قورمه سبزی رو چطور درست کنم

یک نت ـقورمه سبزی غذایی فوق العاده محبوب و انصافا خوشمزه در میان ایرانی ها می باشد که طعم و آوازه آن مرز های خارج از ایران را نیز فرا گرفته است.
قرمه سبزی رو چطور درست کنم

یک نت ـنکات مهم و تکمیلی قورمه سبزی خوشمزه و اصیل

قورمه سبزی Ghormeh Sabzi  یکی از خوشمزه ترین  غذاهای ایرانی است. این غذا که به خورش طلایی معروف است غذای ملی ایران است که  ترکیبی از سبزیجات، لوبیای قرمز و گوشت گاو یا گوسفندی است.این غذا معمولا همراه با برنج سرو میشود.
قرمه سبزی غذای محبوب ایرانی ها
تمام غذاهای ایرانی بسیار خوشمزه هستند و دستورالعمل پخت انها پر از عطر های متفاوت است .قورمه سبزی یکی از آن غذاهایی ایست که هر خانواده ی ایرانی مطمئنا آن را دوست دارد .قورمه به معنای سرخ کردن به روش قدیمی ایرانی و سبزی هم که همان سبزیجات است .
برای درست کردن این خورش خوشمزه شما نیاز به سبزیجات معطر ، گوشت، لوبیا و لیمو خشک دارید. 

مواد تشکیل دهنده ی قورمه سبزی عبارتند از :
سبزیجات:جعفری، گشنیز، پیازچه و شنبلیله . اگر شنبلیله تازه در دسترستان نبود ، می توانید از شنبلیله ی خشک شده استفاده کتید . اما نباید بیش از حد از شنبلیله استفاده کنید چون ممکن است خورش شما تلخ شود.
گوشت:در ایام قدیم  قورمه سبزی  با تکه هایی از گوشت  بره  درست میشده است. با این حال، میتوان این خورش را  با گوشت گاو نیز درست کرد و بسیار هم خوشمزه میشود . اگر میخواهید تنها از سبزیجات در این خورش استفاده کنید میتوانید گوشت را حذف کنید . برای طعم و مزه ی بهتر قورمه سبزی بهتر است گوشت بدون استخوان استفاده شود . قطعات آن کوچک باشد و چربی های دور آن کاملا گرفته شده باشد زیرا این چربی ها باعث تولید مقدار زیادی روغن در خورشت شما میشود .
لوبیا:3 نوع لوبیا در این خورش میتواند استفاده شود :لوبیا چیتی ، لوبیا قرمز و لوبیای چشم بلبلی . معمولا  قورمه سبزی را بیشتر با لوبیا قرمز خشک درست میکنند اما بعضی مواقع از کنسرو لوبیا هم استفاده میکنند .
لیموی خشک:این لیموهای خشک یک طعم ترش شگفت انگیز به قورمه سبزی میدهند .لیموهای خشک مرغوب معمولا به رنگ قهوه ای روشن هستند.

مواد لازم و طرز تهیه ی خورش قورمه سبزی :
لوبیا قرمز یا یک عدد کنسرو لوبیا 
مقداری جعفری
مقداری گشنیز
مقداری پیازچه
مقداری شنبلیله یا یک قاشق غذا خوری شنبلیله ی خشک 
3/1 فنجان روغن زیتون + 3 قاشق غذا خوری روغن نباتی
1 عدد پیاز 
800 گرم گوشت گاو یا گوشت گوسفندی
1 قاشق چایخوری زردچوبه
4 تا 5 فنجان آب
4 تا 5 لیمو خشک (عمانی) که یک ساعت در اب خیس شده است .
نمک و فلفل به مقدار لازم  برای مزه ی بیشتر غذا

دستور پخت قورمه سبزی:
لوبیای قرمز را به مدت 2 تا 3 ساعت در یک ظرف پر از آب خیس کنید .جعفری ، پیازچه ، گشنیز و شنبلیله را بشویید و بعد از کمی خشک شدن آن را ریز ریز کنید و بر روی حرارت خیلی ملایم بگذارید تا آب آن کاملا خشک شود. سپس 3/1 فنجان روغن زیتون به آن اضافه کنید و باز به مدت 15 دقیه آن را روی حرارت ملایم نگه دارید.
در یک ظرف دیگر 3 قاشق غذا خوری روغن گیاهی بریزید و پیاز را در آن سرخ کنید . بعد از کمی سرخ شدن پیاز گوشت گاو یا گوشت گوسفند  و زردچوبه را به آن اضافه کنید و تا زمانی که رنگ گوشت ها قهوه ایی روشن شود آن ها را سرخ کنید سپس 4 یا 5 لیوان آب به ظرف اضافه کنید و صبر کنید تا آب بجوشد. بعد از آن حرارت گاز را بر روی متوسط یا کم تنظیم کنید . لوبیا قرمز ها را بشویید و به خورش اضافه کنید و بعد از ان سبزیجات سرخ شده را اضافه کنید و بگذارید به مدت 2 ساعت بر روی شعله ی کم بپزد . بعد از آن لیمو عمانی را را داخل خورشت بریزید و بگذارید 15دقیقه دیگر بپزد .بعد از آن خورشت شما آماده است و میتوانید آن را با برنج ایرانی سرو کنید. اگر میخواهید از کنسرو لوبیا استفاده کنید ، درست قبل از اضافه کردن لیمو عمانی باید آن را به خورشت خود اضافه کنید . چون این لوبیا ها از قبل پخته شده اند ، پس دیگر نیازی نیست زیاد روی حرارت باشند . قورمه سبزی و دیگر خورشت های ایرانی همراه با برنج سرو میشوند . معمولا قورمه سبزی را غلیظ درست میکنند و نباید زیاد آبکی باشد . اگر آبکی باشد یعنی خورشت درست جا نیوفتاده و باید باز آن را روی حرارت گذاشت تا غلیظ شود . و اگر خورشت زیاد غلیظ بود باید حتما به آن اب جوشیده اضاف کنید و دوباره آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید .فراموش نکنید که قبل از سرو خورشت حتما به ان نمک و فلفل اضافه کنید .
حتی کسانی که گیاه خوار هستند هم میتوانند قورمه سبزی بپزند و میل کنند ، فقط کافی است گوشت را از این خورشت حذف کنند . یعنی اول مقداری روغن در ظرف بیریزند و پیاز را در آن سرخ کنند تا وقتی که پیاز ها طلایی شد . بعد از اینکه پیاز ها کاملا سرخ شد زردچوبه را به آن اضافه کنند و به خوبی هم بزنند . و بعد از آن آب را اضافه کنند . زمانی که آب جوش آمد لوبیا ها را به آن اضافه کنند (البته اگر بخواهند  لوبیای خشک استفاده کنند ). زمانی که لوبیا ها نیمه پخته شدند ، سبزیجاتی که از قبل سرخ شده را به آن اضافه کنند و بگذارند 1 ساعت روی حرارت ملایم بپزد و در نهایت لیمو عمانی را به آن اضافه کنند . برخی از افراد گیاه خوار حتی قارچ نیز به قورمه سبزی اضاف میکنند.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده