قیمت خودرو سایپا در سال 99 چه روندی را طی کرد؟

یک نت ـ از ابتدای سال 99 بود که همه‌ی ما با رشد عجیب و غریب قیمت خودرو مواجه شدیم. با این‌که پیش از آن همه‌ی ما کما بیش به افزایش قیمت‌ها عادت کرده بودیم اما رشد غیر منطقی قیمت خودرو سایپا از ابتدای امسال یک تجربه‌ی نادر بود.
قیمت خودرو سایپا در سال 99

یک نت ـ قیمت خودرو سایپا در سال 99 چه روندی را طی کرد؟

از ابتدای سال 99 بود که همه‌ی ما با رشد عجیب و غریب قیمت خودرو مواجه شدیم. با این‌که پیش از آن همه‌ی ما کما بیش به افزایش قیمت‌ها عادت کرده بودیم اما رشد غیر منطقی قیمت خودرو سایپا از ابتدای امسال یک تجربه‌ی نادر بود. به طور کلی روند بازار خودرو امسال شدیدا آشفته بود و اصلا امیدی نیست که قیمت‌ها دوباره به روزهای قبل بازگردد. ما در این نوشتار شماری از خودروهای سایپا را که بررسی خواهیم کرد تا ببینیم که در بازار خودرو چه می‌گذرد؟

- سراتو 2000

خودروی ایرانی

کیا سراتو یکی از محصولات لوکس خودرو سازی سایپا است. این خودرو در دو نمونه‌ی مونتاژی و وارداتی در اختیار مصرف کنندگان قرار دارد. خودرو سازی سایپا عهده‌دار مونتاژ و عرضه‌ی این سدان کره‌ای است. سراتوی وارداتی نسبت به سراتوی سایپا به امکانات و استانداردهای قابل قبول‌تری مجهز است. اما  مدل مونتاژی به دلیل قیمت پایین تر آن از متقاضی بیشتری برخوردار است. اکنون با اینکه تنها نمونه‌های کارکرده‌ی این خودرو در ایران به چشم می‌خورد، ولی باز هم شاهد رشد قابل توجه قیمت آن در بازار هستیم.

با نگاه به نمودار تغییرات قیمت خودرو سایپا متوجه می‌شوید شیب نمودار افزایش قیمت سایپا تندتر از دیگر خودروسازی‌ها بوده است. مثلا سراتو 2000 در بهار با قیمت 435 میلیون تومان در بازار معامله می‌شد و از ابتدای تابستان تا اوایل پاییز قیمت آن از 555 میلیون تومان به 920 میلیون تومان رسید. اکنون سراتوی مونتاژی تقریبا با قیمت 800 میلیون تومان در بازار وجود دارد.

- کوییک دنده‌ای

خودروی ایرانی

کوییک دنده‌‌ای از محصولات جدید سایپا بود که از همان ابتدای ورود توانست فروش خوبی را تجربه کند. شاید همین افزایش تقاضا دلیل گران شدن غیر منطقی این خودرو باشد.

در طی روند افزایش قیمت خودرو سایپا، کوییک دنده‌ای در تیر ماه با قیمت 94 میلیون تومان معامله می‌شد. متاسفانه این رشد متوقف نشد و خودرو در مهر 99 قیمت 157 میلیون تومان را هم به چشم خود دید. اما اکنون با ادامه‌ی روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو، کووییک با قیمت 144 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

- چانگان CS35

خودروی ایرانی

یکی از گران‌ترین محصولات سایپا چانگان CS35 است. در ابتدای سال 99 این اتومبیل با قیمت 155 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شد. شاید اکثر ما فکر می‌کردیم این خودرو که نسبت به چند ماه قبل افزایش دو سه برابری داشته است، بیش از دیگر رشد نخواهد کرد. اما در کمال ناباوری چانگان به فاصله‌ی چند ماه در دسته‌ی خودروهای نیم میلیاردی قرار گرفت. در ابتدای تابستان 99 در راستای افزایش قیمت خودرو سایپا چانگان قیمت 330 میلیون تومان را به چشم خود دید. متاسفانه این رشد متوقف نشد و قیمت چانگان به 510 میلیون تومان هم رسید.

اکنون که در انتهای پاییز 99 به سر می‌بریم قیمت چانگان با یک کاهش 70 میلیونی، 440 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

- پراید 131 و پراید 111

خودروی ایرانی

شاید پیش از این‌ها  اگر به کسی می‌گفتید که قیمت پراید به 50 میلیون تومان هم می‌رسد، همه با تمسخر به شما نگاه می‌کردند. اما امروز می‌بینیم که پراید نه تنها 50 میلیون تومان بلکه مرز 100 میلیون تومان را هم رد کرده است. در ابتدای سال 99 پراید 131 با قیمت 37 میلیون و پراید 111 با قیمت 40 میلیون در بازار عرضه می‌شد. همه‌ی ما در این خیال خوش که قیمت خودرو به ثبات رسیده است به سر می‌بردیم که ناگهان بازار خودرو با شوک عجیبی روبرو شد و در اواخر تابستان یک شیب صعودی غیرمنتظره‌ای را در پیش گرفت. همین موضوع سبب ثبت رکورد 135 و 113 میلیون تومانی برای مدل‌های 131 و 111 پراید شد.

این افزایش قیمت‌های لحظه‌ای تا اعلام نتایج انتخابات آمریکا ادامه دار بود. پس از موفقیت بایدن، پراید موقتا به زیر صد میلیون تومان بازگشت. اما این دلخوشی‌ها چندان دوام نیاورد و به لطف دلالان دوباره روند صعودی خود را در پیش گرفت. در حال حاضر که در انتهای پاییز 99 به سر می‌بریم،  بدون اینکه هیچ تلاشی در بهبود کیفیت این خودرو صورت گیرد، قیمت پراید 131 به 107 میلیون و قیمت پراید 111 به 121 میلیون تومان است.

کلام پایانی

قیمت خودرو سایپا که با تنوع کمتر نسبت به دیگر خودروهای ملی در حال معامله هستند نیز مثل بقیه روند نزولی را در پی داشته است. البته که پراید دردسرساز در این چند روز اخیر چند میلیون تومانی گران‌تر شده است ولی بقیه خودروهای سایپا همچنان رو به کاهش دارند. فرصت‌های فروش فوق‌العاده این کمپانی نیز می‌تواند به این روند کاهشی قیمت خودرو سایپا کمک کند تا به زودی به ثبات در این بازار برسیم.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده