من اضطراب اجتماعی دارم

هراس اجتماعی,بهترین قرص برای اضطراب اجتماعی,تست اضطراب اجتماعی,متخصص درمان اضطراب اجتماعی,فیلم درباره هراس اجتماعی,رهایی از اضطراب اجتماعی,مقاله اضطراب اجتماعی,اضطراب اجتماعی+pdf,من اضطراب اجتماعی دارم
اضطراب اجتماعی

یک نت ـ آيا هراس اجتماعی عيب ونقص است يابيماري است؟و چگونه هراس اجتماعي در مهماني را درمان کنيم؟  

پاسخ:

در واقع افرادي دچار هراس اجتماعی هستند نبايد بعلت اين وضعيت خودشان را از جامعه و جمع های خانوادگی و مهمانی ها كنار بكشند و متفاوت با ديگران به اين زندگي نگاه نمايند. بلكه آنها هم مي تواند با همه ضعف ها به موفقيت برسند اگر به اين نكات توجه نمايد.  

راهكارهاي عملي درمان هراس اجتماعی

1- ارتقا احساس ارزشمندي و اعتماد به نفس: هر چيزي كه بتواند به شما آرامش دهد و احساس ارزشمندي و اعتماد به نفس شما را تقويت كنيد براي رفع مشكل ياد شده مفيد است. مهم ترين آنها عبارتند از:

ورزش مستمر هوازي، ارتباط با افراد شجاع، انس حضوري و غيرحضوري با افراد و اساتيدي كه فن بيان قوي دارند و استفاده از آثار آنها، توجه به تجارب مثبت ريز و درشت به ويژه در خصوص همين مشكل، رويارويي به جاي گريز و تسليم،

2- توجه به فراواني و فراگيربودن: حتي اساتيد فن بيان و سخنرانان مشهور اعتراف مي كنند كه با اين ترس در نبرد بوده و هستند. پيوسته در نظر داشته باشيد كه اين هراس نامعقول است و دليلي براي هراس وجود ندارد.

3- يادگيري فنون و مهارت‌هاي بياني: شركت در جلسات فن بيان و يا استفاده از سايت‌ها و نرم افزارهاي اساتيد فن بيان براي رويارويي با هراس جمعي مفيد است.

4-تجسم ذهني: براي رويارويي با هراس اجتماعي از تكنيك تجسم ذهني كمك بگيريد. ورزشكاران حرفه اي براي اين كه در ميدان مسابقات موفق عمل كنند جلساتي زير نظر روان شناسان به تمرين هاي تجسم ذهني مي پردازند.

با تصويرسازي مثبت و سازنده خود را در شرايط عيني تصور مي كنند كه به طور تدريجي مراحل ترس و هراس را طي مي كنند و شاهد موفقيت هاي خود هستند.  

5- شرطي سازي و شرطي زدايي: قدرت شرطي شدن زياد است. از شرطي شدن مي توان به صورت مثبت كمك بگيريم.

معمولا هراس از جمع با شرطي شدن منفي همراه بوده است مثلا فرد در كودكي كم رو بوده و هنگام صحبت مسخره شده است يا معلمي دور از فرهنگ او را در جمع تنبيه كلامي و غيركلامي كرده است.

وقتي فردي هنگام سخن گفتن ديگران را مي خنداند اين قدرت تأثير يك شرطي سازي هم هست يعني تداعي سخنراني با امري خوشايند. بنابراين بايد از شرطي سازي مثبت كمك بگيريم.  

6- هجوم نه گريز: حضرت علي مي فرمايند: اگر از چيزي ترسيديد خودتان را در دل آن قرار دهيد. خود ترس، از چيزي كه مي ترسيم اثر مخربي تري دارد. برخي از سخنرانان مي گويند مي توانيم ازانرژي هيجان طبيعي هراس به نفع خود كمك بگيريم و  پرشورتر و با حرارت تري سخن بگوييم يا لطيفه يا حكاياتي تعريف كنيم.  

برای کسب اطلاعات بيشتر كتب زير را مطالعه كنيد:
-وقتي اضطراب حمله مي كند اثر ديويد برنز،
-آيين سخنراني اثر ديل كارنگي.  
-سخن و سخنوري از نظر فن بيان و فن خطابه اثر محمدتقي فلسفي

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده