کله پاچه رو چطور درست کنیم

یک نت ـکله پاچه یک غذای مقوی، پرکالری و پرچربی است که از دیرباز جز غذاهای سنتی در بین ایرانیان قدمت و احترام خاصی دارد. کله پاچه از پختن کله گوسفند و پاچه های آن درست می‌شود. کله پاچه یک غذای پرچرب است بنابراین به کسانی که چربی خون دارند و یا کلسترول و اسید اوریک بالایی دارند و همچنین افرادی که نقرس دارند، توصیه نمی‌شود. این افراد باید از خوردن برخی قسمت‌های کله پاچه از جمله زبان و مغز حتما خودداری کنند. این غذا علی رغم مضرراتی که دارد، خواص زیادی برای استخوان‌ها دارد و توصیه می‌شود.
کله پاچه رو چطور درست کنیم

یک نت ـکله پاچه یک غذای مقوی، پرکالری و پرچربی است که از دیرباز جز غذاهای سنتی در بین ایرانیان قدمت و احترام خاصی دارد. کله پاچه از پختن کله گوسفند و پاچه های آن درست می‌شود. کله پاچه یک غذای پرچرب است بنابراین به کسانی که چربی خون دارند و یا کلسترول و اسید اوریک بالایی دارند و همچنین افرادی که نقرس دارند، توصیه نمی‌شود. این افراد باید از خوردن برخی قسمت‌های کله پاچه از جمله زبان و مغز حتما خودداری کنند. این غذا علی رغم مضرراتی که دارد، خواص زیادی برای استخوان‌ها دارد و توصیه می‌شود این غذا را حتما در منزل تهیه کنید. در ادامه، روش پخت این غذا را به گونه‌ای به شما آموزش می‌دهیم که مزه آن دقیقا مثل طباخی‌ها باشد.
با توجه به اینکه کله پاچه یک غذای سنگین است ترجیحاً آن را در وعده صبحانه یا در وعده ناهار میل نمایید. در ادامه با طرز تهیه کله پاچه شما را همراهی می‌کنیم.

مواد اولیه برای تهیه کله پاچه:

کله پاچه 1 دست کامل
پیاز 4 عدد متوسط
نخود 100 گرم
سیر 4 تا 5 حبه
زردچوبه نصف قاشق چای خوری
چوب دارچین یک تکه
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 
 طرز تهیه کله پاچه:
ابتدا باید کله پاچه را تمیز کنید، برای این کار یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید و آن را بر روی اجاق گاز بگذارید تا به جوش بیاید. سپس کله را در آب جوش قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا موهای کله سست شوند. سپس با کمک یک چاقو مناسب موها و یا با استفاده از دست مو های کله را بکنید. به این نکته توجه کنید که اگر کله شما تازه باشد موها به راحتی در آب جوش جدا می‌شوند.
بعد از اینکه موها را جدا کردید، با استفاده از یک اجاق گاز کله را روسوز یا اصطلاحا اسموکت کنید تا موهای اضافی و باقیمانده از بین بروند. همچنین با یک حالت کبابی دادن به کله در طعم آن تاثیر بسزایی خواهد داشت. بعد از اینکه کل کله را روسوز کردید با یک چاقو سطح آن را بخراشید تا لایه های سوخته از بین برود.
پس از روسوز کردن، کله را از پشت در دست بگیرید و محکم آن را از سمت بینی به یک سطح تمیز بکوبید و این کار را چند بار انجام دهید، سپس شلنگ آب را در داخل نای کله فرو کنید و آب را با فشار وارد کنید تا از مجرای دماغ آن خارج شود و کله کاملا تمیز شود.
سپس گوش‌های گوسفند را جدا کنید چون گوش ها قابل خوردن نیستند، سپس با یک چاقو و یا اره صورت گوسفند را بشکافید و فک بالا را از پایینی جدا کنید.
برای تمیز کاری بیشتر می‌توانید از یک برس و یا مسواک بر روی زبان و دندان های آن بکشید.
برای تمیز کردن پاچه‌ها آن‌ها را در آب جوش قرار دهید و با چاقو موها را جدا کنید، سپس با یک چاقو بدون بریده شدن پاچه سم‌ها را جدا کنید.
سپس پاچه ها را روسوز کنید تا موهای اضافی و باقیمانده از بین بروند، سپس با یک چاقو پاچه ها را بخراشید تا سوختگی ها از بین بروند.
حالا بعد از آماده کردن کله و پاچه ها آماده‌ی پختن آن‌ها شوید.
در ابتدا یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید تا کله پاچه در آن، جا شود. سپس بر روی آن آب بریزید تا حدی که روی کله پاچه را بگیرد و سپس اجازه دهید تا آب به جوش آید. بعد از کله پاچه مقداری جوش بخورد روی سطح آب آن یک کف جمع می‌شود، آن کف را با یک قاشق جمع آوری کنید.
در مرحله بعد پیازها را پوست بگیرید و با دقت بشویید و خرد کنید، همچنین سیرها را نیز پوست بگیرید و آن ها را خرد کنید. بهتر است که نخود های کله پاچه را از شب قبل در آب بگذارید تا خیس بخورند تا از نفخ جلوگیری کند
در یک تابه مقدار کمی روغن بریزید، پیاز و سیر خرد شده به همراه نخود خیس خورده را کمی تفت دهید.
سپس فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید و مقداری آن را تفت دهید.
محتویات تابه که شامل پیاز، نخود و زردچوبه می باشد را به قابلمه کله پاچه اضافه کنید.
میزان حرارت را کم کنید تا کله پاچه به آرامی بپزد و هر از چند گاهی کله پاچه را زیر و رو کنید تا همه‌ی قسمت های آن به خوبی بپزد.
دقت داشته باشید که در ابتدا به کله پاچه نمک اضافه نکنید چون باعث دیرپز شدن آن می‌شوید و خیلی هم دیر اضافه نکنید نمک ها به خورد غذا نمی‌روند و کله پاچه کمی بی‌مزه می‌شود، بنابراین بهترین زمان برای اضافه کردن نمک یک ساعت قبل از پایان پختن آن است.
بعد از حدود 4 تا 5 ساعت که کله پاچه کاملا آماده شد. چربی روی آب آن را جدا کنید و در یک تابه به همراه چوب دارچین بریزید و حرارت دهید تا دارچین حل شود، سپس می‌توانید از این سس بر روی آبگوشت یا کله پاچه بریزید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.
 
نکات مهم در تهیه و تمیز کردن کله پاچه:
در هنگام خرید کله پاچه از تازه بودن آن حتما مطمئن شوید.
دندانها و سطج زبان را با برس زبر خوب تمیز کنید.
می‌توانید برای بهتر تمییز شدن بینی، کیسه پلاستیکی بزرگی را روی زمین پهن کنید. ( بهتر است از زمین حیاط خلوت استفاده کنید که شستن آن راحت باشد.) سپس گوش‌ها را بگیرید و با بالا و پایین کردن کله و فرود آوردن آن به سمت زمین از سوی بینی، ضربه‌های محکمی به آن وارد کنید. در همین حین آب را با فشار بالا از مجرای بینی وارد کنید.
 اضافه کردن نخود در هنگام پخت به کله پاچه کاملا اختیاری است. اما وجود نخود به کله پاچه یک لعاب خوشمزه‌ای می‌دهد.
در هنگام خوردن کله پاچه حتما از آبلیمو یا لیمو تازه استفاده کنید تا چربی کله پاچه را کاهش دهد.
دستور تهیه کله پاچه که به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت های مواد اولیه را تغییر دهید.
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده