خودارضایی سالم

یک نت ـ هر وقت که توي زندگي بي محبتي ميبينم و تحقير يا مسخره ميشم توسط مادرم يا ديگران خودارضايي ميکنم
تنهایی

یک نت ـ من يه دختر 19ساله هستم که مشکل بزرگي در زندگي دارم من داراي زيبايي وهوش فراوان و کمالات خدايي بسيار هستم ولي بزرگترين مشکلم درزندگي اين است که عزت نفس ندارم از بچگي مادرم به دليل ضعف شديد روحي که داشتن و قرار گرفتن درتله بي ارزشي وکمبود عزت نفسشون به من که دخترشون هستم ضربه وارد کردن و هيچ وقت توي مدرسه وحالا موفقيت هايي که داشتم من رو مورد تشويق وتحسين قرار نميدادن و برعکس تحقير ميکردن وباعث مسخره شدنم توسط دوستان وافراد ديگه ميشدن ومنم عزت نفسم از همون کودکي پايين اومد وبسيار انسان ضعيفي شدم از نظر روحي پدرم هم درسن12 سالگي که تمام پشتوانه واميدم بود از دست دادم و فوت کردن.

تا الان که 19 سالم شده هميشه هر وقت که توي زندگي بي محبتي ميبينم و تحقير يا مسخره ميشم توسط مادرم يا ديگران خودارضايي ميکنم والان حس ميکنم که خيلي انسان بد وبي ارزشي شدم حس ميکنم با وجود چهره زيبا وتمام کمالات خوبي ها وزيبايي هايي که خدا بهم داده يه دختر ناپاکم وتواين چندسال هم خيلي عزت نفسم پايين اومده واون اتفاق هم که تو گذشته برام افتاد وخودارضايي هاي هميشگي نه از روي ناپاکي بلکه از روي کمبود محبت خيلي احساس بي ارزشي وکمبود عزت نفس رو درمن زياد کرده خيلي ناراحتم بايد چکار کنم تا خدا دوباره بهم عزت بده

پاسخ:

سؤال شما نشان دهنده اين است كه در صدد اصلاح نفس و جبران گذشته ها هستيد و در زندگي خود به آنها توجه داريد. از اين جهت به شما تبريك مي گوييم و اميدواريم هميشه در اين راه ثابت قدم باشيد.

خواهر گرامي! گرچه گذشته ي بدي را هم از ناحية خانواده و هم از ناحيه دوستان تجربه کرده ايد ولي واقعيت اين است که اينقدر هم که خودتان را تضعيف مي کنيد بعيد مي دانيم بي اراده باشيد بلکه شما توانمندي هايي هم داريد که آنها را ناديده گرفته ايد. خيلي راحت مي توانيد برخي از اين گذشته ها را از خود دور کنيد ولي بايد مرحله به مرحله در خود تغيير ايجاد کنيد و توجه داشته باشيد که تغيير آني و يکباره ممکن نيست. افکار منفي را از خود دور کنيد و به راهکارهاي ذيل نيز عمل نماييد تا اولا مشکل خودارضايي تان بر طرف شود و سپس براي رفع مشکل ضعف عزت نفس از ما راهکار بخواهيد.

چند نکته و راهکار:

1.  فردي كه چند ماه و يا چند سال گرفتار اين مشكل بوده، نبايد از خودش انتظار داشته باشد كه در عرض چند روز يا چند هفته بتواند اين كار را ترك كند؛ همين كه به تدريج بتواند از تعداد دفعات آن بكاهد، پيشرفت خوبي كرده است. كسي كه به خود‌ارضايي عادت كرده باشد، براي درمانش نياز به زمان دارد.

2. برخي از روان‌شناسان، خود ارضايي را «مرض تنهايي» نام نهاده‌اند. اين مطلب به خوبي نشان مي‌دهد كه تنهايي يكي از زمينه‌‌هاي ابتلاي فرد به خود ارضايي است. پس نبايد به هيچ عنوان تنها بماند. به هر طريق ممكن از تنهايي چه در خانه و چه در بقيه مكان ها فرار كند. چون معمولاً افراد در حضور ديگران دست به خودارضايي نمي‌زنند، پس بر فرد مبتلا لازم است كه زمينه تنها بودن خودش را از بين ببرد و بدين وسيله گامي بلند در جهت درمان مشكل بردارد.

3. نكته ديگري كه براي درمان اين مشكل بايد مورد توجه قرار گيرد، كنترل نگاه و فکر است. تصاوير و خيالاتي كه به ذهن فرد مي‌آيد به سبب ديدن فيلم‌ها، عكس‌ها و تصاويري است كه قبلا ديده است. اگر در گذشته خيلي به اين مطلب پايبند نبوده‌، از همين الآن تصميم جدي بگيرد كه چشم و نگاهش را كنترل كند. براي خودش قانوني وضع كند كه اگر به نامحرم نگاه شهواني و غيرعادي كرد و يا فيلم و تصويري را ديد، فلان تنبيه را براي خودش در نظر بگيرد. اگر چند وقت اين برنامه را اجرا كند، مي‌بيند كه موفق خواهد شد.

4. همان طور كه حواس ظاهري نقش مهمي‌ در تحريك ميل جنسي دارند، فكر و خيال پردازي نيز سهم بسزايي در اين زمينه به خود اختصاص مي‌دهد. بعضي از افراد در كنترل حواس ظاهري خود موفقند؛ ولي كنترل فكر و خيال را خيلي جدي نمي‌گيرند و از همين‌جا ضربه مي‌خورند. دائماً در خيال خود صحنه‌هاي غير اخلاقي را تجسم مي‌كنند و همين امر ممكن است آن‌ها را به سمت گناه سوق دهد. امام علي (ع) در اين زمينه مي‌فرمايد:« هركس زياد به فكر گناهان باشد، عاقبت به سمت گناه كشيده مي‌شود.»

پس سعي کنيد با فکر کردن به افکار مثبت غير جنسي و افکار اميدوار کننده خودتان را از تخيلات جنسي دور نماييد.

خوب است، كسي كه گرفتار خود‌ارضايي است هميشه موضوعاتي براي فكر كردن در ذهنش داشته باشد ، موضوعاتي علمي، اجتماعي، سياسي، اعتقادي و مذهبي و ... و هر زمان كه افكار و تخيلات جنسي به ذهنش هجوم آوردند، با پرداختن به آن موضوعات خودش را از شر افكار و وسوسه‌هاي شيطاني نجات بخشد. همچنين مي‌تواند با مطالعة كتاب‌هاي مورد علاقه، فكر و خيالش را مهار كند. يا هر زمان كه افكار جنسي به ذهنش آمدند، به كار ديگري بپردازد و يا تغيير موقعيت دهد.

5. معمولاً كساني كه گرفتار خود ارضايي مي شوند، اراده شان ضعيف مي شود و همين مسأله آنها را در درمان با مشكل مواجه مي سازد. البته قطعاً ارادة آنها به طور كلي از بين نرفته است؛ نشانه‌اش هم اين است كه اين كار را در جلوي ديگران انجام نمي‌دهند و يا اين كه گاهي اوقات براي مدتي كوتاه يا طولاني اين عمل را ترك كرده‌اند. پس اراده‌شان به طور كلي از بين نرفته است. منتهي ممكن است كمي ضعيف شده باشد. پس سعي کنيد به عنوان نمونه با ورزش و اتمام کارها اراده خود را تقويت نماييد.

6. هيچ‏گاه بيكار نباشيد، براى اوقات فراغت خود برنامه داشته باشيد و آن را با مطالعه، ورزش, عبادت و... پر كنيد.

7. از خوردن مواد غذايى كه محرك است مانند: خرما، پياز، فلفل، تخم‏مرغ، گوشت قرمز، غذاهاى پرچرب، حتى‏المقدور اجتناب و به ميزان ضرورت اكتفا كنيد.

8. از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسى و حتى شوخى‏هاى جنسى و تحريك‏كننده جدا پرهيز كنيد.

9. يكي ديگر از روش‌هاي درماني، اين است كه فرد مبتلا، در فاصلة زماني كه براي خودش در نظر مي‌گيرد، اگر موفق به ترك اين عمل شد خودش را تشويق كند و به خودش جايزه بدهد. ولي چنانچه در فاصلة مشخص شده باز هم مرتكب خود‌ارضايي شد، جريمه و تنبيهي براي خودش در نظر بگيرد.

موفق باشيد.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده