رفتن به محتوای اصلی

بیوگرافی افشین سنگ‌چاپ

تاریخ انتشار:
یک نت ـ افشین سنگ‌چاپ (زاده ۱۳۴۷ - تهران) بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر اهل ایران است.
بیوگرافی افشین سنگ‌چاپ

یک نت ـ افشین سنگ‌چاپ (زاده ۱۳۴۷ - تهران) بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر اهل ایران است.افشین سنگ‌چاپ برخلاف نقش‌های منفی‌ای كه تا به حال در سریال‌های مختلف ایفا كرده، كارش را با كارهای كودك و نوجوان آغاز كرده است. او عروسك‌گردان مجموعه چاق و لاغر و كارهای دیگری در این زمینه بوده است.افشین سنگ چاپ در رشته‌های مختلف فعالیت می‌كند؛ از دستیاری كارگردانی گرفته تا بازیگری و بازیگردانی. افشین سنگ‌چاپ سال ها به عنوان دستیار با سیروس مقدم همكاری كرد و در برخی از آثار او نیز بازی كرد كه از میان آنها می‌توان به سریال پرواز در حباب اشاره كرد.بخشی از گفتگویی خواندنی با افشین سنگ‌چاپبازیگری از كی برای شما جدی شد؟از كودكی زیاد به تئاتر می‌رفتم و خیلی زود به آن فضا دلبسته شدم. تا این كه كم‌كم به هنر نمایشی علاقه‌مند شدم و تمرین نمایش را از دوران نوجوانی آغاز كردم. سال 62 به مدرسه هنر و ادبیات رفتم و به طور جدی‌تر بازیگری را ادامه دادم.جایگاهی را كه در حال حاضر دارید، دوست دارید؟هم بله و هم خیر. دوست دارم بیشتر پیشرفت كنم و به موقعیت‌های بهتری دست پیدا كنم كه لازمه این كار كشف راه‌های بهتر و تلاش بیشتر است.

شما در تئاتر فعالیت‌های زیادی داشته‌اید و معمولا بازیگرانی كه از تئاتر به تلویزیون كوچ می‌كنند دیگر به تئاتر برنمی‌گردند و پس از مدتی كاملا به یك بازیگر تلویزیونی تبدیل می‌شوند. به نظر شما چرا این گونه است؟چون فضای تئاتر جوابگوی زندگی بازیگران نیست و همین مساله باعث می‌شود كه آنها به تلویزیون گرایش بیشتری پیدا كنند و ارتباطی كه بازیگر در تلویزیون با مخاطب برقرار می‌كند گسترده‌تر است.بازیگری را بیشتر دوست دارید یا كارهای پشت صحنه مانند بازیگردانی، دستیار كارگردانی و...؟كارهایی كه من پشت صحنه انجام می‌دهم بیشتر تكنیكی و علمی است و به نوعی زندگی من است،‌ اما بازیگری حس عاطفی من را در بر می‌گیرد و برایم یك كار دلی است.

در مسیری كه دارید طی می‌كنید آیا هدف دیگری به جز بازیگری هم دارید؟بله. بشدت به دنبال كارگردانی هستم.احتمالا تصمیم دارید یك تله‌فیلم را كارگردانی كنید.بله. قصه آن را هم یكی از دوستانم دارند می‌نویسند به هر حال دارم كارهای ابتدایی آن را انجام می‌دهم.چقدر نقدهایی كه در مورد بازی‌هایتان گفته می‌شود، برایتان مهمند؟طبیعتا خیلی. البته نقدی كه واقعا نقد باشد و نه غرض‌ورزی.مخاطبان تلویزیون، خیلی خوب ما را می‌بینند و نقد می‌كنند و اگر این نقد‌ها نباشد ما هرگز نمی‌توانیم خودمان را ویرایش كنیم.

من فكر می‌كنم شما جزو آن دسته از بازیگرانی هستید كه بیشتر كارهایتان را از روی دوستی و رفاقت قبول می‌كنید. درست است؟البته همیشه هم این‌طور نبوده است. اما بعضا پیش آمده كه خیلی از دوستان به من لطف داشته‌اند و من نتوانسته‌ام به آنها نه بگویم، اما اگر نقش و خود كار ضعیف باشد هرگز نمی‌پذیرم، حتی اگر با همه عوامل رفاقت داشته باشم.از نقش‌هایی كه تا به حال بازی كرده‌اید، راضی هستید؟از همه آنها خیر. اما به واسطه هر كدام از آنها به تجربه تازه‌ای دست پیدا كرده‌ام كه همین موضوع برایم ارزشمند بوده است.خیلی از همكارانتان بر این باورند كه شما به نوعی آچار فرانسه كارها هستید؟بله، ‌چون هر كاری كه از دستم برمی‌آید را انجام می‌دهم آن هم به خاطر این كه بتوانم گرهی از كار باز كنم.كار خوب از نظر شما چه معنا و مفهومی دارد؟كار خوب، كاری است كه معنا داشته باشد و انسانیت را نشان دهد حالا در هر ژانری كه می‌خواهد باشد، فرقی نمی‌كند. هدف در یك كار روشن‌كردن مسائل انسانی از مهم‌ترین دغدغه‌های من برای انتخاب كارهایم است.مسائل انسانی را كه می‌گویید در كارهای تلویزیونی و سینمایی ما تا چه حد دیده می‌شود؟خیلی كم، چون بیشتر كارهای ما جنبه سرگرمی و تفریحی پیدا كرده‌اند برای همین هم خیلی در ذهن مخاطب باقی نمی‌ماند.برای ارتباط بهتر با یك نقش چه می‌كنید؟پس از خواندن فیلمنامه و تجزیه و تحلیل آن با نویسنده و كارگردان كه مهم‌ترین ركن برای ارتباط بازیگر با نقش هستند، مشورت می‌كنم و در طول روخوانی هم به مرور به زوایای پنهان نقش دست می‌یابم. بعد هم كه تمرین و اجرا است كه به باورپذیرتر شدن نقش كمك می‌كند.ولی حالا كه در خیلی از سریال‌ها اصلا فرصت روخوانی وجود ندارد.بله، در این شرایط باید به تجربه‌هایمان كمك‌هایی كه كارگردان می‌دهد و همچنین مشورت با نویسنده بسنده كنیم.

اما شما كه خودتان بازیگردان هم هستید خیلی با اجرای بازی و نقش‌هایتان مشكل ندارید. درست است؟بله، اما به هر حال انسان همیشه نیازمند یادگیری و كشف آموخته‌های تازه است.

پركار بودن یك بازیگر را می‌توان به حساب موفقیت او گذاشت؟این مساله نسبی است، ولی از قدیم گفته‌اند رهرو آن است كه آهسته و پیوسته رود. مهم این است كه تو به عنوان یك بازیگر بتوانی كارت را درست انجام دهی.

فیلمشناسی

فیلم های سینمایی افشین سنگ چاپ- درخونگاه (۱۳۹۶)- شام عاشقانه سه‌نفره (۱۳۹۵)- دو لکه ابر (۱۳۹۴)- نیم (۱۳۹۴)- جیب‌بر خیابان جنوبی (۱۳۹۰)- مینی‌بوس (۱۳۸۹ در عنوان بندی نیامده)- بی‌پولی (فیلم) (۱۳۸۸ در عنوان بندی نیامده)- حوالی اتوبان (۱۳۸۷)- یکی بود یکی نبود (۱۳۷۹)- دارا و ندار (۱۳۷۸)فیلم های تلویزیونی افشین سنگ چاپ- شانتاژ (امیر مومنی اصل)- ليسانسه ها (١۳٩۶)- در قصه‌ها زندگی می‌کنند (۱۳۹۵، داود بیدل)- بیمار استاندارد (۱۳۹۵)- غیرعلنی (۱۳۹۴)- قاب خاطره (مجموعه تلویزیونی) (۱۳۹۴)- هفت‌سنگ (۱۳۹۳) (بازیگر مهمان)- هشت بهشت (۱۳۹۳)- رهایی (۱۳۹۳)- تله‌فیلم «مرغ تخم طلا» (۱۳۹۲)- یادآوری (۱۳۹۲)- مزرعه بی‌بی گندم (۱۳۹۱)- تله‌فیلم «سپید مثل ستاره» (۱۳۹۰)- تله‌فیلم «تلسکوپ» (۱۳۹۱–۱۳۹۰)- دو راهی بارانی (۱۳۹۰)- ستاره‌های سربی (۱۳۹۰)- عملیات ۱۲۵ (۱۳۹۰)- تله‌فیلم «ارتباط خانوادگی» (۱۳۸۹)- پایتخت (۱۳۸۹)- اغما (۱۳۸۷)- پیامک از دیار باقی (۱۳۸۶)- صاحبدلان (۱۳۸۵)- پرواز در حباب (۱۳۸۵)- من نه منم (۱۳۸۵)- متهم گریخت (۱۳۸۴)- کوچه اقاقیا (۱۳۸۳–۱۳۸۲)- شاهد عینی[۱] (۱۳۸۲)- قطار ابدی (۱۳۷۸-۱۳۷۹)- روزهای زندگی (۱۳۷۸–۱۳۷۷)- قصه‌های تابه‌تا (۱۳۷۳)- چاق و لاغر (۱۳۶۵–۱۳۶۹)- چاق و لاغر و مأمور سوم (۱۳۶۹)- النگ و دولنگ (۱۳۶۰)

دستیار کارگردان- پلیس جوان- ریحانه- اغما- روز حسرت- پیامک از دیار باقیبازیگردان- نرگس

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا