رفتن به محتوای اصلی

در دانشگاه با پسری دوست شدم

تاریخ انتشار:
یک نت ـ دختری هستم که در دانشگاه با یکی دوست شدم و عشق او زندگی من را ویران کرده است و نمی دانم چه کنم. او به من قول ازدواج داد ولی چند سال است که من را سر میدواند؛
در دانشگاه با پسری دوست شدم

دختری هستم که در دانشگاه با یکی دوست شدم و عشق او زندگی من را ویران کرده است و نمی دانم چه کنم. او به من قول ازدواج داد ولی چند سال است که من را سر میدواند؛ من در این چند سال خواستگارهای بسیار خوبی داشتم که به نظر خودم هم بسیار عالی بودند ولی هر کار کردم نتوانستم از عشق آن فرد برگردم یا نسبت به محبت این خواستگارها فکر کنم. حال از شما می خواهم که نجاتم دهید و کمکم کنید که این عشق را فراموش کنم و به مسیر اول زندگیم برگردم!

عشق قبل از ازدواج؛ راهکارهای ترک عشق

*** پرسشگر محترم؛ بدیهی است وابستگی ها و دلبستگی ها، گاهی انسان را به رؤیاهای خوش زندگی می کشاند و گاهی با تردید و ابهام، انسان را به آشفتگی ذهنی و به هم ریختگی در وضعیت کار و زندگی و درس و خواب و غذا و ... می کشاند و این همه آسیب ها نتیجه شروع یک زاویه انحرافی از مسیر زندگی است که در ادبیات دینی ما به آن «گناه» گفته می شود. ما باید باور کنیم که خداوند با همه بندگانش مهربان است و اگر کاری را حلال و مجاز شمرده به نفع ماست، و اگر حرام و ناروا اعلام کرده به ضرر ماست، گاهی در کوتاه مدت و یا در دراز مدت. پس باید این اصل را در زندگی به طور جدی باور کنیم و با اراده قوی از مسیرِ سالمِ خوشبختی در زندگی، زاویه نگیریم و اگر گرفتیم، با قاطعیت، پشیمان شویم و برگردیم، و این همان «توبه» است که جبران کننده خطاها و بازگشت به راستی ها و خوبی هاست .

*** راهکارها :

1. بدانیم انتخاب ها و عشق های قارچ گونه، ناپایدار و کوتاه مدت هستند، و حتی گاهی سمی و ناشناخته اند، گرچه به سرعت رشد می کنند. به همین جهت باید دقیقا طبق برنامه ای که خدمت تان ارائه می گردد این کار را انجام دهید و مطمئن باشید که بسیاری از دانشجویان با این برنامه، توانسته اند این گونه عشق ها را از قلبشان بیرون کنند؛ و یقینا بدانید که خدایی که آفریننده و مهندس سازنده وجود و زندگی ماست ، بهترین برنامه را برای ویروس کشی وسلامت روح و جسم ما ارائه کرده است.

من می خواهم که شما استوار و محکم، در این را ه قدم بردارید، یعنی حتما بخواهید و تصمیم داشته باشید که زندگی خود را بسازید وبدانید افرادی که خواسته اند،توانسته اند. اگرچه فراموشی عشق،کاری سخت است اما ديري نمي‌پايد كه شهد شيرين پيروزي و موفقيت در اراده و تصمیم، خستگي را از تن انسان بيرون مي‌كند.* مدتی قبل دختری با حالت بسیار شاد ، وارد اتاق مشاوره دانشگاه شد و گفت : من را به خاطر می آورید؟

گفتم : نه . گفت : من مراجع شما بودم که دو ماه پیش برای مشاوره آمدم و زندگی برایم تمام شده بود و دیگر فکر می کردم زندگیم نابود شده است و مجبور به خودکشی هستم، چون 5 دوست اینترنتی داشتم که دونفر انها آدرس من را پیدا کرده بودند و من هم بدون عشق بازی نمی توانستم زندگی کنم وکلا مریض عشق شده بودم؛ ولی این دونفر از من لذت جنسی و ارتباط را می خواستند و نزدیک بود که آبروی من را جلوی خانواده وهمسایه ها و فامیل ببرند. ولی بعد از آن مشاوره ودریافت راهکار عملی ترک عشق ، الان توانسته ام کلاً از عشق آنها و این مریضی عشق، رهاشوم و آنها را نیز از زندگیم بیرون بکنم والان آنقدر شادم که آمده ام تا تشکر کنم و بگویم که زندگی من از نو شروع شده است .

حال من از شما یک سوال دارم؛ کسی که عاشق و شیدای جنس مخالف شده، چه مقدار احتمال دارد به چنین سرنوشت هایی دچار شود؟ مطمئن باشید که بر اساس مراجعات، بسیاری از افراد، گرفتار می شوند و بعضی هم زندگی و آبرو و عزت و همه چیزشان را به باد فنا می دهندو راه بازگشت ندارند. پس عزم تان را جزم کنید و تصمیم بگیرید که با ما همراه شوید و این مسیر را با پشتوانه کمک از خدا و امام زمان (عج) طی کنید .

2. یک دفترچه بردارید و در آن تا 40 روز، تاریخ و شماره، یادداشت کنید و از همین امروز، کم کم روی عشق تان کار کنید و تصمیم بگیرید که به هیچ وجه، این برنامه را ترک و رها نکنید و آن را تا چهل روز ادامه دهید و بدانید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، نیاز به حوصله و پیگیری دارد و قطع کردن برنامه باعث تلف شدن وقت وسستی اراده شما میگردد.

شاید شما بگویید من بارها برای رهایی از این رابطه، تصمیم گرفته ام ولی نتوانسته ام و شکست خورده ام و یا اصلا جرأت فکر کردن به این مسئله را ندارم! ولی درجواب شما می گویم که شما قبلا با برنامه این کار را شروع نکرده بودید وتمام آنهایی که با برنامه پیش رفته اند موفق شده اند؛ چون سعی می کنید قدم به قدم علاقه خودتان را نسبت به او کم کنید و به طور طبیعی علاقه، یکباره بریده نمی شود، اما امکان دارد که سعی کنید، هر روز یک چهلم از عشقتان را از قلبتان خارج کنید .یعنی یک چهلم افکار و یک چهلم رفتارهای عاشقانه را ترک کنید. تصمیم بگیرید که از حداقل شروع کنید تا مطمئن باشید که می توانید انجام دهید وکم کم آن را افزایش می دهید وهرگز سنگ بزرگی که نشانه نزدن است، بر ندارید .

در ابتدا ترک این رفتارها برای شما بسیار سخت می نماید ولی کم کم راحت تر خواهد شد و هر مقدار که پیش بروید، خود تان را در مقابله با این عشق موفق تر خواهید یافت و به این برنامه امیدوارتر خواهید شد. یعنی هفته دوم بسیار راحت تر از هفته اول است و هفته سوم بسیار راحت تر از هفته دوم خواهد بود.

من از شما سوال می کنم که اگر روزی 100 بار به او پیامک می دادید، آیا می توانید 5 مورد از آن پیامک هارا کم کنید؟ شما خواهید گفت که بله حتماً می توانم و اینقدر که اراده دارم. یا به شما می گویم که، می توانید در روز دوم هم 5 مورد دیگر از پیامک ها را کم کنید ؟ خواهید گفت بله سخت نیست و همینطور جلو میروید تا می بینید به راحتی در روز دهم توانستید، حد اقل 30 درصد یا نصف پیامک های خود را کم کنید ولی د رروز اول هرگز احتمال نمی دادید که بتوانید چنین کاری را بکنید

البته دختران وپسران فراوانی برای مشاوره می آیند و به من می گویند که خواهش می کنم هر برنامه ای که خواستید، بگویید که انجام دهم ولی نگویید که آن عشقم را ترک کنم !. من به آنها می گویم که برنامه ای به شما می دهم که به راحتی وبدون هیچ فشاری بتوانید از مشکلات و شر این عشق راحت شوید.

* دختر خانمی، برای مشاوره آمد که شدیداً عاشق یک پسر بود و خود آن پسر هم خبر نداشت و می گفت اگر به آن پسر نرسم حتماً خود کشی می کنم. بعد از اینکه من به او گفتم راه نجات شما این است که از آن پسر دل بکنید، چون خبر داشتم که آن پسر برای فرد دیگری به خواستگاری رفته است. این دختر از دست من بسیار ناراحت شد و با حرفهای تند، از اتاق خارج شد ولی بعد از یک هفته آمد و عذر خواهی کرد وگفت من هر چه فکر کردم دیدم، چاره ای جز راهی که شما به من گفته اید ندارم و از من راهکار خواست و بعد از انجام راهکار، دو ماه و نیم بعد، زنگ زد وگفت من، از عشق این پسر رها شده ام در حالی که خودم، اصلاً باورم نمی شده است که بتوانم این کار را بکنم.

3. در این مرحله، روی رفتارتان کار می کنید و هر رفتاری که باعث می شود که شما به یاد آن فرد بیفتید ، از بین میبرید؛ یعنی عکس او را پاک کنید، با او چت نکنید، تلفن نزنید، پیامک ندهید، در مسیر او قرار نگیرید و... ؛ البته ، توجه داشته باشید که باید کم کم این رفتارها را ترک کنید و با خود تعهد کنید و یادداشت کنید که حداقل هر روز یک چهلم، یا یک بیستم از این رفتارها را کم کنید ولی این حداقل است و شما اگر توانستید ،مقدار بسیار بیشتری از آن رفتارها را ترک کنید. یعنی شاید شما ازهمان روز اول با همت و اراده قویتان توانستید که تلفن زدن به این فرد را قطع و شاید توانستید که روز دوم پیامک زدن به اورا قطع کنید و این بسیار خوب است و نشانه موفقیت شما خواهد بود.

4. رفتار مقابل این رفتارهای عاشقانه را در خود ایجاد کنید مانند اینکه :

- سراغ قرائت قران (روزانه حدود ده دقیقه) و خواندن مناجات و زیارت امامان بروید.

- انجام يك كار مهم و جدي كه در راستاي تحصيلات و رشته درسي تان است را آغاز كنيد. مثلا روي يك موضوع علمي به طوري جدي به تحقيق بپردازيد يا خود را براي مراحل بالاتر تحصيل آماده نمايد.

- روابط اجتماعي و دوستانه بيشتري با هم سن و سالان خود برقرار كنيد.

- با افراد مومن، موفق، با نشاط و اهل كار و فعاليت طرح دوستي بريزيد كه نقش بسيار زيادي در تقويت ايمان و اراده شما دارند.

- سعي كنيد از بيكاري اجتناب كنيد و خود را با مطالعه، ورزش، كارهاي گروهي، كارهاي هنري و ...سرگرم کنید.

- هر شب دو مورد از آن خارها و نكات منفي طرف را با جزئيات ريز بنويس و با صداي بلند بخوان و بخواب. بايد اين كار قبل از خواب انجام شود. چون اگر روان‌شناسي «هيلگارد» را خوانده باشيد مي دانيد كه آدمها وقتي يك چيز را قبل از خواب ياد مي‌گيرند و سپس به خواب مي‌روند انبار گرداني مغزي مي‌شود و ذهن شروع مي‌كند به سازمان دادن، لذا بايد اين كار، درست قبل از خواب اتفاق بيافتد.

- سعي كنيد از قرار گرفتن در تنهايي اجتناب كنيد مگر در مواقع ضروري. زيرا هنگام تنهايي آن فرد بيشتر در ذهن شما مجسم مي شود و ذهن و دل شما را به خود مشغول مي كند

5. مهمترین بخش این برنامه مهار فکر و خیال است که دردو مرحله انجام می گیرد :

* دانشجویی می گفت : من سه سال و نیم پیش، یک پسر را فقط چند بار دیده ام والان سه سال است که عاشق او هستم ودر تعجبم که چگونه عاشق او شده ام ؛ و من به ایشان گفتم که تعجب ندارد، چون کار اصلی را درعاشق شدن، فکر شما انجام می دهد وهمی نکه روزی ده ها بار، فکر او را تکرار می کنید، همین ، باعث شعله ورشدن عشق شما نسبت به آن فرد شده است. هم چنین پسران فراوانی هم هستند که فقط با چند بار دیدن صورت یک دختر، عاشق چندین ساله او می شوند، چون همواره فکر آنها مشغول آن دختر است وتمام زندگی آنها را پر کرده است.

** قدم اول :

برای حل این مشکل نخست تنفر نسبت به این عشق را (نه آ ن فرد را ) در خود ایجاد کنید به این وسیله که هر گاه فکر او به سراغ شما آمد نسبت به اثرات منفی آن عشق و نقاط ضعف وضرر های این آشنایی، فکر کنید و به این وسیله نسبت به این دلبستگی و عشق که تمام زندگی و لذتهای آینده زندگی شما را چه بسا آشفته خواهد کردو لذتهای معنوی و اخرتی شما را خواهد گرفت، متنفر شوید.

شما مطمئن باشید که این تنفر، اگر تکرار شود کم کم شما را نجات خواهد داد، به این نحو که لذت و شیرینی آن عشق حیوانی را درذائقه شما تلخ خواهد کرد و ترک آان را برای شما راحت می کند؛ مانند کسی که اول مزه سیر را زیاد دوست ندارد و بعد با تلقین کم کم ازخوردن سیر متنفر می شود وبعد، از بوی سیر هم فرار می کندوحالت تهوع می گیرد.

به طور مثال بعضی آثارمنفی زیر را در ذهن خود مرور کنید :

- من که او را از قبل نمی شناختم الان هم شناخت کامل از او ندارم.

- سر انجام این طور ازدواج ها، ناموفق است وشانس ازدواج پاک را هم از دست می دهم.

- افت تحصيلي پیدا می کنم.

- اضطراب و احساس نگرانيم بیشتر می شود.

- موقعيت اجتماعي و خانوادگی من به خطر می افتد.

- امکان آلوده شدن به گناه در من بالا می رود.

به جهت همه آسیب های پیش گفته و دیگر آسیب ها، نظر همه علما و مراجع این است که چنین رابطه ای حرام است و در حدیث آمده، هرکس از لذت حرام استفاده کند، دو برابر از لذت های حلال در همین دنیا ، محروم می شود. علاوه بر اینکه سختی و زجر حرام را در رسوایی دنیا و عذاب آخرت خواهد چشید.

** قدم دوم :

سعی کنید که هر زمانی که فکر آن فرد به سراغ شما آمد، جلوی آن را بگیرید و فکر مقابلش را درخود ایجاد کنید به این نحوکه به فکر خود، اجازه ندهید که آن را ادامه دهد وکارهای زیر را انجام دهید :

- هرگاه متوجه شديد ذهنتان ناخودآگاه به ياد او مشغول شده است، به خود چنين تلقين كنيد و بگوئيد «بس است» و آهسته مشت خودتان را روى ميز يا زمين بزنيد. بدين ترتيب تغيير حالت به وجود آمده، فضاى ذهنى‏تان را تغيير خواهد داد.

- شروع به مطالعه درس هایتان کنید.

- شروع به تفکر در معانی آیات قران کنید.

- در فکرتان، شروع به فکردرباره امام زمان علیه السلام وخداوند و توکل وتوسل به ایشان کنید و در این قسمت از معانی مناجات ها ودعاها بسیار کمک بگیرید و با مطالعه درباره خداوند و اولياي الهي محبت به خداوند و اوليائش را در خود تقويت كنيد، زيرا كمال واقعي انسان با عشق به خداوند و كمالات معنوي تأمين مي شود و عشق ورزيدن به امور ديگر همه زودگذر و موقتي است.

- به این فکر فرو روید که من حد اکثر، چند سال در این دنیای فانی می توانم لذت حرام ببرم ولی بعد از آن باید سختی ها ومشکلات قبر و قیامت وحسابرسی را، هزاران سال به جان بخرم و در حدیث آمده است که فکر نسبت به قبر و قیامت، این لذت های حرام را از بین می برد.- علاقه به والدین ودوستان همجنس وخوبتان را در ذهنتان تکرار کنید.

* تذکر :

هرگزمأیوس نشوید و بدانید که همان خدایی که به ما توانایی عاشق شدن را داده است توانایی ترک عشق را نیز در ما قرار داده است؛ پس اگر روی فکرتان،کم کم کار کنید و هر روز، مقدار کمی از آن را اصلاح کنید به راحتی می توانید از فکر و خیال آن فرد راحت شوید و بعد از 40 روز تا مقدار زیادی موفقیت خود را خواهید دید. آنگاه همین مسیر را تا 40 روزدیگر ادامه دهید تا کاملاً از بند این اسارت ، آزاد شوید.

*** پیامدهای روابط عاطفی و دوستانه دختر و پسر نامحرم قبل از ازدواج :

حال برخي از پيامدها و آثار منفي روابط عاطفي و دوستانه دختر و پسر، پيش از ازدواج را برايتان پیش بینی و بازگو می كنیم تا با مشكلات اين گونه ارتباط ها بيشتر آشنا شويد و حكمت تحريم اين گونه روابط از سوی خداوند متعال بیشتر آشکار گردد :

1. روح حاكم بر اين گونه دوستي ‏ها، عشق ‏ورزي كور است نه خردورزي. پاي خرد و عقل در ميدان عاشقي لنگ است. امام علي عليه السلام مي‏فرمايند: «حبّ الشّيء يعمي و يصمّ»، دوست داشتن چيزي انسان را كور و كر مي كند. و چشم واقع بين انسان را كور مي‏سازد به طور معمول اين نوع انتخاب‏ها كه در فضايي آكنده از احساسات و عواطف انجام مي‏گيرد. به دليل نبود شناخت عميق و واقع‏بينانه، زندگي مشترك را تلخ و آينده را تيره و تار مي‏سازد.

2. ازدواج ‏هايي كه با ارتباط قبلي دختر و پسر شکل می گیرد، با مشكلات متعددي مواجه است. پس از گذشت مدتي از ازدواج و فرونشستن محبّت اوليه، دو طرف متوجه نقايص طرف مقابل و ناهماهنگي‏ها مي‏شوند. مشاهده اين موارد، زمينه گسست و درگيري را بين پسر و دختر را فراهم مي‏ كند.

3. دختر و پسري كه قبل از ازدواج با همديگر ارتباط داشته‏اند، نمي‏توانند به يكديگر اعتماد كنند و هميشه اين تصور وجود دارد كه نكند همسرش با ديگري ارتباط داشته است . پسر به خود مي‏گويد اين دختر وقتي به راحتي با من رابطه برقرار نمود، پس از اعتقاد و ايمان قوي برخوردار نيست. بنابر اين از كجا معلوم پيش از ارتباط با من، با فرد ديگري طرح دوستي نريخته است. از كجا معلوم كه در آينده با اين كه همسر من است با ديگري ارتباط برقرار نكند؟دختر نيز همين تصور را نسبت به پسر دارد.

بر اين اساس اين گونه ازدواج‏ها داراي پايه واساسي سست و متزلزل است و تجربه نشان داده كه در بيشتر اوقات منجر به طلاق و جدايي مي‏گردد. دكتر «كاترين كوهان»، استاد دانشگاه ايالت پنسيلوانيا گفت : طبق آخرين تحقيقات، افرادي كه پيش از ازدواج با يكديگر رابطه داشته‏اند بعد از ازدواج در حلّ مشكلات خود عاجزند، چرا كه نسبت به يكديگر بسيار بدبين هستند. كوهان گفت: طبيعت ارتباطات آزاد اين است كه زوجين چندان انگيزه‏اي براي حل درگيري ‏ها و حمايت از مهارت ‏هاي خود ندارند. وي افزود : به نظر مي ‏رسد ارتباطات اين افراد زودتر از افرادي كه با يكديگر دوست نبوده‏اند، سرد و منجر به طلاق مي ‏شود. وي در پايان گفت : مي‏توانم بگويم رابطه قبل از ازدواج به هيچ وجه سبب دوام زندگي زناشويي نمي ‏شود

4. اين گونه روابط باعث مي‏ شود كه دو طرف تمام فكر و توجه و تمركز خود را صرف ديدارها و ملاقات‏هاي حضوري و تلفني خود بكنند و اين بزرگ‏ترين مانع براي رشد و ترقي علمي است، زيرا ادامه تحصيل نيازمند تمركز فكري وروحي است.

5. وجود افكار ديگري چون احساس گناه، نگراني از تهديداتي كه توسط طرفین براي فاش كردن روابطشان صورت مي‏گيرد، يك تعارض دروني و اضطراب مستمر را به دنبال خود دارد. بنابر اين وجود چنين دلهره ‏ها و اضطراب‏ هايي كه گاهي لطمه‏ هاي جبران ناپذيري بر جسم و روان انسان دارد.

6. ارتباط با جنس مخالف و افشا شدن آن، باعث آبروریزي دختر و پسر و خانواده آنها (مخصوصاً خانواده دختر) مي‏شود و به نوعي خانواده‌ها را دچار بحران‌ مي‌كند. چه ‏بسا خانواده دختر يا خود دختر ديگر نتوانند در آن محل بمانند و مجبور شوند به شهر و ديار غربت مهاجرت كنند. حتي ممكن است خانواده‏اي تصمیم خطرناکی برای دختر یا پسرش بگیرد.

7. قرآن كريم و روايت معصومان (ع) انسان را از رابطه نامشروع با ديگران و نگاه ‏هاي شهوت ‏آميز برحذر داشته؛ خداوند مي‏فرمايد: قُل لِّلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ و َيَحْفَظُوا فُروجَهُمْ ذَلِكَ أزْكي... و َقُل لِّلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَيَحْفظْنَ فُرُوجَهُنَّ و َلاَ يُبْدينَ... زينَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ...،[1] «به مؤمنان بگو! چشم‏هاي خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گيرند و عفاف خود را حفظ كنند. اين براي آنان پاكيزه‏تر است... و به زنان با ايمان بگو: چشم‏هاي خود را [از نگاه هوس‏آلود] فرو گيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را آشكار ننمايند جز بر شوهرانشان...».

اين آيه، به صراحت دستور داده است زن و مرد نامحرم به يكديگر نگاه شهوت‏آلود نداشته باشند. به‏راستي اگر به اين آيه مباركه عمل شود و دختر و پسر نامحرم از ابتدا به يكديگر توجه ننمايند و به هم نگاه هوس‏آلود نكنند، آيا دوستي‏ها و عشق‏هاي خياباني به ‏وجود مي‏آيند؟همچنين قرآن كريم در آية 25 سورة نساء به مردان سفارش مي‏كند با دختراني كه روابط پنهاني و دوستِ پسر دارند، ازدواج نكنند. قرآن كريم اين عمل را زشت و ناپسند دانسته، و آن را در كنار افراد زناكار مطرح كرده است،[2] همچنين در آية 5 سورة مائده به مردان توصيه مي‌كند پاك‌دامن باشند و از روابط پنهاني با زنان پرهيز كرده، دوستِ دختر نگيرند.[3]علامه مجلسي در روايتي نقل مي‏كند: «كسي كه به حرام دستش را به دست زني برساند، چون به صحراي محشر درآيد، دستش بسته باشد ».[4]

*** نكته پاياني :

ارتباط دوستانه و غير شرعي دختر و پسر نامحرم، يكي از بهترين فضاها، براي جولان هواي نفس و شيطان است و اين رابطه هاي نامشروع را به زيبايي توجيه مي كند : «اين كارها اشكالي ندارد»، «ارتباط شما پاك است»، «شما كه كار خلافي انجام نمي دهيد»، «شما كه قصدتان ازدواج است و به زودي به هم محرم مي شويد»، «شما كه كار گناهي انجام نمي دهيد»، «بگذاريد همديگر را بيشتر بشناسيد»، «افرادي كه مانع تان مي شوند به شما حسودي مي كنند» و هزار توجيه شيطاني ديگر. دين آمده است ما را براي درست زندگي كردن راهنمايي كند و به ما مي گويد اينگونه ارتباط با نامحرم ( با هر توجيهي) بسيار آسيب زاست و پيامدهاي منفي فراواني براي زندگي دنيايي و اخروي فرد به ارمغان مي آورد.

اگر ما مسلمان هستيم بايد راه دين را انتخاب كنيم و نه راه شيطان را. هواي نفس و وسوسه هاي شيطاني راه درست را مخدوش مي كنند و راه نادرست را زيبا جلوه مي دهند. اين هنر شيطان است. حال ما هستيم و اراده و اختيارمان در يك طرف و راه دين و راه شيطان در طرف ديگر. ميدان امتحان مهياست. مي توانيم راه درست را انتخاب كنيم و سعادتمند شويم و مي توانيم راه اشتباه را انتخاب كنيم و آينده مان را به نابودي بكشانيم.

* پي نوشت ها :[1]. سوره نور ، 30‌ـ‌31.[2]. فَانكِحُوهُنَّ بِإِذنِ أَهْلِهِنَّ وآتوهُنَّ اُجُورَهُنَّ بِالمعرُوف مُحصَناتٍ غيْرَ مُسافِحاتٍ ولا مُتَّخِذاتِ أخْدان؛ «آنان را با اجازة خانواده‏ هايشان به همسرى خود درآوريد و مهرشان را به‏طور پسنديده به آنان بدهيد؛ به شرط آنكه پاك‌دامن باشند و زناكار و دوست‏گيران نباشند».[3]. وَلا مُتَّخذى اخدانٍ؛ «مردانى كه دوست‏گير از زنان نيستند».[4]. محمدباقر مجلسى، عين ‏الحيوه، ص140.

موفق باشید؛ باز هم با ما مکاتبه کنید

موضوع

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا