کدام ازدواج فامیلی خطرناک است؟

مزایا و معایب ازدواج با غریبه,بهترین نوع ازدواج فامیلی,ازدواج با فامیل نی نی سایت,ازدواج با غریبه نی نی سایت,طلاق در ازدواج فامیلی,ازدواج با غریبه,در چه کشورهایی ازدواج فامیلی ممنوع است
کدام ازدواج فامیلی خطرناک است؟

یک نت ـ نظرتان درباره‌ي ازدواج با فاميل چيست؟

پاسخ:

کسي که مي تواند به شما در اين زمينه کمک بيشتري کند، يک مشاور و متخصص ژنتيک است. تا انجا که ما مي دانيم متخصّصان علوم ژنتيک، ريشه بسياري از مشکلات ژنتيکي و مادر زادي را در ازدواج فاميلي مي دانند. البته امروزه مشاوره هاي ازدواج و آزمايش ژنتيک تا حدودي از اين مشکلات کاسته اند.

قابل ذکر است که در افراد فاميلي، درصدي از  ژن ها مشترک مي باشند. والدين وفرزندان، خواهران و برادران خويشاوند درجه ي اول هستند که 50 درصد ژن هاي آنان باهم مشترک است.

عمو و برادر زاده، خاله و خواهر زاده خويشاوند درجه ي دوم محسوب مي شوند که 25 درصد ژن هاي آنان مشترک است.

پسر عمو و دختر عمو، پسر خاله و دختر خاله، پسر دايي و دختر عمه خويشاوند درجه ي سوم هستند که 12/5 درصد ژن هاي آنان با هم مشترک است ؛

و به همين ترتيب خويشاوند درجه ي 4 و 5 تعريف مي شود .

افراد يک اجتماع حدود 5 درصد ژن هايشان مشترک است و به همين دليل، ازدواج بين خويشاوندان درجه ي پنجم به بعد، معادل ازدواج با غير فاميل مي باشد.

انسان براي هر صفت دو نسخه از ژن مربوطه را دارد که يکي را از پدر و يکي را از مادر به ارث برده است. اگر يکي از آن دو نسخه معيوب و مغلوب باشد، نسخه ي سالم مانع بروز اثر نسخه ي معيوب مي شود. براي بروز بيماري مغلوب هر دونسخه ي ژن مي بايستي معيوب باشند.

در موارد زيادي با مشاوره ژنتيک ابهام رفع شده و نيازي به آزمايش ژنتيک نخواهد بود و در مواردي نيز نياز به آزمايش ژنتيک است که در فرايند مشاوره به زوجين پيشنهاد مي گردد.

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده