رفتن به محتوای اصلی

صخره اسرار آمیز بر روی مریخ+عکس

تاریخ انتشار:
یک نت ـ صخره اسرار آمیز بر روی مریخ+عکس
صخره اسرار آمیز بر روی مریخ+عکس

ظهور صخره اسرار آمیز بر روی مریخ+عکس

یک صخره اسرارآمیز که به ناگهان در جلوی مریخ‌نورد «فرصت» (Oppurtunity) ظاهر شده ممکن است شبیه یک دونات خوشمزه به نظر رسد، اما تا به حال چیزی شبیه به آن بر روی سطح مریخ دیده نشده است.

به گزارش همشهری این صخره عجیب مریخی در ۸ ژانویه امسال بوسیله فرصت در نقطه‌ای که ۱۳ روز پیش چنین چیزی در آن و جود نداشت، شناسایی شد. این صخره که دانشمندان آن را «جزیره قله‌ای» نامیده‌اند در بیرون به رنگ سفید و در میانه به رنگ سرخ است و پس از آن ظاهر شد که «فرصت» تازه یک مریخ‌نوردی کوتاه را تمام کرده بود.

 

استیو اسکوایرز دانشمند سرپرست این مریخ‌نورد در دانشگاه کورنل در ایتاکا ی نیویورک در یک جلسه به مناسبت دهمین سالگرد قرار گرفتن «فرصت» بر روی مریخ گفت: «این صخره شبیه یک دونات ژله‌ای است که ناگهان در نقطه‌ای که تا به حال مریخ‌نورد در آن نگشته بود، ظاهر شده است. این صخره عجیب در نقطه‌ای روی «ستیغ مریخ» به موازات دیواره «دهانه ایندیور» قرار دارد ک فرصت در حال گذراندن زمستان مریخی در آن است. نگاه دقیق‌تر به آن با استفاده از ابزارهای روباتی قرار گرفته بر روی «فرصت» تعجب حتی بیشتری را برانگیخت.

اسکوایرز در جلسه ۱۶ ژانویه در هفته گذشته با هیجان گفت: «پیش از این هیچ چیز مانند آن بر روی سطح مریخ دیده نشده است. این صخره میزان بالایی از گوگرد و میزان بالایی از منیزیم دارد. میزان منگنز در این صخره بسیار بالاتر از هر چیز دیگری است که ما بر روی مشاهده کرده‌ایم. من نمی‌دانم این تفاوت در ترکیبات چه معنایی دارد. ما کاملا در این باره سردرگم هستم، ما زمانی هیجان‌انگیز را می‌گذرانیم.»

اسکوایرز گفت دانشمندان هدایت‌کننده مریخ‌نورد دو نظریه کاری درباره چگونه ظهور این اسرارآمیز این جزیره قله‌ای در نزدیکی فرصت دارند. یک نظریه می‌گوید این صخره قطعه‌ای از خرده‌ریزهایی فضایی از یک دهانه برخوردی در جایی نزدیک به مریخ‌نورد است که اتفاقا به جلوی فرصت افتاده است. نظریه دیگر دیگر این است که این صخره در هنگامی یکی از رانش‌های این وسیله بر روی مریخ با درنتیجه برخورد یکی از شش چرخ این مریخ نورد بیرون افتاده است.

مریخ‌نورد فرصت از ۲۴ ژانویه ۲۰۰۴ ، هنگامی که چند هفته پس از دوقلوی روباتی‌اش «روح» (Spirit) بر روی مریخ فرود آمد، در حال کاوش بر روی مریخ بوده است. هر دوی این مریخ‌نوردها مدت بیشتری از ماموریت تعیین‌شده ۹۰ روزه‌شان دوام آوردند، و «فرصت» تا به امروز بر روی مریخ حرکت می‌کند.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا