رفتن به محتوای اصلی

بیوگرافی مصطفی کاظمی نخست وزیر فعلی عراق

تاریخ انتشار:
یک نت_ مصطفی کاظمی، نخست وزیر فعلی عراق، مسئول اصلاح خدمات برای کارآمدتر بودن و رسیدن به استانداردهای بین‌المللی بود
بیوگرافی مصطفی کاظمی نخست وزیر فعلی عراق

یک نت_ مصطفی عبداللطیف مشتت شناخته شده به مصطفی کاظمی (به عربی: مصطفی الکاظمی؛ زادهٔ ۱۹۶۷، بغداد، عراق) نخست‌وزیر کنونی عراق است که از ۷ مه ۲۰۲۰ کار خود را در این جایگاه آغاز کرد. او سرپرست پیشین سرویس اطلاعات ملی عراق بود که در ژوئن سال ۲۰۱۶ و با تلاش‌های اطلاعاتی برای پشتیبانی از امنیت داخلی عراق و دستیابی به دستورکار سیاست خارجی در این جایگاه حضور داشت.پیشینه

کاظمی مسئول اصلاح خدمات برای کارآمدتر بودن و رسیدن به استانداردهای بین‌المللی بود. وی نظارت بر پایان دادن به سیاسی کردن اقدام اطلاعاتی، اجرای روشهای پیشرفته برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و تعیین اولویت‌ها برای گسترش دامنه کار سرویس اطلاعات ملی بود. تحت رهبری وی، این آژانس صلاحیت خود را، به ویژه در مبارزه با تروریسم، چه در داخل و چه در خارج، گسترش داد و نقش مهمی در نبرد عراق علیه داعش داشت.

کاظمی سخنران مخالف دیکتاتوری رژیم صدام حسین بود. او چندین سال در تبعید زندگی کرد، اما هنوز به هیچ‌یک از احزاب سیاسی عراق عضو نیست.

کاظمی در نقش مدیرعامل «بنیاد الذاکره» عراق در لندن بین سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۱۰، سازمانی که به منظور مستندسازی جنایات رژیم صدام حسین تأسیس شده‌است، تیمی را مدیریت کرد که در کشورهای مختلف از جمله عراق گسترش یافت. وی بر مستندات، شهادتها و جمع‌آوری فیلم‌های قربانیان رژیم صدام حسین نظارت داشت.

کاظمی نقش مهمی در جامعه مدنی و روزنامه‌نگاری عراق داشته‌است. او مدتی سردبیر بخش عراق مجله نیوزویک بود و مدتی هم ستون نویس و سردبیر پالس عراق برای المانیتور بود، و در رسانه‌های متنوع مشارکت داشت. او همچنین منتشر کننده تعدادی از کتاب‌ها و مطالعات است منجمله نشریه مسائل عراق.

به گزارش خبرگزاری تابناک، و به نقل از ابوعلی العسکری یکی از مسئولان گردان‌های حزب‌الله عراق، مصطفی الکاظمی یکی از متهمان ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران است. هنگامی که کاظمی نامزد پست نخست‌وزیری شد، کتائب حزب‌الله عراق، او را به همدستی با آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی و رهبر این حزب، ابو مهدی المهندس متهم کرد.

به دنبال ماه‌ها اعتراضاتی که در اکتبر سال ۲۰۱۹ در سراسر عراق رخ داد و کناره گیری نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی و کابینه وی را در پی داشت، مصطفی کاظمی به عنوان مدعی اصلی رقابت‌های نامزدی نخست‌وزیری شناخته شد.زندگیمصطفی کاظمی در سال ۱۹۶۷ در بغداد زاده شد و شهروندی دوگانه عراق و انگلستان را دارد. او دارای مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه التراث عراق است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا