رفتن به محتوای اصلی

کسی که در ماه رمضان قبل اذان صبح نیاز به غسل دارد

تاریخ انتشار:
یک نت ـ حكم خوابیدن در ماه رمضان کسی که قبل اذان صبح نیاز به غسل دارد
کسی که در ماه رمضان قبل اذان صبح نیاز به غسل دارد

حكم خوابیدن در ماه رمضان کسی که قبل اذان صبح نیاز به غسل دارد

با توجه به فرارسیدن ماه رمضان و روزه داری مردم مسلمان، احکام روزه هم مورد توجه روزه دارن محترم می باشد. از جمله این احکام، مسائل مربوط به جنابت و باقی نماندن بر جنابت تا قبل اذان صبح می باشد. مهمترین نکته در جنابت قبل اذان صبح مسئله خواب بعد از جنابت است که به بیان آن می پردازم.

كسی كه در شب ماه رمضان جنب است و می داند كه اگر بخوابد تا صبح بيدار نمی شود، نبايد بخوابد و چنانچه بخوابد و تا صبح بيدار نشود، روزه اش باطل است و قضا و كفّاره بر او واجب می شود.

كسی كه در شب ماه رمضان جنب است و می داند يا احتمال می دهد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار می شود، چنانچه تصميم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند و با اين تصميم بخوابد و تا اذان خواب بماند روزه اش صحيح است.

هر گاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود اگر احتمال بدهد كه اگر دوباره بخوابد بيدار می شود برای غسل، می تواند بخوابد.

كسی كه در شب ماه رمضان جنب است و می داند يا احتمال می دهد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار می شود چنانچه نخواهد بعد از بيدار شدن غسل كند يا ترديد داشته باشد كه غسل كند يا نه، در صورتي كه بخوابد و بيدار نشود، روزه اش باطل است.

اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود و بداند يا احتمال دهد كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار می شود و تصميم هم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بيدار نشود، بايد روزه آن روز را قضا كند و همچنين است اگر از خواب دوم بيدار شود و برای مرتبه سوم بخوابد و كفّاره بر او واجب نمی شود.

خوابی را كه در آن محتلم شده نبايد خواب اول حساب كرد بلكه اگر از آن خواب بيدار شود و دوباره بخوابد خواب اول او حساب می شود.[1]

--------------------------------------

پی نوشت:

1-مسئله1625 الی1631، رساله13 مرجع، دفتر انتشارات اسلامی

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا