معیارهای انتخاب همسر

انتخاب همسر,معیارهای انتخاب همسر برای زنان,معیارهای انتخاب همسر دکتر فرهنگ,ملاک های انتخاب همسر برای پسران,معیار انتخاب همسر از دیدگاه قرآن,معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه روانشناسان,معیار های انتخاب همسر در اسلام,معیارهای انتخاب همسر+pdf,در انتخاب همسر به چه نکاتی توجه کنیم
انتخاب همسر

یک نت ـ مهمترين ملاکهای انتخاب همسرکدامند؟ اساسادرانتخاب،  ملاکهاي مادی مهمترن يا ملاکهای معنوی ؟ 

پاسخ:

هر دو دسته معيار مهم است وبايد توجه جامعي به معيارها داشت. در ادامه با عنايت به سؤالتان لازم مي دانيم شما را با معيارهاي كلي انتخاب همسر آشنا كنيم:

معيارها و ملاك هايي كه در انتخاب همسر بايد در نظر گرفته شود دو نوع است .
الف . آنهايي كه ركن و اساس اند و براي يك زندگي سعادتمندانه حتما لازم اند.
ب . آنهايي كه شرط كمال هستند و براي بهتر و كاملتر شدن زندگي اند و بيشتر به سليقه و موقعيت افراد بستگي دارد.
ملاك هاي دسته اول عبارتند از:

1. تدين و دين دار بودن فرد. زيرا انساني كه دين ندارد هيچ ندارد انسان بي دين در حقيقت مرده ي متحرك است و كسي كه پاي بند به دين (كه اصلي ترين مسأله زندگي است) نباشد هيچ تضميني وجود ندارد كه پاي بند به رعايت حقوق همسر و زندگي مشترك باشد. انسان ديندار هرگز نمي تواند با همسر بي دين كنار بيايد و با هم زندگي سعادتمندانه اي داشته باشند.

2. اخلاق نيك داشتن كه منظور داشتن صفات و خلق و خوهاي پسنديده در نظر عقل و شرع است. در واقع اخلاق و دين دو ملاك و معيار اصل در ازدواج و انتخاب همسر است.

3. شرافت و اصالت خانوادگي كه منظور نجابت و پاكي خانواده است.

4. عقل؛  در واقع همان نور افكني است كه جاده زندگي را روشن مي كند و بايد زن و شوهر براي اداره ي زندگي و تربيت فرزندان از نيروي عقل و فهم مجهز برخوردار باشند و رشد عقلي كافي پيدا كرده باشند همان طور كه ائمه اطهار ما را از ازدواج با افراد احمق و كم عقل نهي فرموده اند.

5. تناسب و همتايي و كفو همديگر بودن كه از حساس ترين نكاتي است كه بايد در انتخاب همسر مورد توجه قرار گيرد همتايي و تناسب از نظر و جنبه هاي مختلف مثل:
الف . تدين و ميزان پاي بندي به دستورات شرع
ب . همتايي و هماهنگي فرهنگي و فكري
ج . همتايي اخلاقي و پاي بندي به آداب اخلاقي
د. كفو همديگر بودن از نظر تحصيلات علمي
ه. تناسب در زيبايي
و. تناسب سني
ز. تناسب مالي و سطح اقتصادي و...

ضمنا شرايط نسبت به افراد نسبى هستند و نبايد انتظار داشته باشيد شخص مورد نظر شما از بالاترين حد آن برخوردار باشد.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده