۷۰ درصد بازار چوب ایران در اختیار محصولات خارجی

یک نت ـ رییس اتحادیه فروشندگان چوب گفت: به علت کمبود منابع، بیش از ۷۰ درصد چوب‌های موجود در بازار؛ در اختیار محصولات خارجی است.
چوب ایران

یک نت ـ اسماعیل الهیان رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و سه لایی و فرآورده های چوبی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مواد اولیه موجود در بازار اظهار کرد: بخش زیادی از تراشه‌های چوب موجود در بازار وارداتی است. بسیاری از این کالاها از روسیه و گرجستان وارد کشور شده و مابقی هم به صورت اندک از کشور هلند در بازار عرضه می شود.

وی در ادامه افزود: کمبود منابع و مواد اولیه کافی، علت اصلی واردات این تراشه‌ها از دیگر کشور بوده و تمام نمونه های خارجی به صورت قانونی وارد کشور شده است.

الهیان تصریح کرد: در سالهای گذشته برخی افراد سودجو با قطع بی رویه درختان،  جنگل‌های کشور را در وضعیت بحرانی قرار دادند و به همین سبب ما در بخش تراشه‌های چوبی و تولید محصولاتی که به چوب نیاز دارند با مشکل مواجه شده ایم؛ البته  با پیگیری اقدامات سازمان های ذی‌ربط وضعیت جنگل های کشور در شرایط مطلوبی قرار گرفته است.

این عضو اتاق اصناف با بیان اینکه بیش از 70 درصد چوب های موجود در بازار، در اختیار محصولات خارجی است، ادامه داد: کیفیت چوب های موجود در کشور به مراتب از نمونه های خارجی بهتر است، اما به علت کمبود در منابع؛ بخش اندکی از سهم بازار در اختیار نمونه‌های داخلی قرار دارد.

به گفته وی ؛ 50 درصد از MDF موجود در بازار وارداتی بوده و مابقی آن نمونه های داخلی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و سه لایی و فرآورده های چوبی تاکید کرد: در حال حاضر در تولید نئوپان در کشور به خودکفایی رسیده ایم و بخش اعظم نیاز بازار توسط تولیدات داخلی در این بخش تامین می شود.

وی در خصوص رکود بازار فروشندگان چوب گفت: با وجود اینکه کسبه مالیات خود را محاسبه و پرداخت کرده اند، اما سازمان امور مالیاتی( براساس ماده 169) گزارش فصلی افراد را تقاضا کرده و جریمه های سنگینی برای کسبه در نظر گرفته که این امر برای افراد مشکل ساز شده است؛ همچنین سنگ اندازی‌های بیمه، وزارت کار از دیگر مشکلاتی است که موجب شده تا بخش زیادی از واحدهای تولیدی و صنفی با تعطیلی مواجه شوند.

الهیان در خاتمه یادآور شد: نوسان بازار و وارداتی بودن بخش اعظم تولیدات موجود در بازار؛ موجب افزایش قیمت کالاها شده ، به طوریکه چوب روسی با رشد قیمت 20 درصدی مواجه شده است.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده