رفتن به محتوای اصلی

زنان بارداری که تهوع دارند، صبح‌ها لیموی تازه بو کنند

تاریخ انتشار:
یک نت ـ زنان بارداری که تهوع دارند، صبح‌ها لیموی تازه بو کنند
زنان بارداری که تهوع دارند، صبح‌ها لیموی تازه بو کنند

 سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه ورژیم درمانی معتقد است: مصرف به اندازه از همه گروه‌هایغذایی، نیاز یک زن باردار را تامین می‌کند و هیچ نیازی به مصرف انواع واقسام مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیست.

فرزاد بابایی در گفت وگو با (ایسنا) ، دربارهٔ نکات تغذیه‌ای که زنان باردار باید رعایت کنند، اظهار کرد: تغذیه سالم و دریافت کافی همه گروه‌ها از جمله املاح، ویتامین‌ها و درشت مغذی‌ها مانند پروتئین و کربوهیدرات و … قبل ازبارداری و تشکیل یک جنین سالم ضروری است.

وی سموم، گازهای سمی دی اکسید و مونواکسید کربن، نیکوتین، الکل، فلزاتسنگین، کافئین و … را از جمله موادی دانست که تاثیر منفی بر روی لقاح وتشکیل جنین می گذارند.

به گفته این کارشناس تغذیه، چاقی مادر نیز از جمله عوامل تهدید کننده نوزاداست و برای خود مادر نیز فشارخون، دیابت بارداری و مشکلات حین زایمان رابه دنبال خواهد داشت.

بابایی خاطرنشان کرد: سوء تغذیه در دوران بارداری نیز سبب تولد نوزان با وزن کم و یا سقط جنین خواهد شد.

وی افزود: وقتی که جنین تشکیل می‌شود راهی جز تغذیه از خون مادر ندارد درنتیجه دریافت همه مواد غذایی از همه گروه‌ها برای سلامت مادر و سلامت جسمی وحتی روحی جنین لازم است.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه زنان باردار نباید به دستورالعمل‌هایسنتی اطرافیان برای افزاییش وزن و استفاده از مواد پرکالری میان تهی توجهکنند، یادآوری کرد: استفاده از مولتی ویتامین ها نیز برای زنان بادار پیشنهادنمی‌شود و اکثر مواد مورد نیاز آنها از طریق استفاده از منابع غذایی طبیعیتامین خواهد شد به جز آهن و اسید فولیک که بهتر است خانم‌ها قبل ازبارداری نسبت به مصرف آن اقدام کنند.

بابایی دربارهٔ انرژی مورد نیاز خانم‌های باردار هم گفت: در سه ماهه اولبارداری نیازی به کالری اضافه نیست و در سه ماهه دوم نیاز مادر به حدود ۳۴۰تا ۳۶۰ کالری افزایش می‌یابد که از طریق یک لیوان شیر و دو تکه نان تامینخواهد شد اما در سه ماهه سوم بارداری نیاز به کالری از این میزان هم فراترمی رود.

وی رژیم غذایی در زنان باردار را ممنوع اعلام کرد و ادامه داد: این کار سبب تاثیر منفی بر روی مغز جنین می‌شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، فعالیت بدنی نیز باید تا آخرین روزهای بارداری ادامه داشته باشد.

بابایی اظهارکرد: خانم های باردار می توانند برای تامین کلسیم از شیر ولبنیات، برای آهن از جگر، تخم مرغ و عدس و برای فسفر از گردو و ماهیاستفاده کنند.

این کارشناس تغذیه در خصوص اشخاصی که در دوران بارداری دچار ورم دست و پامی شوند، خاطرنشان کرد: مصرف نمک به هیچ عنوان برای این اشخاص پیشنهادنمی‌شود زیرا مسمومیت را به همراه خواهد داشت.

بابایی درمان تهوع و استفراغ دوران بارداری را نیز در بیشتر کردن تعدادوعده‌های غذایی و کاهش حجم غذا در هر وعده و همچنین کم کردن مصرف حجممایعات دانست.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود برای کاهش تهوع خانم‌های باردار هر روز صبح یک لیموی تازه را بو کنند.

به گفته این کارشناس تغذیه برای پیشگیری از سوزش سردل و رفلاکس نیز زنانباردار باید از خوردن آب با غذا و خوابیدن بلافاصله بعد از غذا پرهیز کنند وبرای جلوگیری از یبوست نیز آلو و انجیر بخورند.

بابایی همچنین از زنان باردار خواست تا به پیشنهاد‌های عامه مردم برای تغییر رنگ چشم و رنگ موی نوزاد خود توجه نکنند.

وی به زنان شیرده پیشنهاد کرد: این اشخاص باید از ورزش شدید و رژیم گرفتنپرهیز کنند زیرا ورزش شدید سبب وارد شدن اسید لاکتیک به داخل شیر و ترششدن مزه آن می گردد.

این کارشناس تغذیه معتقد است: کاهش وزن در زنان شیرده باید تنها نیم کیلو در هفته و تخت نظر پزشک باشد.

بابایی گفت: زنان شیرده ممکن است با کمبود روی مواجه شوند که می‌توانند اینکمبود را از روش طبیعی و با مصرف جگر، قلوه و گوشت جبران کنند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا