بیوگرافی سید مهرداد ضیایی

یک نت ـ سید مهرداد ضیایی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است که در زمینه‌ی نویسندگی و پژوهشگری نیز فعالیت دارد. از آثار شاخص سید مهرداد ضیایی می‌توان به سریال‌های راه بی پایان، آشپزباشی، مادرانه و کیمیا اشاره داشت.
سید مهرداد ضیایی

یک نت ـ سید مهرداد ضیایی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران، متولد سال ۱۳۴۷ در اصفهان است. او نویسنده و پژوهشگر است و تاکید می‌کند بازیگری برای او فقط راهی است برای کسب کمی درآمد بیشتر و بیش از ۲۰ سال است در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند.

در كارنامه كاری سید مهرداد ضیایی بیشتر ایفای نقش مكمل دیده می‌شود که البته خودش از این وضعیت راضی است و می گوید: من بازی ام را از تئاتر شروع كرده ام. برایم نقش اول و دوم بودن اهمیتی ندارد. برایم كیفیت نقش مهم است.

در سینما نقش مكمل بودن بر مبنای قدرت بازیگری و كیفیت ارائه كار هنری نیست. همه می‌دانیم كه مبنایش فروش گیشه است. من اگر در سینما نقش اول بگیرم یا مكمل یا سیاهی لشكر باشم، فكر می‌كنم گیشه این را تعیین كرده است

تحصیلات سید مهرداد ضیایی

مهرداد ضیایی در رشته مهندسی منابع طبیعی با گرایش جنگل فارغ‌التحصیل شده و در رشته ارتباطات با گرایش روزنامه‌نگاری نیز درس خوانده است. رشته وکالت را هم نیمه‌کاره رها کرده است.

ژیلا تقی‌زاده، همسر سید مهرداد ضیایی

همسر سید مهرداد ضیایی ژیلا تقی‌زاده داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و نقاش است. ژیلا تقی‌زاده در سال هزار و سیصد و سی و هشت در تهران زاده شد. تقی زاده در سال هزار و سیصد و شصت و هفت در رشته کارشناسی گرافیک از دانشگاه الزهرا فارغ‌التحصیل شد. او از سال هزار و سیصد و شصت و چهار نمایشگاه‌های نقاشی گوناگونی به صورت انفرادی و گروهی در گالری‌های مختلف برگزار کرده است.

ژیلا تقی زاده از سال هزار و سیصد و هشتاد و چهار همکاری خود را با رادیوی برون‌مرزی صدای آشنا، رادیو فرهنگ، رادیو جوان، رادیو نمایش و رادیو سلامت در زمینه نمایشنامه‌نویسی رادیویی آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های او طراحی و اجرای پوسترهای تئاتر، تصویرگری کتاب‌ها و نشریات گوناگون، طراحی صحنه و لباس و عروسک در نمایش‌ها و تئاترهای مختلف بوده است که جوایز مختلفی را نصیب او کرده است.

فرزند سید مهرداد ضیایی

سید مهرداد ضیایی و ژیلا تقی‌زاده دارای یک فرزند دختر به نام افروز می‌باشند.

سید مهرداد ضیایی ورود به عرصه بازیگری تا شناخته شدن

مهرداد ضیایی دانش‌آموختهٔ بازیگری از دانشگاه هنر است و از سال ۱۳۶۹ حرفهٔ بازیگری را آغاز کرد. بازیگری برای ضیایی از حضور در تئاتر آغاز شد و در تلویزیون و سینما و بعد در اداره کل نمایش رادیو ادامه پیدا کرد. سید مهرداد ضیایی نخستین بار در سینما در فیلم "شب دهم" به کارگردانی جمال شورجه حضور یافته و  بازی کرده است.

سید مهرداد ضیایی در فیلم مارمولک

سید مهرداد ضیایی سال 1382 در فیلم مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی بازی کرد. او در این فیلم با هنرمندانی چون پرویز پرستویی، سیروس همتی، شاهرخ فروتنیان و رعنا آزادی‌ور همکاری داشت.

سید مهرداد ضیایی بازیگر پرکار سینما و تلویزیون

سید مهرداد ضیایی در سال 1390 با بازی در 6 فیلم و سریال سینما و تلویزیون سال هنری پرکاری را تجربه کرد. آثار مهم سید مهرداد ضیایی در این سال، بازیگری در "فیلم فرزند خوانده" به کارگردانی وحید نیکخواه‌آزاد، فیلم "یک خانواده محترم" به کارگردانی مسعود بخشی، فیلم "یکی برای همه" به کارگردانی محمد آهنگرانی، سریال "مختارنامه" به کارگردانی سید داود میر‌باقری، سریال "هفت خوان تا بهشت" به کارگردانی عباس پاک نهاد و سریال "راه شب" به کارگردانی داریوش فرهنگ محسوب می‌شود.

بازی سید مهرداد ضیایی در مجموعه "مختارنامه"

شاید یکی از مهم‌ترین آثار سید مهرداد ضیایی بازی در سریال مختارنامه بوده است. سید مهرداد ضیایی در سریال مختارنامه توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان تلویزیون مطرح کند. او در این سریال با سید داود میر‌باقری همکاری داشته است. سید مهرداد ضیایی توانست با بازی در سریال مختارنامه تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر فریبرز عرب‌نیا، مهدی فخیم‌زاده، انوشیروان ارجمند و ژاله علو بر تجارب او افزود.

فعالیت سید مهرداد ضیایی در زمینه نویسندگی

ضیایی به عنوان مولف و ویراستار ناپیوسته در دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، دانشنامه ادب فارسی و دانشنامه جهان اسلام فعالیت داشته و فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌های بسیاری نوشته است. تاکنون مقالات، داستان‌ها، اشعار و همچنین شش کتاب از ضیایی منتشر شده است که یکی از آنها با موضوع متون نمایشی دوره پهلوی اول کتاب برگزیده سال شناخته شده است.

فیلم شناسی سید مهرداد ضیایی

مجموعه‌ تلویزیونی

۱۳۷۴- شیخ مفید (فریبرز صالح)

۱۳۷۴- پرده عجایب (داریوش مودبیان)

۱۳۷۷- هتل (مرضیه برومند)

۱۳۷۹- خسیس (علی رفیعی)

۱۳۸۴- پایان نمایش (بهمن زرین پور)

۱۳۸۴- شهریار (کمال تبریزی)

۱۳۸۵- روز رفتن (جواد افشار)

۱۳۸۵- یک مشت پر عقاب (اصغر هاشمی)

۱۳۸۵- راه بی پایان (همایون اسعدیان و کامران صارمی)

۱۳۸۶- پریدخت (سامان مقدم)

۱۳۸۷- بی گناهان (احمد امینی)

۱۳۸۸- آشپزباشی (محمدرضا هنرمند)

۱۳۸۸- جستجوگران (محمدعلی سجادی)

۱۳۸۹- مختارنامه (داود میر باقری)۱۳۸۹- تاوان (شهرام شاه حسینی)

۱۳۸۹- ستاره باران (بهمن زرین پور)

۱۳۹۱- یلدا (حسن میرباقری)

۱۳۹۱- خاطرات مرد ناتمام (صادق کرمیار)

۱۳۹۲- یادآوری (حجت قاسم زاده اصل)

۱۳۹۲- مادرانه (جواد افشار)

۱۳۹۳- معراجی‌ها (مسعود ده نمکی)

۱۳۹۴- کیمیا (جواد افشار)

۱۳۹۴- حالت خاص (افشین اربابی)

۱۳۹۴- زعفرانی (حامد محمدی)

۱۳۹۵- شیوع (محمود معظمی) ۱۳۹۵- چرخ فلک (عزیزالله حمیدنژاد، بهرام عظیم پور و احسان عبدی پور)

۱۳۹۶- لژیونر (مسعود آب پرور)

۱۳۹۶- از یادها رفته (بهرام بهرامیان)

۱۳۹۷- تاریکی شب، روشنایی روز (حجت قاسم زاده اصل)

۱۳۹۷- آچمز (مهرداد خوشبخت)فیلم‌ تلویزیونی

۱۳۸۶- اخراجی (مهدی کرم پور)

۱۳۸۸- در انتهای کوچهٔ زمستان (رضا بهشتی)

۱۳۸۸- سرقت ادبی (امیر ادیب پور)

۱۳۸۸- سایه‌های بلند گناه (شهرام شاه‌حسینی)

۱۳۹۰- پیدا و پنهان (حجت قاسم زاده اصل)

سینما

۱۳۹۷- سرکوفت

۱۳۹۵- راه رفتن روی سیم

۱۳۹۲- معراجی‌ها

۱۳۹۰- فرزندخوانده

۱۳۹۰- یک خانواده محترم

۱۳۹۰- یکی برای همه

۱۳۸۹- پاریس تا پاریس

۱۳۸۸- طبقه سوم

۱۳۸۷- کتاب قانون

۱۳۸۷- مسیر عشق

۱۳۸۷- وقتی همه خوابیم

۱۳۸۷- یک گزارش واقعی

۱۳۸۶- آخرین نقش

۱۳۸۶- در میان ابرها

۱۳۸۵- غیرمنتظره

۱۳۸۴- به نام پدر

۱۳۸۳- به رنگ ارغوان

۱۳۸۲- مارمولک

۱۳۷۳- کلاه‌قرمزی و پسرخاله

۱۳۶۸- شب دهم

نمایش خانگی

۱۳۸۹-۱۳۹۰- قلب یخی (محمدحسین لطیفی)

۱۳۹۷- سریال ریکاوری (بهادر اسدی)

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده