رفتن به محتوای اصلی

آيا عاشورا را ميتوان يوم الله الأكبر ناميد كرد ؟

تاریخ انتشار:
یک نت ـ يوم الله روزي است که ياد و نام خدا در آن روز در دلها زنده و متبلور شده و تجلي مي‌يابد.
آيا عاشورا را ميتوان يوم الله الأكبر  ناميد كرد ؟

یک نت ـ از مجموع کلمات معصومين عليهم السلام و سخنان مفسرين قرآن و نهج البلاغه در مورد معنا و تفسير واژه يوم اللّه بر مي آيد که «يوم اللّه» به معناي روزي است که سلطنت و قدرت خداوند به نحو خاصي، طبق مصلحت و حکمت ظهور مي کند و مخلوقات، اعم از انسان و غير انسان تحت سلطه خدا و مقهور قدرت او قرار مي گيرند.يوم اللّه روزي است که نعمتي از نعمت هاي خداوند به خاطر شايستگي امتي، بر آن امت نازل مي شود.يوم اللّه روزي است که عذابي از عذاب هاي خداوند به خاطر تمرّد و عصيان امتي، بر آن امت نازل مي شود.يوم اللّه روزي است که حق و عدالتي برپا و يا ظلم و بدعتي نابود مي شود.يوم اللّه روزي است که سرنوشت انسان ها در آن روز رقم مي خورد.«يوم اللّه» وقت تجلّي نعمتي از نعمت هاي الهي و يا نقمتي از نقمت هاي او مي باشد.يوم الله روزي است که ياد و نام خدا در آن روز در دلها زنده و متبلور شده و تجلي مي‌يابد.

حضرت علي عليه السلام در موارد متعدد، ايّام اللّه را متذکر مي شود و به بزرگداشت آنها مي پردازد و يادآوري ايّام اللّه را از اوصاف بندگان خداوند مي شمارد: «همواره براي خداوند در پاره اي از زمان، بعد از پاره ديگر و در روزگاري که آثار شرايع در آنها گم گشته است، بندگاني است که روزهاي خدا را (به مردم) يادآوري مي نمايند و (آنان را) از عظمت و بزرگواري او مي ترسانند.». (1)

از آثار بزرگداشت ايّام اللّه، تداوم و بقاي نظام و حکومت اسلامي مي باشد، چون واژه «ايّام اللّه» قبل از آن که ناظر به مسائل فردي باشد، ناظر به مسائل اجتماعي و عمومي مردم مي باشد. از اين رو امام علي عليه السلام در ضمن يادآوري ايّام اللّه، به مسأله عدم تفرقه و مواسات اجتماعي و مسأله مهم امر به معروف و نهي از منکر، که فريضه اي الهي و در عين حال نظارتي عمومي است، اشاره مي کند. (2)

بنابراين براي تداوم و حفظ بقاي نظام اسلامي، تذکّر و يادآوري ايّام اللّه و مطالعه در موضوعات و مصاديق آن، لازم و ضروري به نظر مي رسد؛ چون علل پيروزي ها و شکست هاي امت ها و سنّت هاي الهي در برخورد با عملکرد مردم نسبت به نعمت هاي خاصّ الهي مثل نبوت و امامت، در ايّام اللّه مطرح مي باشد. لذا توجه به اين علل مي تواند در جهت تقويت و تداوم حکومت ونظام اسلامي مؤثر باشد.

اولياي الهي در مواقع مختلف، ايام اللّه را يادآوري کرده اند که از مهم ترين اهداف و آثار اين يادآوري، عبرت گيري مخاطبين در زمان ياد آوري و بزرگداشت مي باشد. علي عليه السلام مي فرمايد: «و شما را در روزگارهاي گذشته عبرتي است؛ کجايند عمالقه و فرزندانشان؟ کجايند فراعنه و فرزندانشان؟ کجايند مردم شهرهاي «رس» که پيغمبران را کشتند و انوار فرستادگان خداوند را خاموش کردند و شيوه هاي گردنکشان را زنده کردند؟ کجايند کساني که با لشکرها به هر طرف رفتند و هزاران لشکر را شکست دادند و سپاه ها گرد آوردند و شهرها بناکردند؟». (3)

با اين اوصاف شايد بتوان عاشورا را هم از ايام الله دانست،كه عبرتهاي زيادي در آن نهفته است و عبرت آموزي از آن براي پيمودن صراط مستقيم و كسب آمادگي براي درك حكومت آخرين امام معصوم كمك خواهد كرد.

-------------------------------پي نوشتها:(1). نهج البلاغه،خطبه 213.(2). نهج البلاغه،خطبه 234.(3). شرح نهج البلاغه فيض، خطبه 181، ص 594.

منبع : انجمن گفتگوی دینی

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا