کرونا هم مانع بوسیدن جنازه اسقف اعظم نشد +عکس

یک نت ـ اسقف اعظم کلیسای ارتدکس مونته‌نگرو در ۸۲ سالگی با کوید ۱۹ جان باخت. مرگ او در اثر کوید۱۹ هم باعث نشد مؤمنان دست از سنت قدیمی بردارند. اسقف بارها با اظهارات تند علیه همجنسگرایان و طرفداری از جانیان جنگی خبرساز شده بود.
کرونا هم مانع بوسیدن جنازه اسقف اعظم نشد +عکس

یک نت ـ اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس صرب در مونته‌نگرو در اثر ابتلا به کوید ۱۹ درگذشت. این خبر را اسقف شهر ستینیه در جنوب مونته‌نگرو تأیید کرده است.
اسقف اعظم به نام امفیلوهیجه که در کلینیکی در پودگوریتسا، پایتخت مونته‌نگرو به سر می‌برد، روز هفتم اکتبر جان باخت.
بر پایه گزارش رسانه‌ها او با وجود پاندمی کرونا، مراسم مذهبی را در کلیسا به جا می‌آورد و از ماسک هم استفاده نمی‌کرد.
مراسم وداع با پیکر او که در کلیسای جامع پودگوریتسا در حال برگزاری بود از تلویزیون دولتی پخش می‌شد.
هزاران مسیحی معتقد در روزهای آخر هفته با حضور در این کلیسا با رهبر دینی خود وداع کردند.
شخصیت‌های سیاسی و مذهبی در کنار مردم عادی بدون توجه به کرونا
در این مراسم توصیه‌ها و مقررات‌ بهداشتی برای مقابله با شیوع و ابتلا به کوید ۱۹ چه از طرف شرکت‌کنندگان و چه از سوی برگزارکنندگان و هم از سوی سیاستمداران نادیده گرفته شد.
بر پایه رسم دیرین، مردم سر متوفی و دست‌های او را بوسیدند؛ در حالی که شمار مبتلایان به کوید ۱۹ در مونته‌نگرو هم بالاست.
منتقدان این مراسم، می‌گویند، جسد آلوده به بیماری اسقف اعظم در حقیقت باید با رعایت تدابیر ایمنی و بهداشتی به خاک سپرده می‌شد و به هیچ عنوان نباید اجازه تماس با آن داده می‌شد.
در این مراسم شخصیت‌های سیاسی از جمله الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان و میلوراد دودیک به عنوان نماینده بوسنی و هرزگوین هم حضور داشتند.
طرفداری از جنایتکاران جنگی
امفیلوهیجه در سال ۱۹۹۱ به عنوان سراسقف ارتدوکس مونته‌نگرو انتخاب شد. او جناح متعصب کلیسای ارتدوکس صرب را نمایندگی می‌کرد و مخالف سرسخت استقلال مونته‌نگرو بود.
مونته‌نگرو بخشی از یوگسلاوی پیشین بود که در سال ۲۰۰۶ پس از برگزاری یک همه‌پرسی به طور رسمی اعلام استقلال کرد و به این ترتیب باقیمانده یوگسلاوی (مونتگرو صربستان) از هم فروپاشید.
اسقف اعظم از حامیان برنامه‌های اسلوبودان میلوشویچ، رئیس جمهور پیشین یوگسلاوی بود که یکی از برنامه‌های ملی‌گرایانه‌اش تشکیل صربستان بزرگ بود. میلوشویچ متهم به دست داشتن در جنایات جنگی در جنگ‌های داخلی کرواسی، بوسنی و کوزوو بود.
از سوی دیگر این روحانی اعظم از رادوان کاراچیج، سیاستمدار پیشین صرب که به اتهام جنایت‌ جنگی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت به حبس ابد محکوم شد، به عنوان قهرمان ملت صرب یاد کرده بود.
کاتولیک‌ها و مسلمانان برای او "انسان‌های گمراه" بودند
این اسقف بارها با اظهارات ضدهمجنسگرایانه خود جلب توجه کرده بود و از مخالفان سرسخت ازدواج همجنسگرایان بود. مواضع ضدغربی داشت و حامی مواضع روسیه بود. مسیحیان کاتولیک یا مسلمانان برای او و در جهان‌بینی او انسان‌هایی بودند گمراه با باورهای غلط.    /رکنا

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده