رفتن به محتوای اصلی

كودكاني كه در دماي 50 درجه درس مي‌خوانند +عکس

تاریخ انتشار:
یک نت ـ به مناطق محروم استان كرمان، اداره نوسازي مدارس اين استان اقدام به احداث دبيرستان و هنرستان‌هاي شبانه‌روزي دخترانه در مناطق محروم كرده است تا به اين ترتيب از ميزان محروميت‌هاي اين مناطق محروم كاسته شود، در همين راستا خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش به بهانه بازديد از مدارس ساخته شده در آغاز سال تحصيلي جديد عازم اين شهر شدند.
 كودكاني كه در دماي 50 درجه درس مي‌خوانند +عکس

به مناطق محروم استان كرمان، اداره نوسازي مدارس اين استان اقدام به احداث دبيرستان و هنرستان‌هاي شبانه‌روزي دخترانه در مناطق محروم كرده است تا به اين ترتيب از ميزان محروميت‌هاي اين مناطق محروم كاسته شود، در همين راستا خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش به بهانه بازديد از مدارس ساخته شده در آغاز سال تحصيلي جديد عازم اين شهر شدند.

در اين سفر از مدارس مناطق كهنوج جيرفت و قلعه گنج بازديد به عمل آمد. در ابتداي مسير و در گذر از جيرفت خبري از مدارس كپري نيست.

در ابتداي كار از مدرسه شبانه‌روزي دخترانه "فرهيختگان" بازديد كرديم، مدرسه‌اي تقريبا نوساز كه وسعت آن به 5000 متر مي‌رسد اما نكته قابل توجه، مدرسه‌اي قديمي در كنار آن بود كه به گفته غلامرضا رجايي رئيس اداره نوسازي مدارس استان كرمان، مسئولان آموزش و پرورش اجازه تخريب آن را نمي‌دهند.

مدرسه فرهيختگان مدرسه‌اي نوساز بود كه خوشبختانه مشكلات عديده‌اي كه در ادامه سفر در مدارس كپري شاهد آن بوديم، نداشت اما در اين مدرسه هم دانش آموزان مناطق محروم كشورمان با مشكلات ديگري چون نظافت اجباري مدرسه توسط دانش‌آموزان و كمبود وسايل ورزشي مواجه بودند كه خود جاي بسي تامل داشت.

مدرسه بعدي، "هنرستان شبانه‌روزي مهارت‌هاي حرفه‌اي ايثارگران شهرستان جيرفت" بود؛ مدرسه‌اي كوچك که مشكلات چنداني نداشت و عمده مشكل آن كمبود رايانه در اين مدرسه بود به گونه اي كه دانش آموزان به صورت نوبتي از رايانه استفاده مي‌كردند.

بعد از بازديد از اين مدارس و چند مدرسه ديگر كه توسط سازمان نوسازي مدارس ساخته شده بود، به منطقه محروم "قلعه گنج" رسيديم و در اين جاست كه حكايت تكراري مدارس كپري را مي‌بينيم، همان مدرسه‌اي كه مسئولان بارها و بارها تاكيد بر جمع‌آوري آن‌ها داشته اند.

در ميان راه كپرهاي متعددي را ديديم كه برخي در كنار خانه‌هاي آجري برپا شده بودند و برخي به تنهايي؛  زندگي مردم قلعه گنج همچنان عجيب است و تابستان‌هاي داغ اين مناطق محروم بودن را به رخ اهالي قلعه گنج مي‌كشاند.

اينجاست كه ديدن مدارس كپري و كودكان آفتاب‌سوخته قلعه گنجي در كپرهاي كوچك و پاره، شيريني مدرسه‌هاي ساخته شده ر از ياد مي‌برد.

نام مدرسه كپري، "محدثه" است که در قلعه گنج  واقع شده و داراي 2 كانكس و 4 كلاس كپري بوده که 68 دانش آموز را در خود جاي داده است.

مدير مدرسه مي گويد: 8 سال از تاسيس "محدثه" مي‌گذرد و در طول اين سال ها دانش آموزان در كپر درس مي‌خواندند؛ كپرهايي كه آنقدر كوچك هستند كه استفاده از تخته سياه را هم براي دانش آموزان سخت كرده اند. اما وجود دو كانكس در دبستان محدثه در كنار كپرهاي موجود به دليل اعتراض خانواده‌ها به عقرب زدگي يكي از دانش آموزان در چند روز گذشته است كه موجب شده تا مسئولين آموزش و پرورش قدري به خود بيايند و حداقل امكانات را براي اين منطقه فراهم كنند.

"مجيد"، دانش‌آموز كلاس چهارم دبستان محدثه است، او مي‌گويد در زمستان آن قدر هوا سرد و در تابستان آن قدر هوا در كپر گرم است كه تاب به دست گرفتن مداد را نداريم.

"علي" دانش‌آموز ديگري است كه از كوچك بودن كپر و شكسته بودن ميز وصندلي‌ها گله دارد و مي‌گويد: ميز و صندلي‌هاي شكسته چند روزي در هفته كارشان پاره كردن لباس دانش آموزان است.

خانم فارايي يكي از معلمان است كه گله بسياري دارد، او مي‌گويد: دانش‌آموزان اينجا از سرويس بهداشتي هم محرومند و بايد براي استفاده از سرويس بهداشتي به خانه‌هاي خود بروند!

او مي‌گويد : نبود زنگ ورزش و هنر، نبود بهداشت، شكسته بودن صندلي‌ها، كوچك بودن كپر و تخته سياه‌هاي شكسته شايد بخشي از مشكلات قابل رويت دبستان محدثه باشد. علاوه بر اينها در اين مدرسه دانش آموزان از خوردن آب آشاميدني سالم هم محروم هستند.

غلامرضا رجايي رئيس اداره نوسازي مدارس کپري که در بازديد از مدارس همراه خبرنگاران بود، گفت: كپرزدايي از سال 76 در دستور كار آموزش و پرورش قرار گرفت و در 5 فاز، 170 كلاس كپري در 40 مدرسه قلعه گنج جمع آوري شد.

وي در ادامه بيان داشت: عشاير اين منطقه به طور دائم در حال جابه جايي هستند و همين موضوع دليل شكل‌گيري مدارس كپري است.

وي افزود: در سال گذشته ساخت 13 مدرسه در قالب 57 كلاس درس در دستور كار اداره نوسازي مدارس كرمان قرار گرفت كه به دليل كمبود بودجه محقق نشد.

رئيس اداره كل نوسازي مدارس كرمان اظهار داشت: در شهرستان قلعه گنج، 15 هزار و 688 دانش آموز به جز پيش دبستاني‌ها مشغول به تحصيل هستند كه 580 نفر در مقطع ابتدايي در 59 كانكس و 14 كلاس كپري در حال تحصيل هستند.

وي گفت:‌ در فاصله اي از مدرسه كپري محدثه، مدرسه اي وجود دارد اما به دليل برخي  اختلافات قومي و قبيله‌اي خانواده‌ها اجازه تحصيل قرزندان خود در اين مدرسه را نمي‌دهند. اين مدرسه در مجتمع "عيسي پازگي"‌ قرار گرشفته است كه در فاصله 800 متري از مدرسه محدثه واقع شده است و تمامي اسناد مدارس محدثه به گفته مدير در آنجا نگهداري مي‌شود.

ايوب فلاحي فرماندار قلعه گنج نيز در خصوص تحصيل دانش‌آموزان اين منطقه در مدرسه كپري و عدم انتقال به مدرسه "عيسي پازگي" گفت: اهالي اين روستا به دليل اختلافات قومي و قبيله‌اي ترجيح مي دهند فرزندانشان در كپر تحصيل كنند.

اين در حالي است كه حتي اگر اختلافات قومي و قبيله‌اي هم ناديده گرفته شود، با وجود فاصله اندك اين مدرسه تا مدرسه كپري محدثه به دليل نا امن بودن جاده و خطر تصادف، والدين اجازه حضور فرزندان خود را در اين مدرسه نمي‌دهند.

عمران مومني بخشدار مركزي قلعه گنج نيز در اين زمينه گفت: در گذشته روستاهاي سورگ‌ آباد، جم شاهي، و ميان شهر يك شورا و يك دهيار داشته اما در دوره گذشته جم شاهي و ميان شهر دو روستاي مجزا شدند كه هر دو به صورت مستقل بوده و هر كدام خواهان مدرسه مجزا هستند.

وي خاطرنشان كرد: در صورت تضمين اعتبارات، امكان داشتن مدرسه براي هر سه روستا فراهم خواهد شد.

آخرين مدرسه مورد بازديد، مدرسه "چاه داد خدا" در كهنوج بود كه در سال 89 افتتاح شده و 480 دانش‌آموز دارد؛ آنچه كه مسلم است اين که حكايت مدارس كپري و سختي‌هاي دانش‌آموزان مناطق محروم کشور حکايتي تكراري است، شايد وقت آن رسيده که مسئولين اين بار به گونه‌اي ديگر به آن نگاه كنند.

 

 

 

 

 

گزارش از محبوبه مرادي

 

منبع :باشگاه خبرنگاران

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا