چرا در احکام شرعی ادیان مختلف الهی ، اختلافها و تفاوتهایی دیده میشود ؟
یک نت ـ احکامی که از جانب خدای متعال توسط پیامبران(ع) به مردم ابلاغ میشود، تابع مصالح و مفاسد است؛ یعنی آن کارها و اعمالی که به آن دستور داده شده، به دلیل وجود مصالح و آثار مثبتی است که در آن کار وجود دارد، و آن اعمالی که از آنها نهی و دستور ترکشان صادر شده، به دلیل مفاسد و مضراتی است که در انجام آن وجود دارد؛ از اینرو بیشتر احکام ادیان آسمانی، بویژه در کلیات، با یکدیگر مشترکاند و تفاوتی با هم ندارند. احکامی؛ مانند وجوب نماز، روزه، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، حرمت روابط نامشروع، قتل بیگناهان، دروغ، دزدی و... .اما به دلیل تفاوت شرایط و میزان ظرفیت و استعداد اقوام و گروههای مختلف در طول تاریخ، تفاوتهایی در برخی احکام دیده میشود. گاهی این اختلافها، به دلیل شرایط موجود است؛ مانند اینکه ابتدا دستور داده میشود که نماز به سمت بیتالمقدس خوانده شود، ولی پس از تغییر شرایط، قبله عوض شده و دستور داده میشود به سمت کعبه نماز خوانده شود. گاهی احکام، با توجه به شرایط افرادی که مخاطب هستند، متغیر میشود. مثلاً خداوند خوردن حیوانات ناخندار و برخی از اجزای گاو و گوسفند را بر یهودیان حرام کرد و علت آنرا ستمکاری این افراد عنوان کرد.[1] سپس وقتی که حضرت عیسی(ع) به پیامبری برگزیده شد، به بنی اسرائیل بشارت داد برخی از آنچه بر آنان حرام شده بود، به دستور خدا برایشان حلال ساخته است.[2] و برخی دیگر بر اساس ظرفیت افراد و میزان عقل آنها تغییر میکند و رو به کمال میرود. همانگونه که نوع متون درسی و نیز قوانین و شیوه آموزش، بین سطوح مختلف آموزشی، مثلاً بین دبستان و راهنمایی و دانشگاه، متفاوت است و متناسب با شرایط و تواناییهای افراد در نظر گرفته شده است. براین اساس همانطور که نمیشود دروس دانشگاهی را برای دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی تدریس نمود، همچنین نمیتوان شریعت و دین خاتم را که کاملترین دین است برای امتهای پیامبران پیشین تشریع نمود.اما درباره حرمت شراب، باید گفت؛ خوردن این مایع نجس، در همه ادیان حرام بوده، ولی توسط افراد دنیاپرست، احکام دین دچار تحریف شده و به گونهای انحراف ایجاد شده که تصور میشود، بسیاری از کارهای حرام، در این ادیان جایز بوده است.[3]
[1]. انعام، 146.[2]. آل عمران، 50.[3]. برای آگاهی بیشتر ر.ک: حرمت شراب در ادیان الاهی ؛ تغییر پذیری احکام الهی بر اساس مصلحت،
منبع:اسلام کوست
افزودن دیدگاه جدید