بهترین روش برای درمان وسواس فکری و استمناء

یک نت ـ جوانی ۲۲ ساله بوده و با دختری در ارتباط هستم. مدتی است، احساس میکنم باید ازدواج کنم ولی بخاطر مشکلات مالی و عدم اشتغال و اینکه در آستانه خدمت سربازی هستم، نمی توانم ازدواج کنم.
ازدواج

یک نت ـ  جوانی ۲۲ ساله بوده و با دختری در ارتباط هستم. مدتی است، احساس میکنم باید ازدواج کنم ولی بخاطر مشکلات مالی و عدم اشتغال و اینکه در آستانه خدمت سربازی هستم، نمی توانم ازدواج کنم. از طرفی مدتی است نیاز جنسی ام افزایش یافته لذا مرتکب استمناء ( خود ارضائی ) می شوم. البته از دختری که در ارتباط هستم بواسطه والدین خواستگاری نمودم ولی جواب رد دادند. لطفا راهنمایی نمائید؟

ابتدا از اینکه برای حل مشکلتان و گرفتن راه حل منطقی به این بخش مراجعه کرده اید بسیار سپاسگذاریم قطعاَ هنوز انگیزه و روحیه بالایی نسبت به پایان دادن به این گونه روابط آسیب زا در وجود شما زنده است و این موضوع باعث افتخار ماست. بی شک نیاز جنسی یکی از نیازهای غریزی و فطری هر انسان است که در دوره خاصی شروع می شود اما یکی از موضوعاتی که در اینجا مطرح است این است که معمولاً برطرف شدن نیاز جنسی از روش منطقی و مشروع آن سبب آرامش روانی و افزایش بهداشت روانی می شود اما اگر روش برآورده شدن این نیاز مورد تأیید عقل و منطق نباشد باعث خسارت های بسیار زیادی خواهد شد در این جا به برخی از این خسارت ها و آسیب ها اشاره می شود:

الف: بدبین شدن به همسر آینده؛ شواهد نشان می دهد افرادی که قبل از ازدواج تجارب ارتباطی داشته اند همیشه دچار نگرانی و وسواس فکری نسبت به همسر خود هستند که معمولا با رفتارهای خاصی باعث تلخ کامی زندگی زناشویی خود می شوند.

ب: عدم توانایی در خودکنترلی و خویشتن داری جنسی تا زمان مناسب برای ازدواج: افرادی که از محرک های وسوسه برانگیز بیرونی فاصله بیشتری دارند و ذهن و فکر خود را به موضوعات غیر محرک جهت دهی کرده اند از بهداشت روانی و آرامش روحی بیشتر برخوردارند.

ج: عدم توانایی و خودکنترلی بعد از ازدواج: به دلیل تجربه های گذشته و افزایش جسارت و جرأت در برقراری رابطه، بسیاری از مردان بعد از ازدواج با اندک ناسازگاری گرایش به فردی غیر از همسر خود پیدا می کنند که خود باعث مشکلاتی مانند وجود نیازهای عاطفی برآورده نشده خطرناک در همسر خود می شوند. بنابراین شما بهتر بود قبل از اینکه وارد روابطی اینگونه شوید ابتدا با خودکنترلی و خویشتن داری و تمرکز بر روی موضوعاتی مانند سربازی و فراهم کردن شغل و صبر تا زمان مناسب سنی این نیاز را مدیریت می کردید. قطعا کسی که از این محرک های قوی بیرونی فاصله بیشتری دارد توانایی خودکنترلی بالایی دارد و دچار آسیب هایی که در بالا ذکر شد، نخواهد شد. اما به هر حال در موقعیت فعلی، شما باید به تدریج از این گونه ارتباطات وسوسه برآنگیز خود داری کنید و سعی کنید درگیری ذهنی و تمرکز فکر خودتان را نسبت به موضوعات دیگری معطوف سازید در ذیل راهکارهای کنترل و تعدیل غرایز خدمت شما ارایه می شود امید با به کار گیری این راهکارها نقطه سفید قلب و روانتان را که به دلیل روابط گناه آلود چرکین شده است افزایش دهید:

۱ . برنامه‎ریزی برای كار مداوم: جوان از نیروی سرشار و فوق‎العاده‎ای برخوردار است. این نیرو اگر در زمینه‎های دیگر مورد استفاده قرار نگیرد و به صورت مطلوب از آن استفاده نشود، با توجه به شرایط سنی جوان در قالب امور جنسی و شهوانی ظاهر خواهد شد. اگر جوانان به كار(اعم از كار علمی و تحقیقاتی و غیره) مداوم عادت كنند و نیرو و توان خود را در این زمینه به مصرف برسانند تا حدودی از انحرافات اخلاقی و شهوت و غریزة جنسی در آنان پیشگیری می‎شود. كارهای بدنی موجب تعادل جسم و روان می‎شود. اگر نیك بنگریم افرادی كه به كار مداوم مشغول هستند و نیرو و استعدادشان در زمینه‎های مثبت و سالم به كار می‎اندازند، كمتر دچار انحرافات اخلاقی و بحران‎های روحی می‎شوند. كار موجب می‎شود نیرو و انرژی جوان قبل از آن كه به چربی‎های اضافی تبدیل گردد و اختلالاتی در ساز و كار اندام‎های بدن ایجاد گردد، از طریق سوخت و ساز مفید و سالم به مصرف برسد.

۲. دوری از محیط‎ های آلوده و ناسالم: یكی از علل و عوامل انحرافات جنسی و به طور كل انحرافات اخلاقی، محیط آلوده و محرك‎های شهوانی است. محیط از طریق وارد نمودن عناصر محرك در گرایش‎های انحرافی، منجر به طغیان غریزه جنسی در جوان می‎شود. مسایلی از قبیل بدحجابی، بی‎حجابی، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، سریال‎های تلویزیونی و فیلم‎های خارجی و هم‎چنین استفاده نادرست از اینترنت در تحریك شهوت و غریزه جنسی جوان مؤثر است. اگر واقعاً‌ می‎خواهید از جوانی‎تان به خوبی استفاده كنید و در راه درست و سالم گام بردارید، سعی كنید از محیط‎های آلوده و دیدن عوامل تحریك كننده، جدّاً پرهیز نمایید.

۳. استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت: یكی از زمینه‎های پیدایش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفاده نادرست آنها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولانی و بی‎برنامه جوانان را عاصی و سرگردان می‎كند. آنها به تدریج سرخورده و مأیوس می‎شوند و در نتیجه به دنیای درون خویش پناه می‎برند و در كُنج خلوت و انزوا راهی برای مشغولیت خود می‎جویند.بنابراین برای تمام اوقات شبانه روزی خود برنامه منظمی تنظیم كنید. و به هیچ وجه از آن تخلف نكنید.

۴. پیشگیری از روابط ناسالم: جوانانی كه روابط نامطلوب و ناسالم دارند و با افراد منحرف و بی‎بندوبار دوست و رفیق هستند، كم‎كم به انحرافات كشیده می‎شوند و تحت تأثیر امور شهوانی قرار می‎گیرند. نفوذپذیری نوجوانان از دوستان و همسالان بیش از سایر گروه‎ها است. در سنین بلوغ صحبت‎های آهسته و در گوشی بین نوجوانان بیشتر می‎شود و محور این گفتگوها، غالباً پیرامون مسایل جنسی و امور شهوانی است كه به صورت مخفیانه و به دور از انظار بزرگترها طرح می‎شود. برای پیشگیری از انحرافات اخلاقی سعی كنید از دوستی‎های آلوده و مشكوك جداً‌ پرهیز نموده و با افراد سالم و مذهبی ارتباط برقرار نمایید.

۵. پرورش تقوا و معنویت در وجود خویش: همه آنچه بیان شد، به نحوی می‎توانند در پیشگیری از انحرافات اخلاقی و طغیان شهوت و غریزه جنسی نقش داشته باشند، اما آن چه بیش از همه ضروری است و به صورت زیربنایی در شخصیت و رفتار نوجوان مؤثر است. پرورش معنویت و تقویت ایمان و تقوای الهی است. ما در عصری زندگی می‎كنیم كه جهان به شدت در مادیات فرو رفته و یك سره غرق در جاذبه‎های نفسانی و امور شهوانی گردیده است. در شرایط كنونی،‌خلأ عظیم و هولناكی از اخلاق و معنویت پدید آمده و تمامی مشكلات انسان‎ها نیز از همین جا ناشی شده است. اگر با تقویت ایمان و نیروی اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقویت گردند، بدون شك بخشی از مشكلات آنان به ویژه در زمینه مسایل اخلاقی و شهوت و غریزه جنسی درمان می‎شود. اگر نوجوان از ته دل باور نمود كه تمام اعمال و رفتار او را خدا می‎بیند و بر اساس عملكرد افراد به آنها پاداش می‎دهد و اساساً سعادت و خوشبختی انسان به دست خودش می‎باشد، در این صورت احتمال اینكه مرتكب گناه نشود بسیار زیاد است.
یقین داشته باشید، تا زمانی كه نیروی ایمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقویت نگردد، هیچ ضمانتی از شهوت و انحرافات اخلاقی وجود ندارد.
به خصوص در وضعیت كنونی كه عوامل تحریك كننده بسیار زیاد است. بنابراین قبل از هر چیز سعی كنید نیروی ایمان و تقوا را در وجود خویش بارور كنید. اگر فكر و ذهن شما متوجه خدا باشد و همیشه نماز خود را اول وقت انجام دهید، خداوند شما را یاری می‎كند تا از هر گناهی مصون بمانید و تحت تأثیر شهوت و غریزه جنسی قرار نگیرید. خداوند در قرآن می‎فرماید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنكَرِ؛[عنكبوت آيه ۴۵] به درستی كه نماز انسان را از هرگونه آلودگی و عمل زشت و گناه دور نگه می‎دارد.»
نماز واقعی نه تنها والاترین عامل كنترل شهوت و دفاع در برابر هجوم انحرافات اخلاقی تلقی می‎شود، بلكه عامل تهاجمی علیه انحرافات و شهوت‎ها نیز محسوب می‎گردد.
امید است با رعایت این نكات و به خصوص توجه به تقوا و نماز بتوانید غریزه جنسی و حس شهوت را در خویش كنترل و مهار نمایید و زمانی كه فرصت مناسب برای ازدواج فراهم گردید، به ازدواج اقدام كنید.

منبع : شهر سوال

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده