دریافت کد بورسی

یک نت ـ برای سرمایه گذاری در بورس، چه به‌صورت یک شخص حقیقی و چه به‌صورت حقوقی، در ابتدا نیاز به یک کارگزار رسمی و مورد تائید سازمان بورس اوراق بهادار دارید تا “کد بورسی یا همان کد معاملاتی” خود را از آن دریافت کنید
سرمایه گذاری در بورس

یک نت ـ ثبت نام در بورس اوراق بهادار:

بورس اوراق بهادار، یکی از فعال‌ترین بازارهای مالی حال حاضر است که سرمایه گذاری در آن به همراه مهارتی کافی می‌تواند بازده بسیاری برایتان به همراه داشته باشد؛ اما در حال حاضر برای ثبت نام در بورس اوراق بهادار و انجام معامله در آن مانند گذشته دیگر نیازی به حضور فیزیکی در تالار بورس نیست و شما با در اختیار داشتن اینترنت و لپ تاب یا گوشی همراه قادر خواهید بود به‌راحتی سهام موردنظر خود را خرید و فروش کنید. ما در این مقاله سعی داریم برای ثبت نام در بورس اوراق بهادار و شروع معاملاتتان، شما را مرحله به مرحله راهنمایی کنیم، اما قبل از هر چیز، مراحلی که باید به‌صورت کلی طی شوند عبارت‌اند از:

۱- ثبت نام در سجام

۲- دریافت کد بورسی

۳- ثبت نام در کارگزاری و دریافت اطلاعات حساب

۳- شروع معاملات

برای سرمایه گذاری در بورس، چه به‌صورت یک شخص حقیقی و چه به‌صورت حقوقی، در ابتدا نیاز به یک کارگزار رسمی و مورد تائید سازمان بورس اوراق بهادار دارید تا “کد بورسی یا همان کد معاملاتی” خود را از آن دریافت کنید. این کد برای هر شخص منحصر به فرد است و درواقع شناسه‌ی او در بازار بورس به‌حساب می‌آید که از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده است. کد بورسی یکی از الزامات ورود به بورس اوراق بهادار و خرید و فروش در بازار سرمایه است. چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس از طریق این کد شناسایی می‌شوند. نحوه‌ی ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی در بیشتر کارگزاری‌ها در شهرهای مختلف، به‌صورت غیر حضوری و حضوری از طریق شعب کارگزاری انجام می‌شود.
مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی:

    اصل و کپی شناسنامه (صفحه اول و توضیحات)
    اصل و کپی کارت ملی
    تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقیقی
    تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی در بورس کالای ایران
    شماره حساب بانکی و شماره شبای آن

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی:

    کپی آگهی رسمی تاسیس شرکت
    کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات
    کپی اساسنامه شرکت
    کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره به‌صورت کامل
    کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی در خصوص اعضای هیات مدیره و دارندگان امضای مجاز
    کپی صورت‌های مالی که به تایید حسابرس قانونی رسیده باشد
    تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقوقی
    تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی در بورس کالای ایران

پس از آنکه از طریق شرکت‌های کارگزاری برای دریافت کد بورسی خود اقدام کردید، کارگزاری‌ها مدارک و فرم‌های مرتبط را برای صدور کد بورسی به سازمان بورس ارائه می‌دهند و کد بورسی شما معمولا بعد از سه روز کاری صادر می‌شود که با آن می‌توانید خرید و فروش سهام خود را انجام دهید. پس از ثبت نام در کارگزاری‌ها و دریافت کد بورسی، اکنون باید در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) ثبت نام کنید، اطلاعات خود را ثبت کنید و کد رهگیری ۱۰ رقمی خود را دریافت نمایید. این سامانه درواقع مرجع اصلی داده‌ها و اطلاعات سرمایه ‌گذاران در بازار بورس است. سجام متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است که زیر نظر سازمان بورس برای ایجاد سامانه‌ای یکپارچه و فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به سرمایه‌ گذاران ایجاد شده است.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده