چرا بعضی وقتا حوصله خودمم ندارم

تست اختلال انفجاری متناوب,نحوه برخورد با شوهر عصبی نی نی سایت,بیماری عوبک,تشخیص خشم کنترل نشده,ازدواج با مرد عصبی نی نی سایت,درمان اختلال انفجاری متناوب,دیگه حوصله ندارم,حوصله هیچ کاری ندارم نی نی سایت
چرا بعضی وقتا حوصله خودمم ندارم

یک نت ـ بسیار عصبی و ایرادگیر شده ام. حوصله انجام هیچ کاری را ندارم حتی غذا درست کردن برای سه فرزندی که دارم. ترسو شده ام و اگر یک شب تنها در خانه بمانم احتمال زیاد از ترس، سکته کنم. بسیار تنبل شده ام. مرتب بچه هایم را تحقیر و سرزنش می کنم. هیچ انرژی ای ندارم که به بچه هایم منتقل کنم.

پاسخ:

به نظر مي رسد با توجه به عمق ناراحتي و عصبي شدن تان کمي به افسردگي دچار شده ايد که درمان آن در مراحل اوليه به راحتي صورت مي گيرد و جاي نگراني نيست. افکار مرگ و نااميدي زياد نيز از نشانه هاي افسردگي است.

به هر حال ما علائم افسردگي را بيان مي نماييم و لازم است شما با دقت بيشتري خودتان را واکاوي کنيد و ببينيد آيا چنين علائمي در شما وجود دارد يا خير؟ اگر اين کار از دست شما ساخته نبود بهتر است به روانشناس مراجعه نموده و مشکل خود را به صورت دقيق معين فرماييد يا با شماره 096400 با اين مرکز مشاوره نماييد.

فقط در صورتى مى‏توان برچسب افسردگى را به كسى زد كه حداقل پنج علامت از نشانه‏هاى ذكر شده، به صورت مستمر در او مشاهده شود. 1. خُلق افسرده در اكثر مواقع روز (مثل احساس غمگينى و پوچى) ؛2. كاهش قابل توجهى در علاقه يا احساس به فعاليت‏هاى روزمرّه (تقريباً در همه روز) ؛3. بى‏خوابى يا پرخوابى تقريباً هر روز ؛4. احساس خستگى مفرط تقريباً هر روز ؛5. تحريك يا كندى روانى - حركتى تقريباً هر روز ؛6. احساس بى‏ارزشى ؛7. كاهش تمركز و كاهش توانايى تفكر

توجه داشته باشيد که شرايط رواني شما هرچند ناخوشايند است اما قابل تغيير و درمان است.

راهكارهاي عملي براي درمان افسردگي:

1.تعيين هدف: افرادي كه از اين بيماري رنج مي‌برند اغلب در زندگي روزمره غرق شده‌اند. تعيين هدف براي افراد حتي بدون از دست دادن انرژي كه با افسردگي همراه است به اندازه كافي مشكل است. اين تكنيك به فرد مي‌آموزد چگونه كارها را به بخش‌هاي كوچك‌تر و آسان‌تر براي اجرا تبديل كند.

2. اجتناب از تنهايى؛ بكوشيد به جز مواقعى كه ضرورت دارد، در تنهايى قرار نگيريد. تنهايي باعث غوطه ور شدن در افكار منفي و باعث تشديد افسردگي مي گردد.

3. با افكار منفى خود مقابله كنيد؛ يعنى، هر وقت اين افكار به شما هجوم آورد. به هر صورت ممكن خود را از چنبره آن نجات دهيد؛ براى مثال خود را به كارى مانند مطالعه يا هر كار ديگرى كه امكان انجام آن براى شما هست، مشغول كنيد و نگذاريد ذهن شما جولانگاه افكار منفى باشد.

4. به جنبه‏ هاى مثبت خود فكر كنيد و بكوشيد آنها را در يك برگه‏اى به صورت فهرست، ليست كنيد.

5. به جاى اينكه به كمبودها، عيب‏ها و ناكامى‏هاى خود بينديشيد.

 6. با افراد شاداب، فعال، اجتماعى، و متدين و در عين حال مثبت‏نگر معاشرت كنيد و از افرادى كه هميشه وقتى با آنها مواجه مى‏شويد از زندگى شكايت مى‏كنند، دورى گزينيد.

7.ورزش را جزء ضرورى‏ترين فعاليت‏هاى خود قرار داده هر روز حداقل نيم تا يك ساعت ورزش كنيد.

8. هر چه مى‏توانيد قرآن بخوانيد و از دعاهاى اهل‏بيت(ع) بهره بگيريد: «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنْهُ» (مزمل (73)، آيه 20) البته قرآن را با تأنى و توجه به معنا تلاوت كنيد.

9. از بيكارى و بى‏برنامگى بپرهيزيد و همه اوقات خود را به صورت منطقى پر كنيد.

10.براى برنامه‏ ريزى اوقات شبانه‏ روزى، حتماً با مشاور گفت و گو كنيد يا از دوستان موفق خود كمك بگيريد.

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

افزودن یک دیدگاه جدید

Fill in the blank.