رفتن به محتوای اصلی

آیا گریه بر روضه های غیر واقعی ارزشی دارد؟

تاریخ انتشار:
یک نت ـ متأسفانه گاهي اوقات برخي از مداحان و روضه خوان ها براي اينکه در مجالس عزاي سيدالشهدا (عليه السلام) شور و حال خاصي ايجاد کنند، مطالب غير مستندي را هم به واقعيت ها اضافه می کنند.
آیا گریه بر روضه های غیر واقعی ارزشی دارد؟

یک نت ـ اصل حادثه عاشورا و جناياتي که در آن اتفاق افتاده است ، نيز اصل مصيبت هاي وارده بر خاندان رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم)،به هيچوجه قابل انکار نمي باشد.علاوه بر اين در روايات رسيده از اهل بيت(عليهم السلام) در رابطه با ارزش و فضيلت اشک ريختن حتي حالت گريه گرفتن در مجالس عزاي شهداي کربلا،اجر و ثواب عظيمي بيان شده است.بنابراين از آنجايي که اصل گريه و اشک ريختن ما بخاطر مصيبت هاي وارد شده بر اهل بيت عصمت و طهارت مي باشد قطعاً اجر و پاداش بزرگي خواهد داشت.روايات فراواني از ائمه معصومين(عليهم السلام) در رابطه با ثواب و فضيلت اشک ريختن بر مظلوميت امام حسين (عليه السلام) و ياران باوفايش وارد شده است که به چند مورد اشاره مي کنيم:

امام صادق عليه السّلام به مسمع بن عبدالملک فرمودند: آيا مصائب آن جناب (امام حسين عليه السّلام) را ياد مي‌کني؟عرض کرد: بلي والله مصائب ايشان را ياد کرده و گريه مي‌کنم.حضرت فرمودند: آگاه باش که خواهي ديد در وقت مردن پدران مرا که به ملک الموت وصيت تو را مي‌کنند که سبب روشني چشم تو باشد.همچنين فرمودند: اي مسمع گريه بر احوالات حسين (عليه السّلام) سبب مي‌شود که ملک الموت بر تو مهربان‌تر از مادر گردد.گريه بر حضرت اباعبدالله الحسين (عليه السّلام) باعث راحتي در قبر، فرحناک و شادان شدن مرده، شادان و پوشيده بودن او در هنگام خروج از قبر است در حالي که او مسرور است فرشتگان الهي به او بشارت بهشت و ثواب الهي را مي‌دهند.

اجر و مزد هر قطره آن اين است که شخص هميشه در بهشت منزل کند. (1)

همچنين فرمودند:گريه کننده بر امام حسين عليه السّلام در بهشت با ايشان و هم درجه ايشان خواهد بود. (2)

شيخ جليل جعفر بن قولويه در کامل از ابن خارجه روايت کرده است:روزي در خدمت امام صادق عليه السّلام بوديم و امام حسين عليه السّلام را ياد کرده و از او نام برديم. حضرت صادق عليه السّلام بسيار گريستند و ما نيز به تبع ايشان گريستيم. پس حضرت صادق عليه‌السّلام فرمودند که امام حسين عليه السّلام مي‌فرمود من کشته گريه و زاري (اشکم) هستم نام من در نزد هيچ مؤمني برده نمي‌شود مگر آن که محزون و گريان مي‌شود.

در روايت آمده است هيچ روزي نبود که اسم امام حسين عليه السّلام در نزد امام صادق عليه السّلام برده شود و آن امام در آن روز تبسمي بر لب بياورند. آن حضرت در تمام روز گريان و محزون بودند و مي‌فرمودند: امام حسين عليه السّلام سبب گريه هر مؤمن است.

شيخ طوسي و شيخ مفيد از ابان بن تغلب روايت کرده‌اند که حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: نَفَس کسي که براي مظلوميت ما محزون است تسبيح است و اندوه و ماتم او عبادت خدا و پوشيدن اسرار ما از بيگانگان جهاد در راه خداست . (3)

متأسفانه گاهي اوقات برخي از مداحان و روضه خوان ها براي اينکه در مجالس عزاي سيدالشهدا (عليه السلام) شور و حال خاصي ايجاد کنند، مطالب غير مستندي را هم به واقعيت ها اضافه مي کنند که کار پسنديده اي نيست و مناسب و ضروري است که به بيان مطالب مستند اکتفا شود . بنابراين گريه کردن و اشک ريختن در مجالس اباعبدالله الحسين (عليه السلام) نه تنها اشکالي ندارد بلکه طبق روايات متعدد از ارزش و ثواب بالايي نيز برخوردار مي باشد.

-------------------------پي‌نوشت‌ها:1ـ  بحارالانوار، ج44، ص289 و کامل الزيارات باب32، ص1012ـ  بحارالانوار،پيشين، 278. امالي صدوق مجلس 17 ص683ـ  منتهي الآمال ، ج 1، ص 538.

منبع : انجمن گفتگوی دینی

گلچینی از بهترین مداحی ها ۹۴ ( سینه زنی،روضه،شور، واحد و سنگین)

اسامی مداحان شامل  :

بهترین و زیباترین مداحی های حاج محمود کریمی

بهترین و زیباترین مداحی های حاج عبدالرضا هلالی

بهترین و زیباترین مداحی های حاج حسین سیب سرخی

بهترین و زیباترین مداحی های حاج سید مجید بنی فاطمه

بهترین و زیباترین مداحی های کربلایی جواد مقدم

بهترین و زیباترین مداحی های کربلایی حمید علیمی

بهترین و زیباترین مداحی های حاج مهدی اکبری

بهترین و زیباترین مداحی های حاج روح الله بهمنی

بهترین و زیباترین مداحی های حاج میثم مطیعی

و ...

بهترین و زیباترین مداحی های مرحوم سید جواد ذاکر

ویژه ایام محرم و صفر برای ظبط ماشین

۱۰CD – MP3

با بهـــترین کیفیت

تیشرت محرم لبیک یا ابا عبدالله الحسین

- نوع پارچه : دو رو پنبه  تیشرت مناسب فصل سرما و گرما- مدل : آستین کوتاه- نوع چاپ : چاپ لیزری + با دستگاه- درجه بندی کیفیت : درجه یک- رنگ بندی : مشکی- سایز بندی :اسمال ,مدیوم، لارج،ایکس لارج- ویژه : گروه سنی کودکان و بزرگسالان ، آقایان و خانم ها

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا