رفتن به محتوای اصلی

کم توجهی به نماز در نوجوانی

تاریخ انتشار:
یک نت ـ پسر 14- 15ساله‌ای دارم که در دوران کودکی اهل نماز بود ولی متاسفانه قریب به دو سال است که اهمیتی به نماز نمی‌دهد و می‌گوید: قبلا نماز می‌خواندم که دیگران مرا دوست داشته باشند. لطفا راهنمایی کنید که چگونه می‌توانم او را به خواندن نماز ترغیب دهم.
کم توجهی به نماز در نوجوانی

یک نت ـ پسر 14- 15ساله‌ای دارم که در دوران کودکی اهل نماز بود ولی متاسفانه قریب به دو سال است که اهمیتی به نماز نمی‌دهد و می‌گوید: قبلا نماز می‌خواندم که دیگران مرا دوست داشته باشند.لطفا راهنمایی کنید که چگونه می‌توانم او را به خواندن نماز ترغیب دهم.

پاسخ سوال:با سلام، ابتدا از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب کرده‌اید، تشکر می‌کنم.می‌توان گفت: علت ترک نماز از سوی فرزند نوجوانتان، به احتمال فراوان، ویژگی استقلال طلبی او در دوران نوجوانی است.فرزند نوجوانتان دوست ندارد به اطرافیان خود متکی باشد بلکه مایل است روی پای خود بایستد. از این رو اصلا دوست ندارد مورد امر و نهی اطرافیان خود واقع شود. نوجوان دوست دارد به فکر و اندیشه‌اش احترام گذاشته شود و مهم‌تر از آن می‌خواهد انتخابگر باشد.چند توصیه:1. به فکر و اندیشه فرزند نوجوانتان احترام گذاشته و اجازه دهید خود به ارزش نماز پی ببرد و خود انتخاب کند.2. باتوجه به نزدیک شدن فرزند نوجوانتان به دوره بلوغ، نسبت به او حسّاسیت زیاد نشان ندهید، بلکه اجازه دهید مسئولیت پذیری از درون بوجود آید.3. سعی کنید خود به عنوان الگو، در عمل به نماز اهمیت دهید؛ بدین صورت که همواره نمازتان را به موقع اقامه کنید.4. از روش غیرمستقیم مانند هدیه کتاب درباره نماز، استفاده کنید. همچنین سعی کنید روحيه مطالعه و تحقيق درباره نماز در فرزند نوجوانتان پرورش دهید؛ چرا که خودیابی بهتر از پاسخ‏های ديگران او را قانع می‏کند؛ مثلاً از او بخواهید که چرا امام حسین در ظهر عاشورا نماز خواند یا بخواهیم وبلاگی درباره نماز درست کند.5. سعی شود که با همسالان اهل نماز بیشتر ارتباطش را برقرار کنید. 6. بد نیست گاهی به اتفاق فرزند نوجوانتان، سری به قبرستان و گذشتگان زده و به او درباره گذر عمر، مرگ و بیهوده نبودن جهان هستی صحبت کنید. این کار موجب تأمل و عبرت اندوزی انسان خواهد شد.7. از هرگونه رفتار منفی و ناخوشایند(مانند توسل به زور و اجبار) در برابر کم اهمیتی فرزندتان نسبت به نماز جدا خودداری کنید.همچنین در کنار این موارد از شرکت و حضور در محافل و مجالس مذهبی و برگزاری مراسمات مذهبی در منزلتان غفلت نکنید.

نویسنده: عقیل مصطفوی مجد

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا