رفتن به محتوای اصلی

قصد ازدواج دارم، چيكار كنم تا بهترين همسر نصيبم بشه ؟

تاریخ انتشار:
یک نت ـ دقت عاقلانه و بدور از هيجان شما در انتخاب شريكي مناسب براي آشيانه خوشبختي‌تان را نشان از ذهن منطقي‌تان مي‌دانيم. قدر اعتمادتان به اين مركز را دانسته، اميدواريم راهنماي خوبي برای شما باشیم.
قصد ازدواج دارم، چيكار كنم تا بهترين همسر نصيبم بشه ؟

دقت عاقلانه و بدور از هيجان شما در انتخاب شريكي مناسب براي آشيانه خوشبختي‌تان را نشان از ذهن منطقي‌تان مي‌دانيم. قدر اعتمادتان به اين مركز را دانسته، اميدواريم راهنماي خوبي برای شما باشیم.

همانطور که می دانید ازدواج يکي از مهمترين حوادث و رويدادهاي زندگي است و نقش مهمي در سرنوشت، سعادت و خوشبختي انسان دارد، مضافاٌ بر اينکه اگر به نحو صحيح انجام پذيرد بسياري از نيازهاي انسان اعم از عاطفي و جنسي را تاْمين و باعث آرامش روحي انسان مي شود. مضافا بر اینکه پيوند ازدواج ميثاقي است كه دامنه آن مي‎تواند تا جهان آخرت گسترده باشد، البته به شرطي كه بر اساس دستور خدا و همراه با تفكر و دورانديشي باشد

از آنجا كه ازدواج بزرگ‏ترين و مهم‏ترين حادثه زندگى انسان است لذا موفقيت يا شكست در آن سرنوشت ساز خواهد بود. ازدواج و زندگى مشترك وقتى ثمر بخش، سودمند و ماندگار است كه روحيه‏ها، غرايز و طرز تفكر دو طرف، همسو و نزديك باشد. در غير اين صورت، ريسمان وحدت و يگانگى به ضعف و سستى مى‏گرايد و سرانجام گسسته مى‏شود. ما در زندگى خود شاهد پديده‏هاى تلخ و درد آورى هستيم كه دختران و پسران و خانواده‏هاشان را مى‏آزارد و كاخ زندگى مشترك زوجين را فرو مى‏پاشد. بى‏ترديد محاسبات غلط، احساسات زودگذر، خيالات و توهمات بى‏اساس عامل اصلى تحقق اين پديده‏ها به شمار مى‏آيد. اما اگر در گزينش همسر اصول و معیارهای صحيح رعايت شود، بخش عظيمى از ناگوارى‏ها و نابسامانى‏ها و مشكلات از ميان مى‏رود و زندگى جوانان پربارتر و زيباتر مى‏شود. بنابراين در عين حال که نبايد در انتخاب همسر خيلي وسواس گونه عمل کرد اما دقت، شناخت و اتخاذ تصميم حساب شده و بالاخره انتخاب صحيح از شرايط ضروري يک ازدواج موفق است.

اولین گام برای داشتن یک ازدواج خوب و موفق شناخت شرایط و ملاکهای یک همسر خوب است. در اینجا ما به طور اجمالی این شرایط را برایتان بر می‎شماریم.

1. تدين و دين دار بودن فرد؛ زيرا انساني كه دين ندارد هيچ ندارد انسان بي دين در حقيقت مرده ي متحرك است و كسي كه پاي بند به دين (كه اصلي ترين مسأله زندگي است) نباشد هيچ تضميني وجود ندارد كه پاي بند به رعايت حقوق همسر و زندگي مشترك باشد. انسان ديندار هرگز نمي‌تواند با همسر بي دين كنار بيايد و با هم زندگي سعادتمندانه اي داشته باشند.رسول خدا (صل الله علیه وآله) فرمودند: «من تزوج أمرأة لایزوّجها الّا لجمالها لم یر فیها ما یحبّ و من تزوّجها لما لها لایزوّجها الّا له و کله الله الیه فعلیکم بذات الدین» (وسائل الشیعه، ج14، ص31) هرکس که با زنی فقط برای جمالش ازدواج کند به مطلوب خود نخواهد رسید و هرکس فقط برای مال ازدواج کند خدا او را به همین امر واگذار نماید. پس شما به خواستگاری زنی بروید که دیندار باشد

در همین زمینه احادیثی از امام صادق (علیه السلام) (وسائل الشیعه، ج14،ص30) و پیامبر اسلام (صل الله علیه وآله) (وسائل الشیعه، ج14، ص30 و 31) و ... رسیده است.

2. اخلاق نيك داشتن؛ كه منظور داشتن صفات و خلق و خوهاي پسنديده در نظر عقل و شرع است. در واقع اخلاق و دين دو ملاك و معيار اصلي در ازدواج و انتخاب همسر است. شخصی می گوید به حضرت رضا (علیه السلام) نوشتم که یکی از خویشان از دخترم خواستگاری کرده ولی بداخلاق است. حضرت پاسخ دادند: «لاتزوّجه أن کان سیّء الخلق» (وسائل الشیعه، ج14، ص54) اگر بداخلاق است به او دختر نده.

و حدیثی از رسول الله(صل الله علیه وآله) (وسائل الشیعه، ج14،ص51) و ...

اگر بخواهيم نمونه هايي از اخلاق خوب و بد را اشاره كنيم مي‌توان موارد زير را ذكر كرد.

الف. خوش زباني و بدزباني زبان ترجمان و بيانگر احوال درون است و زبان دريچه اي است از محتويات درون فرد، زبان انسان آينه ي دل اوست.

ب. بزرگواري و حسادت

ج. خوش خلقي و كج خلقي

د. حق پذيري و لجاجت

3. شرافت و اصالت خانوادگي؛ كه منظور نجابت و پاكي خانواده است زيرا ازدواج دختر و پسر تنها پيوند و تركيب دو فرد نيست بلكه پيوند دو خانواده است و نمي‌توان گفت من مي‌خواهم با خود اين فرد ازدواج كنم و كاري به خانواده و فاميلش ندارم. زيرا اين فرد شاخه اي است از اين خانواده و از ريشه هاي همان درخت خانواده تغذيه كرده است و صفات اخلاقي، روحي عقل و جسمي آن خانواده را از راه وراثت و محيط و عادات به اين فرد منتقل كرده است. پیامبرخدا (صل الله علیه وآله) فرمودند: «أیها الناس أیاکم و خضراء الدمن. قیل یا رسول الله و ما خضراء الدمن؟ قال المرأة الحسناء فی منبت السوء» (وسائل الشیعه، ج14،ص29) ای مردم، از گیاهانی زیبا که در مزبله می رویند اجتناب نمایید. پرسیده شد: مقصود از گیاهی که در مزبله می روید چیست؟ فرمودند: زن زیبایی که در خانوادۀ پست و فرو مایه پرورش یابد.

واحادیثی دیگر (همان) و (جواهر،ج29،ص37) و ...

4. عقل؛ در واقع همان نور افكني است كه جاده زندگي را روشن مي‌كند و بايد زن و شوهر براي اداره ي زندگي و تربيت فرزندان از نيروي عقل و فهم برخوردار باشند و رشد عقلي كافي پيدا كرده باشند همان طور كه ائمه اطهار ما را از ازدواج با افراد احمق و كم عقل نهي فرموده اند. امام علی (علیه السلام) فرمودند: «ایّاکم و تزویج الحمقاء فأنّ صحبتها بلاء و ولدها ضیاع» (وسائل الشیعه، ج14، ص56) با انسان احمق و نفهم ازدواج نکنید زیرا معاشرت با او بلایی است عظیم و فرزندانش نیز ضایع خواهند شد.

در همین زمینه احادیثی از پیامبر اسلام(صل الله علیه وآله) (اصول کافی، ج1، ص25) و حضرت صادق (علیه السلام) (اصول کافی،ج1،ص11 و25) و ... آمده است.

5. صداقت و امانتدار

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «لاتغترّوا بصلاتهم و لا بصیامهم، فأنّ الرجل ربما لهج بالصلاة و الصوم حتی لو ترکه استوحش، و لکن اختبروهم عند صدق الحدیث و اداء الأمانة» (اصول کافی، ج1، ص104) به نماز و روزه مردم مغرور (فریفته) نشوید، زیرا بعضی مردم به نماز و روزه عادت کرده اند، آنچنان که از ترک آنها ناراحت می شوند. در تشخیص مراتب دینداری، آنها را به راستگویی و امانتداری امتحان کنید.

6. عفت و نجابت

خداوند می فرماید: «الطیبات للطیبین و الطیبون للطیبات» (سورۀ نور،26). زنان پاک، شایستۀ مردان پاک و مردان پاک، شایستۀ زنان پاکند. حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند: «الکفوان یکون عفیفا و عنده یسار» (وسائل الشیعه، ج14،ص51). کفو بودن در این است که عفیف باشد و از امکانات اقتصادی بهرمند باشد.

و احادیثی از رسول خدا(صل الله علیه وآله) (وسائل الشیعه، ج14،ص23) و ...

7. اهل گناه و فسق نبودن

اما حسن (علیه السلام) به فردی که در مورد ازدواج دخترش با ایشان مشورت نمود، فرمودند: «زوّجها من رجل تقیّ، فأنّه أن أحبّها أکرمها و أن أبضغها لم یظلمها» (مکارم الاخلاق، ص233). به مرد با تقوا راو را شوهر بده، زیرا اگر او را دوست بدارد احسان و اکرامش می کند و اگر وستش نداشته باشد به او ظلم نمی کند.

و احادیثی از رسول خدا(صل الله علیه وآله) (وسائل الشیعه، ج14،ص53) و (مکارم الاخلاق، ص234) و امام صادق (علیه السلام) (وسائل الشیعه، ج14،ص53) و ...

8. تدیبر و مهارت همسرداری

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «خیر نسائکم الطیبة الریح، الطیبة الطبخ التی أذا أنفقت أنفقت بمعروف و أن أمسکت أمسکت بمعروف فتلک من عمّال الله و عامل الله لایخیّب و لایندم» (وسائل الشیعه، ج14،ص15). بهترین زنان شما زنی است که خوشبو باشد و خوب غذا طبخ کند. وقتی خرج می کند بجا خرج کند و اگر امساک کرد بجا امساک نماید. چنین زنی یکی از کارگزاران خداست و کارگزار خدا بودن خسران و پشیمانی ندارد.

و احادیثی از امام علی (علیه السلام) (بحار الأنوار، ج103،ص252)، (وسائل الشیعه، ج14،ص15) و حضرت رسول (صل الله علیه وآله) (وسائل الشیعه، ج14،ص17)، (مکارم الاخلاق، ص19و229 و 230 و246) و ...

9. تناسب؛ همتايي و كفو همديگر بودن كه از حساس ترين نكاتي است كه بايد در انتخاب همسر مورد توجه قرار گيرد همتايي و تناسب از نظر و جنبه هاي مختلف مثل:

الف. تدين و ميزان پاي بندي به دستورات شرع

ب. همتايي و هماهنگي فرهنگي و فكري

ج. همتايي اخلاقي و پاي بندي به آداب اخلاقي

د. كفو همديگر بودن از نظر تحصيلات علمي، منظور اين است که از نظر تحصيلي فاصله خيلي زياد بين زوجين نباشد مثلا ازدواج يک فرد با تحصيلات ابتدايي با فردي که کارشناسي دارد يا بيشتر توصيه نمي‌شود.

ه. تناسب در زيبايي

رسول خدا (صل الله علیه وآله) فرمودند: «اطلبوا الخیر عند حسان الوجوه فأنّ فعالهم احری أن یکون حسنا» (وسائل الشیعه، ج14،ص37). خوبیها را نزد زیبا رویان بجویید زیرا کارهایشان نیز به طریق اولی نیکو خواهد بود.

و احادیثی از امام علی (علیه السلام) (وسائل الشیعه، ج14،ص38) و رسول خدا(صل الله علیه وآله) (بحار الانوار، ج103،ص237) و امام رضا (علیه السلام) (وسائل الشیعه، ج14،ص36) و امام صادق(علیه السلام) (وسائل الشیعه، ج14،ص59و60و61) و امام باقر (علیه السلام) (وسائل الشیعه، ج14،ص51) و ...و. تناسب سني

ز. تناسب مالي و سطح اقتصادي و...، منظور اين است که يکي از خانواده فقير و ديگري از خانواده ثروتمند نباشد.

ملاك ها و معيار و مسائل ديگري كه بيشتر مربوط به سليقه و موقعيت افراد دارد. در دسته ي دوم قرار مي‌گيرد و مي‌توان از آن صرف نظر كرد. ولي براي اينكه بتوانيد به يك تصميم صحيح و عاقلانه اي برسيد بهتر است با افراد مورد اعتماد خويش، والدين، يا اقوام نزديك دلسوز و عاقل و داراي تجربه مشورت كرده و با دقت كافي تصميم مناسبي اتخاذ فرماييد. همسر خوب و مناسب ويژگي هاي متعددي دارد كه ان شاءالله شما با يكايك آنها آشنا و نسبت به احراز آن كوشا هستيد.

اما در خصوص ويژگي «ايمان» كه يك صفت قلبي است به عرض مي‌رسانيم كه راه شناخت و پي بردن به اين ويژگي دروني، دقت در اعمال و رفتار ناشي از آن است. مثلا شجاعت يك صفت نفساني و دروني است و كسي نيست كه ادعاي شجاعت نكند ولي راه تشخيص فرد شجاع از ترسو دقت در رفتارهاي وي و مشاهده آنها است. مثلا كسي كه شب از بيرون رفتن و يا واقع شدن در تاريكي امتناع مي‌ورزد و با مشاهده يك صحنه پراضطراب رنگ رخساره اش را مي‌بازد، نمي‌تواند شجاع باشد. حال براي پي بردن به ايمان افراد نيز بايد از نظر رفتاري وي را مورد دقت قرار دهيد. مثلا شخص با ايمان به سهولت غيبت نمي‌كند، تهمت نمي‌زند، از انجام واجبات غفلت نمي‌ورزد و نمازهاي واجب را در اول وقت و با حضور قلب و كيفيت برتر به جا مي‌آورد، در رعايت حساب مالي (خمس و زكات ) دقت دارد و وضعيت شخصي او از نظر پايبندي به امور شرعي دارد و... بنابراين به صرف ادعا نمي‌توان كسي را با ايمان دانست چون مدعيان ايمان كم نيستند و از طرفي ايمان هم مراتب متعدد دارد، لذا براي اين كه بدانيد فرد مورد نظر، شخص مؤمني هست يا نه؟بايد در رفتارهاي ديني و عبادي او و ميزان پاي بندي او به اين اعمال دقت و توجه داشته باشيد و تنها و تنها از اين راه مي‌توان به ايمان او پي برد. مثلا دقت كنيد كه آيا در اول وقت به سراغ اقامه نمازها مي‌رود يا در پايان وقت و همانند انسان هاي عجول نماز مي‌گذارد و ... .

شرط حسن ظاهر و زيبايي: زيبايي و حسن ظاهر اگر چه يكي از صفات كاملا لازم و اساسي براي انتخاب همسر است ولي در عين حال معيار اساسی ازدواج نيست. در يك روايتي پيامبر اکرم(ص) مي‌فرمايند: «من تزودج امرأه لمالها و کله الله اليه و من تزوجها لجمالها رأي فيها ما يکره و من تزوجها لدينها جمع الله له ذلک؛ کسي که با زني (فقط) به خاطر زيبائي اش با او ازدواج کند در او امور ناخوشايند خواهد ديد! و کسي که به خاطر دين و ايمانش با او ازدواج کند، خداوند همه آن (امتيازات) را برايش فراهم خواهد کرد.» وسائل الشيعه، ج 14، ص 31 فلسفه ازدواج رسيدن به آرامش رواني، کمال يافتن زن و مرد در کنار يکديگر و توليد نسل سالم و صالح براي اجتماع است و اگر ملاک تصميم گيري و انتخاب، فقط زيبايي ظاهري بدين توجه به ديگر معيارها باشد و با تمرکز بر جاذبه هاي ظاهري و به دور از معيارهاي اصلي و اساسي است به گزينش بزند، نمي‌توان تضميني براي ادامه زندگي مشترک آنها داشت زيرا پس از مدتي معمولا آن طراوت و جاذبه هاي ظاهري افت کرده، شور و شهوت اوليه نيز فروکش مي‌کند و آن تنها امتيازي که به خاطر آن (زيبايي) ازدواج صورت گرفته بود کمرنگ مي‌شود آن گاه دلسردي ها و ناگواري ها، بهانه ها و... شروع مي‌شود. و چون از ديگر معيارهاي اساسي مثل تدين و ايمان، اخلاق و ارزش هاي اخلاقي و... خبري نيست زيربناي زندگي مشترک متزلزل مي‌شود و آن دلگرمي و انگيزه کافي براي زندگي سالم و با نشاط از بين مي‌رود.

اما اگر کسي معيارهاي اساسي در انتخاب همسر (تدين، اصالت خانوادگي، اخلاق) را مدنظر قرار داد و تناسب ظاهري و زيبايي را هم در کنار آن ملاک ها قرار داد در زندگي مشترک دراز مدت بخاطر پاي بندي آنها به اصول اخلاقي و ديني گرفتار نابساماني ها نخواهند شد و از لذت آرامش و کمال نيز بهره مند خواهد شد و با بروز برخي مشکلات در پرتو آموزه هاي ديني و اخلاقي به راحتي و به سادگي حل خواهد شد. زيبايي ظاهري و تناسب ظاهري در حفظ و تقويت عفت و ايمان و مقابله با وسوسه هاي شيطاني تأثير دارد زيرا اگر همسر از زيبايي همسرش (آن گونه که او مي‌پسندد) از حد نصاب کافي برخوردار باشد و او را پسنديده است، چشم و فکر و عملش متوجه ديگران نخواهد شد و حسرت زيبايان بيگانه را نخواهد خورد و در جامعه به دنبال بيگانگان نخواهد رفت و دچار خيانت به همسر نمي‌شود. در اسلام نيز بر همين مطلب تأکيد شده است هم به مردان هنگام انتخاب همسر توصيه کرده به ويژگي هاي ظاهري دختر توجه کنند و هم به مردان لزوم اراستگي را يادآور مي‌شود و به زنان نيز مي‌فرمايد خود را در برابر همسران خود بيارايند و به گونه اي آنها را اشباع و ارضاء کنند که دچار انحراف اخلاقي و جنسي نشوند. زيبايي يك امتياز است و در شيرينى و سعادت زندگى زناشويى تأثير به ‏سزايى دارد. به طورى كه لازم است يكديگر را از نظر اندام و چهره و شكل ظاهرى همديگر را دوست داشته باشند. مهم اين نکته است که بايد بين زشت بودن و زيبا نبودن فرق بگذاريد. يعني شما نبايد با شخص زشت ازدواج بکنيد چون بايد يک عمر در کنار او زندگي و از وجود او لذت و بهره ببريد و اين اهداف مشروع با شخص زشت فراهم نمي‌شود اما اين که ميزان زيبايي چقدر است و بايد باشد ديگر سليقه شما است که قضاوت مي‌کند. لذا مي‌گوييم اگر ايشان در چشم شما زشت مي‌نمايد ازدواج نکنيد ولي اگر زيبا است ولي بهره ي وي از زيبايي کم است به سليقه ي خود تان بستگي دارد. چون زيبايى يك معيار و اندازه معين و قانون استاندارد ندارد بلكه تا حدودى به سليقه افراد بستگى دارد. حتى ممكن است فردى در نظر كسى زيبا باشد و در نظر ديگرى زشت. مى‏توان گفت زيبايى به اندازه‏اى بايد باشد كه همديگر را بپسندند و جذابيت كافى براى همديگر داشته باشند و متناسب با ويژگى‏هاى خود، ديگرى را انتخاب كند. به عبارت ديگر از نظر ظاهرى نيز بايد كفو همديگر باشند. اگر انسانى قيافه ظاهرى و اندام همسرش را نپسندد و او را دوست نداشته باشد ممكن است به طور ناخواسته به او ستم و جفا كند و از او بهانه و ايراد بگيرد و زندگى را بر او تلخ نمايد. به هر حال زيبايى يك صفت كمال است كه اگر با صفات و معيارهاى اساسى مثل تدين، اخلاق، عقل، شرافت خانوادگى همراه باشد ارزش خواهد داشت وگرنه، ملاك اصلى و اولى را نبايد زيبايى قرار داد. انشا الله با بيانات فوق مشکل حل مي‌شود و توجه داريد که ازدواج با فرد زشت ممنوع است - البته از نظر تربيتي و مشاوره نه فقهي - و اين شما هستيد که بايد ببينيد همسري كه مي‌خواهيد انتخاب كنيد از نظر شما زشت است يا زيبا.

راه هاي علمي و عملي همسريابي

1. وساطت افراد خانواده، بستگان و بخصوص والدين

البته اين روش بيشتر متناسب با جايگاه طالب بودن پسرهاست، نه دخترها. زيرا در كشور و آيين ما (بر طبق فطرت انساني و عقلي) اين پسر است كه نقش طالب و عاشق را ايفا مي‌كند و دختر، جايگاه معشوق و مطلوب را داراست. متدوال ترين روش در فرهنگ ملي و ديني همين روش شناسايي به واسطه افراد خانواده و يا فاميل و بستگان است. افراد خانوداه اغلب به دليل شناختي که از فرد و روحيات و عقايد و خواسته هاي وي دارند و همين طور شناختي که از افراد مورد نظر دارند و يا مي توانند با تحقيق هاي مهم همه جانيه شناخت کافي پيدا کنند بهتر مي توانند به تطابق داشتن و ميزان هم گرايي و اشتراکات آنها آگاهي پيدا کنند. اين روش ساده ترين روش عملي و سهل الحصولترين طريق کسب اطلاعات اوليه و ارتباطات بعدي و مورد نياز است و از نظر حاصل کار نيز ثمر بخش ترين شيوه به شمار مي رود.

به عبارت ديگر اين روش از اين امتيازات برخوردار است: سهولت، سرعت کسب اطلاعات و ارتباطات، اطمينان نسبي بيشتر به صداقت و دلسوزي واسطه(که خانواده و والدين هستند) و شناخت بيشتر به روحيات، سوابق و خواسته هاي طرفين. علاوه بر اين خالي از هر گونه تعصب و سوگيري است و بدون هيچ گونه حب و بغض شخصي انجام مي گيرد. همچنين تحت تأثير احساسات و عواطف غريزي که در ارتباطهاي مستقيم به وجود مي آيد، نيست.

2. وساطت مراکز مشاوره

مراجعه به برخي مراکز مشاوره ازدواج که به منظور شناساندن دو فرد براي ازدواج تأسيس شده است، فرد مطلوب و مطابق با خواسته ها و توقعات خود را يافت. چنين مراکز مشاوره محدود هستند و کمتر با فرهنگ ملي و بومي ما تناسب دارد و افراد کمتري براي شناسايي فرد مورد نظرشان به اين مراکز مراجعه مي کنند. اگر اين مرکز مشاوره ازدواج مورد اعتماد باشند در محيط هاي دانشگاه يا غير آن مي توانند موثر باشند و از طرف ديگر چون امکان همسريابي از راه اول يعني وساطت خانواده به هر دليلي امکان پذير نيست اين راه مي تواند اطلاعاتي که موردنياز را در اختيار بگذارند. تأکيد مي شود اين مراکز مشاوره بايد داراي کارشناسان دلسوز، با تجربه و مورد اعتماد و سابقه روشن و مطمئن باشند.3. مراجعه به کانون های ازدواج دانشجوئي در دانشگاهها

مراجعه به كانون‌هاي ازدواج دانشجويي، مستقر در نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌، جايي است كه شما را به مقصودتان نزديك خواهد نمود.

اقدام براي شناسايي ملاک هاي فوق و اطلاع يافتن از وجود آنها در يک فرد از راه هاي زير امکان پذير است:

1- تحقيق و بررسي از خانواده و چگونگي روابط خانوادگي و فاميلي. چون هر فردي تحت تأثير محيط خانواده به دنيا آمده و رشد کرده است و از آن فضاي فرهنگي و اجتماعي تأثيرپذير بوده و هست.

2- تحقيق و شناسايي دوستان و نزديکان و رفقاي صميمي در محل زندگي و سکونت، محل درس و محل کار.

3- گفتگوي مستقيم (ولي تحت نظارت خانواده‌هاي دو طرف) با يکديگر و اطلاع يافتن از نقطه نظرات همديگر درباره مسائل مختلف و آنچه در آينده مي‌تواند در زندگي مشترک‌تان تأثيرگذار باشد و کسب اطلاع از ميزان اهتمام وي نسبت به ملاک‌ها و معيارهاي همسر مناسب؛ كه در شكل رسمي، همان جلسه خواستگاري است.

4- حضور در مراكز مشاوره: چند سالي است كه مراكزي جهت ارائه انواع مشاوره قبل و بعد از ازدواج بوجود آمده است. جواناي كه قصد ازدواج دارند با حضور در يكي از اين مراكز، به كمك مصاحبه و گفتگو در حضور متخصص يا پركردن پرسشنامه‌هايي خاص، از ميزان ملاكها در يكديگر آگاه مي‌شوند.

 

دانشجوي عزيز؛ خداي مهربان و حكيم در قرآن فرموده است؛ دختران پاك براي پسران پاكند و پسران پاك از انِ دختران پاك.

ذهن و روحتان را به نافرماني نيالاييد تا بهترين‌ها را روزيتان نمايد.

منبع : پرسمان دانشجويي

موضوع

برچسب‌ها

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا