طرز تهیه حلیم

یک نت ـحلیم گندم یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که بیشتر به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد.
طرز تهیه حلیم

یک نت ـمواد لازم برای ۴ نفر
گندم پوست کنده ۳۰۰ گرم
گوشت گوسفندی ۲۰۰ گرم
پیاز برای گرفتن بوی گوشت ۱ عدد
شکر و روغن به اندازه کافی
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
نمک و دارچین به اندازه کافی

دستور تهیه حلیم گندم
مرحله اول
ابتدا گندم های پوست کنده را داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و تا سطح روی گندم ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا صبح خیس بخورند.بعد گندم های خیس خورده را داخل صافی می ریزیم و آبکش می کنیم و داخل قابلمه مورد نظر برای پخت حلیم می ریزیم.
مرحله دوم
سپس ۶ لیوان آب نیز به گندم اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت کم می گذاریم تا به مرور زمان گندم ها بپزند.زمانیکه به جوش آمد بطور مداوم هر ۵ دقیقه یکبار آن را هم می زنیم تا ته نگیرد.گوشت را نیز داخل قابلمه ای قرار می دهیم.
مرحله سوم
سپس تا یک بند انگشت روی آن آب می ریزیم و بلافاصله پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و از وسط نصف می کنیم و به گوشت اضافه می کنیم تا بوی زهم گوشت را بگیرد و کمی زردچوبه نیز روی گوشت می پاشیم.
مرحله چهارم
حالا قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم و درب آن را می گذاریم تا گوشت کاملا مغز پخت شود. سپس گوشت پخته شده را داخل صافی می گذاریم و صبر می کنی تا خنک شود.همین طور پیاپی گندم را هم می زنیم تا ته نگیرد.
مرحله پنجم
گوشت خنک شده را ریش ریش می کنیم و زمانیکه گندم کاملا پوره شده بود به آن می افزاییم و بلافاصله کمی نمک نیز اضافه می کنیم و مداوم به هم زدن ادامه می دهیم و ۱ قاشق غذاخوری روغن نیز به مواد اضافه می کنیم و حرارت را ملایم می کنیم و مداوم به هم زدن ادامه می دهیم.
مرحله ششم
چون حرارت را ملایم کرده ایم و امکان ته گرفتن حلیم بیشتر است و می خواهیم آب اضافه حلیم تبخیر شود ( البته دقت کنید همه آب حلیم نباید تبخیر شود چون زمان سرد شدن حلیم سفت تر می شود ) تا حلیم قوام یابد.
مرحله هفتم
حلیم قوام یافته را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا کمی از حرارت بیفتد و خنک شود و داخل ظرف مورد نظر می ریزیم و با شکر و دارچین آن را تزئین می کنیم البته می توانید کمی روغن نیز مجددا رور آن بریزید و با نان تازه نوش جان کنید.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده