رفتن به محتوای اصلی

دست زدن به بدن زن توسط داور مرد

تاریخ انتشار:
یک نت ـ دست زدن به بدن زن توسط داور مرد
دست زدن به بدن زن توسط داور مرد

دست زدن به بدن زن توسط داور مرد

گاهی در مسابقات مهم ورزشیِ خارج از کشور، داورِ مسابقه زن است و لازم است ورزشکار مسلمان به داور دست دهد و داور با دست زدن به بدن وی بدنش را چک کند، که اگر ورزشکار مانع شود، از دور مسابقات کنار می‌رود. با توجه به اهمیت این مسابقات و کسب مدال برای کشور، آیا تن دادن به این کار حرام است؟

سلام می‌خواستم از شما بپرسم وقتی ورزشکار مرد مسلمان در مرحله‌ٔ نیمه نهایی مسابقه‌ی بسیار مهمی باشد و داور مسابقه زن باشد که لازم است ورزشکار به داور دست دهد و داور با دست زدن به بدن وی بدنش را چک کند، ورزشکار باید چه عکس العملی داشته باشد درحالی که اگر این کار را نکند اوت می‌شود و گرفتن مدال طلای جهان را از دست می‌دهد آیا این کار وی حرام است یا خیر و آیا لزومی دارد ورزشکار به خاطر این موضوع شانس مدال طلا و افتخار برای ملتش را از دست بدهد؟

فردا هم برخی بگویند کارش خوب بود. برخی بگویند چه کار بدی کرد که دست نداد و شانس مدال طلا را از خود و افتخارش را از مردم گرفت آیا در چنین موقعی این کار یعنی دست زدن زن به مرد اشکالی ندارد؟

پاسخ اجمالی

دست دادن و تماس مستقیم بدن با نامحرم جایز نیست. لازم است در این گونه موارد مسئولین مربوطه قبلاً فرهنگ دینی مسلمانان را برای آنها توضیح داده و این‌گونه مشکلات را حل کنند و در مواردی هم عیناً شاهد بودیم که خودداری از چنین تماسی منجر به حذف ورزشکار از مسابقات نشده است.ضمائم:پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

مصافحه و دست دادن با نامحرم جایز نیست و صِرف آنچه ذکر شده مجوّز براى ارتکاب عمل حرام نمى‌گردد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

دست دادن با نامحرم جایز نیست و می‌بایست مسئولین ورزش قبلاً فرهنگ دینی ما را برای آنها توضیح دهند و این‌گونه مشکلات را حل کنند.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

جایز نیست و مدال طلا ارزش مرتکب شدن گناه را ندارد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

دست دادن با زن اجنبیه جایز نیست. [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا