قرآن منسوب دستخط امام حسن(ع)+عکس
قرآن منسوب دستخط امام حسن(ع)+عکس
باشگاه خبرنگاران: درحواشی صفحهی یاد شده هشت فقره یادداشت تاریخی «داخل عرض شد» از رجب 1287 تا شوال 1342 مرقوم و ممهور است به مهر متصدیان وقت.
کاتب اثر: منسوب به امام حسن(ع)
نوع خط: کوفی
جنس اوراق: پوست آهو
ابعاد اثر: قطع بیاضی (16/5 * 11/7 سانتیمتر)
تاریخ وقف اثر: 1008 هـجری قمری
واقف اثر: شاه عباس اول صفوی
توضیح: وقفنامهی این اثر ارزشمند به خط و امضاء شیخ بهائی است. این قرآن از آغاز جزو بیست وسوم است تا پایان جزو بیست وپنجم؛ به خط کوفی و روی پوست آهو. تحریر قرن سوم است با رقم حسنبنابیطالب وتاریخ «احدی اربعین». ابتدا و انتهای اثر اینگونه است:آغاز : « بماغفرلی ربّی وجعلنی من المکرمین » (آیهی 27 از سورة یس)انجام : « وانّهم لفی شکّ منه مریب » (آیهی 45 از سوره فصلّت )
صفحهی نخست وقفنامهی شاه عباس ماضی است به خط و امضاء شیخ بهائی وتاریخ آن که در گوشهی صفحه بوده در صحافی بریده شده است.
عبارت وقفنامه این است :
«این جزء قرآن مجید را که به خط شریف حضرت امام همام سبط الرسول وقره عین الوصی و البتول ابی محمد الحسن علیه الصوة والسّلم است، وقف نمود بر روضهی مقدسهی منورهی مطهرهی سدره مرتبهی رضیهی رضویه علی صاحبها الف الف سلام وتحیة، پادشاه اسلام پناه ظل الله خاک آستانهی خیر البشر مروج مذهب حق ائمهی اثنی عشر، غلام باخلاص امیرالمؤمنین حیدر ابوالمظفر شاه عباس الحسینی الموسوی الصفوی بهادرخان خلدالله تعالی ملکه وسلطانه وافاض علی العالمین بره و عدله و احسانه به حق محمد و آله الطاهرین آمین رب العالمین ، حرره الداعی بهاءالدین محمد العاملی»
درحاشیهی بالای صفحهی مزبور سه فقره یادداشت «داخل عرض شد» مرقوم است به تاریخ های : غرهی رجب 1248 و 22 شعبان 1266 و 19 شوال 1270 ودر دو فقرهی اول عدد اوراق قرآن 124 قید شده واکنون 122 ورق است .اسامی سور به زر تحریر دار ودر فاصلهی هر ده آیه یک ستارهی زرین وصفه ما قبل آخر با حاشیهی گرهدار زنگار است.
درصفحهی آخر که پایان قرآن هم نیست چنین رقم کرده اند و روی آن چرک و چرب شده است:کتبه حسن ابن علی ابنابی طالب فی سنةاحدی اربعین
درحواشی صفحهی یاد شده هشت فقره یادداشت تاریخی «داخل عرض شد» از رجب 1287 تا شوال 1342 مرقوم و ممهور است به مهر متصدیان وقت.
جلد اثر نوساز و دوروست. بیرون آن ساغری مشکی منگنهای وترنجدار و درونش تیماج ارغوانی دارد و قطعش بیاضی است.
افزودن دیدگاه جدید