ربان دوزی طرح گل رزببینید

یک نت ـروبان دوزی-روبان دوزی یکی از زیرشاخه های سوزن دوزی است که ازتلفیق انواع پارچه روبان ونخ گلدوزی می توان به خلق آثار زیبا دررشته ی هنری روبان دوزی پرداخت.
ربان دوزی زیبا

یک نت ـروبان دوزی

روبان دوزی-روبان دوزی یکی از زیر شاخه های سوزن دوزی است که از تلفیق انواع پارچه روبان و نخ گلدوزی می توان به خلق آثار زیبا در رشته ی هنری روبان دوزی پرداخت.

پارچه مناسب روبان دوزی پارچه ای است با بافت درشت مانند کتان پاناما ارگانزا حوله ای و مخمل.در روبان دوزی سوزن باید راحت از پارچه عبور کند وگرنه کار تمیزی نمی توانید داشته باشید.رنگ پارچه ی مورد استفاده در روبان دوزی نیز باید ثابت باشد.نخ های dmc گلدوزی نخ های مناسبی برای روبان دوزی هستند.بعلاوه می توانید از نخ های عمامه گلابتون و دیسکو نیز استفاده کنید.رنگ نخ روبن دوزی نیز باید ثابت باشد.

روبان ها در اندازه های مختلف وجود دارند شما باید با توجه به نقشه باریک و یا پهن بودن روبان را انتخاب کنید.روبان های پهن و آهار دار مناسب گل های درشتی هستند که اغلب روی کار دوخته می شوند و نباید داخل پارچه شود.روبان های بدون آهار باریک با رنگ های تیره و روشن مناسبترین هستند.رنگ روبان نیز باید ثابت باشد.در این مطلب یک نمونه روبان دوزی آموزش داده میشود،امیدواریم مورداستفاده شماقرار گیرد.

لوازم مورد نیاز روبان دوزی:

ـ روبان ساتن 4 میلی‌متری در رنگهای زرد

ـ مقوای تیره روشن

ـ سوزن روبان دوزی شماره 22

ـ پارچه بافت درشت

ـ روبان ساتن نیم سانتی‌متری در رنگهای سبز و بژ

ـ كاغذ پوستی

ـ نخ گلدوزی

ـ نخ و سوزن معمولی

ـ سوزن ته گرد و قیچی

روش کار روبان دوزی:

1ـبرای شروع کار روبان دوزی ابتدا طرح مورد نظر را روی كاغذ پوستی بكشید و با سوزن ته گرد به پارچه سنجاق كنید. روبان را با نخ و سوزن به پارچه كوك بزنید تا ثابت شود. برای دوخت ابتدا ساقه‌های آفتابگردان را بدوزید به این شكل كه سوزن را از نقطه 1 بیرون آورده و از نقطه 2 به 3 یك دوخت بزنید. برای دوخت بعدی سوزن را از میان دوخت قبل بیرون آورده و به همین ترتیب ادامه دهید تا كل ساقه دوخته شود.

2ـ در مرحله دوم از روبان دوزی، روبانی عمودی به رنگ بژ را انتخاب كنید. از نقطه 4 سوزن را خارج كرده و در نقطه 5 روبان را به حالت برگردان نگه دارید و به داخل نقطه 5 وارد كنید، به طوری كه انتهای آن مانند یك تای كوچك باشد. پس از اتمام نرده‌های عمودی آن‌‌ها را گره بزنید و با هویه انتهای روبان را بسوزانید. سوزاندن با هویه الزامی است. زیرا ممكن است به مرور زمان روبان شكافته شود و دوام لازم را نداشته باشد.

3ـ پس از اتمام، تمام نرده‌های عمودی برای دوخت نرده‌های افقی از فاصله نیم‌سانتی‌متری از بالای نرده عمودی و نیم‌سانتی‌متر فاصله از كنار نرده سوزن را از نقطه 6 خارج كرده و یكی در میان از زیر و روی نرده عبور دهید و از نقطه 7 سوزن را داخل پارچه كنید و مجدداً همین دوخت را از پایین نرده‌های عمودی انجام دهید تا درست مثل قسمت بالای نرده‌ها باشد و دو خط موازی از روبان در بالا و پایین نرده‌ها دوخته شود.

پس از گره زدن، مجدداً روبان را با هویه بسوزانید.

4-برای دوختن میخ‌های نرده از گره استفاده كنید. سوزن را از نقطه 8 از پارچه و روبان نرده بیرون بیاورید وبا یك دست روبان را نگه دارید.

5- سوزن را زیر روبان ببرید و یك زاویه قائمه ایجاد كنید.

6- روبان را به دور سوزن پیچیده و سوزن را از كنار نقطه 7 از نقطه 8 به داخل پارچه ببرید و بكشید تا گره سفت شود و شكل گره بگیرد. به همین ترتیب تمام میخ‌های نرده‌ها را بدوزید در انتها گره بزنید و با هویه بسوزانید.

7- برای دوختن گل آفتابگردان گلبرگ‌ها را بدوزید. روبان را به صورت صاف از نقطه 10 خارج كنید.

8- برای وارد كردن سوزن به نقطه 11 روبان را به صورت صاف از نقطه 10 روی نقطه 11 قراردهید وروبان را با دست نگه دارید و سپس به نقطه 11 وارد كنید و روبان را بكشید. لبه گلبرگ مانند گره كوچكی در لبه خواهد شد.همه گلها را به همین شكل كامل كنید.

9- پس از دوخت كامل گلبرگ‌ها تخم گلهای آفتابگردان را بدوزید. این دوخت هم مانند دوخت میخ‌های نرده می‌باشد. سوزن را از نقطه 12 خارج كنید و با یك دست روبان را نگاه دارید و سوزن را زیر روبان برده و به دور سوزن پیچیده و در نقطه كنار آن سوزن را داخل پارچه كنید و بكشید تا گره‌ها شكل بگیرد و سفت شود. در انتها گره بزنید و با هویه بسوزانید.

10- برای دوخت برگ مانند دوخت گلبرگ‌های گل سوزن را از نقطه 13 خارج كرده و روبان را روی نقطه 14 قرار دهید سپس سوزن را از روی روبان وارد نقطه 14 كرده و روبان را بكشید. تمام برگ‌ها را به همین شكل بدوزید. در انتها از پشت پارچه خارج كرده گره بزنید و با هویه بسوزانید سپس به آهستگی كوك‌هایی كه دور تا دور طرح برای ثابت كردن الگو زده بودید را شكافته و طرح را جدا كنید. این طرح برای كوسن كیسه‌های تزئینی و هر آنچه كه شما از دیدنش لذت ببرید، قابل اجراست.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده