بیوگرافی اسدالله یکتا

یک نت ـ اسدالله یکتا بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران که از سالهای پیش از انقلاب در نقشهای مختلف در کنار هنرمندان بسیاری بازی کرده است
اسدالله یکتا

یک نت ـ اسدالله یکتا (زاده ۲۳ آذر ۱۳۲۶ - تهران) بازیگر ایرانی است. او که در سینمای ایران به عنوان بازیگر کوتاه قامتان مطرح است در بیش از ۹۳ فیلم ایرانی به ایفای نقش پرداخته‌است.

اسدالله یکتا سال‌هاست به خاطرگرانی اجاره خانه‌های پایتخت، به ورامین کوچ کرده و همیشه مجبور است برای رفتن سر لوکیشن فیلم‌ها خودش را از ورامین به تهران برساند.

اسدالله یکتا بازیگری را حدود سال های 1344 از تئائر شروع کرد و بعد از مدتی با معرفی ایرج صفدری، گریمور سینمای ایران به صابر رهبر اولین فیلم به نام مراد و لاله بازی کرد.  نخستین دستمزدش مبلغ پانصد تومان بود  و آن را برای پدر و مادرش لباس خرید.

اسدالله یکتا قبل از انقلاب در حدود 40 فیلم سینمایی نقش آفرینی کرده و بعد از وقفه 10 ساله دوباره با فیلم سینمایی هامون به سینما پیوست.ازدواج اسدالله یکتا:
اسدالله یکتا در سن 28 سالگی با کبری گرجی که 20 ساله بود ازدواج کردند. و ماحصل این ازدواج  ۶ فرزند 4 پسر و 2 دختر می باشد.

«کبری گرجی» با همه اختلاف فیزیکی که با «اسدالله یکتا» دارد، بیشتر از خیلی از زوج‌های پیر ‏و جوان، در کنار همسرش به تفاهم رسیده است.

او در همه این سال‌ها، پا به پای مرد کوتاه‌قد ‏سینمای ایران، فراز و نشیب‌های زندگی را پشت سر گذاشته؛ چه آن روز‌هایی که همسرش در ‏سینما فعالیت می‌کرد، چه روز‌هایی که مجبور شد در میدان هفت تیر سیگار بفروشد. با همه اینها، ‏او در تعریف زندگی مشترکش بر یک کلمه تاکید دارد؛ کلمه‌ای که ۴۰‌سال در زندگی‌شان کم‏رنگ نشد؛ «عشق». ‏سیگار فروشی اسدالله یکتا:
اسدالله یکتا مدتی به دلیل نبود پیشنهاد کار و خانواده پر جمعیت مجبور به سیگار فروشی شد. چند مرتبه در روزنامه با نشریات مختلف و تلویزیون وی را نشان دادند و با او مصاحبه كردند اما کاری برایش انجام ندادند

اسدالله یکتا در خصوص سیگار فروشی اش این گونه گفت: راستش قضیه سیگارفروشی خیلی مرا ناراحت می‌کند. چون همان‌قدر که خیلی‌ها بعد از این خبر ناراحت ‏شدند، خیلی‌ها هم درک نکردند که باید با من چه رفتاری داشته باشند. هنوز هم بعضی از مردم وقتی مرا می‌‏بینند، می‌گویند: «اسدالله یکتایی که سیگار می‌فروخت! نه اسدالله یکتای بازیگر!» برای همین نمی‌خواهم ‏وارد این بحث شویم. می‌خواهم این قضیه از ذهن مردم پاک شود. ‏من احتیاج به ترحم و کمک مالی ندارم و به هیچ صورت در جریان کمپینی که برای حمایت مالی از من تشکیل شد، نبودم. من توقع دارم که کسی در خانه‌ام را بزند و بگوید چرا کم‌کار شده‌ای.

حاضرم در خیابان‌های کشورم دست‌فروشی کنم اما کشورم را ترک نکنم. آن‌هایی که امروز صدایم را نشنیدند، فردا زیر تابوتم را نگیرند و حرف آخرم را با صدای بلند می‌زنم که ای آقایان ای مسوولان اسدالله یکتا کار می‌خواهد، فقط کار.بیماری اسدالله یکتا:
اسدالله یکتا از بیماری دیابت رنج می برد و به گفته خودش : مدام دلشوره دارد و نگران آینده اش است و حال خوشی ندارد.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده