یا هر ترکیب دیگری در این فرمولاسیون
    بــارداری (درصورتی که از این دارو برای کاهش زخم معده استفاده شود).
    این دارو از جمله موارد ممنوعیت مصرف دارو در دوران شیردهی می باشد.
    اگر از اکسی توسین استفاده می‌کنید، قبل از مصرف میزوپروستول پزشک خود را در جریان بگذارید.

 
نکات مهم در رابطه با مصرف میزوپروستول

    از مصرف خودسرانه‌ این دارو خودداری کنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است گرفتار عوارض جبران ناپذیر آن شوید.
    لازم است یک هفته بعد سونوگرافی مجدد انجام دهید، زیرا در ۸۰ درصد موارد استفاده از این دارو باعث سقط کامل جنین نمی‌شود و به همین منظور لازم است کورتاژ یا ساکشن انجام دهید.
    اگر بقایای جنین در بدن بماند و تخلیه نشود می‌تواند منجر به عفونت، خونریزی یا حتی مرگ شود.
    اگر بارداری خارج از رحم اتفاق بیفتد، مصرف این قرص باعث پارگی لوله رحمی یا دهانه‌ رحمی که نطفه به آن چسبیده است می‌شود و منجر به فوت مادر می‌شود.
    دارو را همیشه در زمان مشخصی از روز مصرف کنید.

سقط جنین با میزوپروستول یا آکسی توسین؟

داروی اکسی توسین نیز از داروهایی است که می تواند باعث سقط جنین شود. حال این سوال پیش می آید که برای سقط جنین اکسی توسین بهتر است یا میزوپروستول. طبق تحقیقات و بررسی هایی که در این زمینه انجام گرفته است، با توجه به هزینه بالا، نیاز به بستری در بیمارستان و نظارت دقیق پزشک برای سقط با اکسی توسین، روش سقط با میزوپروستول بیش تر توصیه می شود. همچنین امکان مسمومیت با اکسی توسین نیز بسیار بیش تر است. مصرف میزوپروستول عوارض جانبی کم تری نیز دارد و برای همین روش ایمن تری محسوب می شود. البته این بدان معنا نیست که به طور خودسر می توان از این قرص استفاده کرد و باید حتما با مشورت پزشک متخصص، استفاده از آن صورت گیرد.
کلام آخر

قرص میزوپروستول معمولا برای سقط جنین مصرف می‌گردد. افرادی که به دلایل متعدد از جمله بارداری ناخواسته تصمیم به سقط دارند بار روانی زیادی را تجربه می‌کنند و هنگامی که این دارو توسط آنان مصرف می‌گردد مشکلات چندین برابر می‌شود. چراکه قرص میزوپروستول خود نیز عوارض روانی و فشار عصبی برای افراد به وجود می‌آورد و بعد از سقط شرایط شما بدتر از قبل می‌شود. لازم است که در این دوران از وجود یک روانشناس و مشاور در کنار خود بهره ببرید.

قیمت قرص میزوپروستول
نحوه مصرف قرص میزوپروستول
روش استفاده از قرص میزوپروستول برای سقط جنین
خرید آنلاین قرص میزوپروستول
قرص میزوپروستول 200
علت اثر نکردن قرص میزوپروستول
قیمت قرص میزوپروستول دیجی کالا
مدت زمان تاثیر قرص میزوپروستول

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده