جانوری که انرژی مورد نیاز خود را با مصرف گیاهان به دست آورد این است

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

جانوری که انرژی مورد نیاز خود را با مصرف گیاهان به دست آورد این است را از این سایت دریافت کنید.

انرژی و جانداران گوناگون

بدون‌ تردید، انرژی‌ مساوی‌ است‌ با زندگی‌، و این‌ اصلی‌ است‌ که‌ در تمامی‌ جانداران‌ صادق‌ است‌. هرچند که‌انرژی‌ برای‌ دنیای‌ خارج‌ از جانداران‌ هم‌ لازم‌ است‌، اما نقش‌ آن‌ در مورد جانداران‌ گوناگون‌ غیرقابل‌ انکاراست‌...

مجله ویستا

انرژی و جانداران گوناگون

بدون‌ تردید، انرژی‌ مساوی‌ است‌ با زندگی‌، و این‌ اصلی‌ است‌ كه‌ در تمامی‌ جانداران‌ صادق‌ است‌. هرچند كه‌انرژی‌ برای‌ دنیای‌ خارج‌ از جانداران‌ هم‌ لازم‌ است‌، اما نقش‌ آن‌ در مورد جانداران‌ گوناگون‌ غیرقابل‌ انكاراست‌، چرا كه‌ تمامی‌ جانداران‌ برای‌ انجام‌ فرآیندهای‌ حیاتی‌ و معمولی‌ روزانه‌، نیازمند انرژی‌ هستند. آنهاهمچنین‌ برای‌ رشد و نمو نیز باید انرژی‌ در اختیار داشته‌ باشند و بسیاری‌ از آنها برای‌ حركت‌ هم‌ محتاج‌انرژی‌ هستند كه‌ حركت‌، انرژی‌ بسیار بالایی‌ را می‌ط‌لبد. انرژی‌ به‌ صورتهای‌ گوناگون‌ وجود دارد و می‌توان‌آن‌ را از شكلی‌ به‌ شكل‌ دیگر درآورد. حرارت‌ و نور نمونه‌ای‌ از همین‌ انرژیها هستند. انرژی‌ای‌ كه‌ به‌ زمین‌می‌رسد از جانب‌ خورشید است‌.

نور خورشید با كمك‌ عمل‌ فتوسنتز برای‌ ساختن‌ غذا به‌ كار می‌رود و طی ‌فرایندی‌ خاص‌ تبدیل‌ به‌ انرژی‌ شیمیایی‌ می‌شود. این‌ انرژی‌ در موارد شیمیایی‌ ذخیره‌ می‌شود. تركیبات‌ به‌وجود آمده‌ در فتوسنتز مواد قندی‌ ازجمله‌ گلوكز هستند و این‌ قندها درواقع‌ انرژی‌ ساخته‌ شدن‌ برای‌ دیگرمواد غذایی‌ را فراهم‌ می‌كنند. پس‌ گیاهان‌ اولین‌ حلقه‌ تولید و تبدیل‌ انرژی‌ به‌ شمار می‌روند و علفخواران‌ وگوشتخواران‌ حلقه‌های‌ بعدی‌ را تشكیل‌ می‌دهند. البته‌ ما انرژی‌ نورانی‌ خورشید را در یك‌ راه‌ ویژه‌ نیز به‌ كارمی‌بریم‌. ازجمله‌ این‌ موارد می‌توانیم‌ به‌ مصرف‌ سوختهای‌ فسیلی‌ مثل‌ ذغال‌سنگ‌ و نفت‌، كه‌ از تغییر و تحول‌بدن‌ گیاهان‌ و جانداران‌ قدیمی‌ و طی میلیونها سال‌ به‌ دست‌ آمده‌اند، استفاده‌ می‌كنیم‌ و این‌ انرژی‌ به‌دست‌ آمده‌درواقع‌ از رها شدن‌ انرژی‌ ذخیره‌شده‌ توسط‌ خورشید به‌ وجود می‌آید. ما همچنین‌ انرژی‌ ذخیره‌شده‌ درسوختهای‌ فسیلی‌ را به‌ انرژی‌ الكتریكی‌ تبدیل‌ می‌كنیم‌ كه‌ البته‌ این‌ امر توسط‌ بسیاری‌ دیگر از جانداران‌ اط‌راف‌ما نیز صورت‌ می‌گیرد.

جانوران‌ و گیاهان‌ نیز قادر هستند انرژی‌ موجود در غذاها و مواد را به‌ صورت‌ گرما دربیاورند كه‌ این‌ هم‌ نوعی‌ تبدیل‌ انرژی‌ است‌. تا اینجای‌ قضیه‌ حالتی‌ عادی‌ دارد، اما برخی‌ از جانوران‌ وگیاهان‌ هم‌ وجود دارند كه‌ صورتهایی‌ دیگر از انرژی‌ را هم‌ تولید می‌كنند كه‌ تقریبا غیرمعمولی‌ است‌، اما نكات‌جالبی‌ را دربر دارد. برای‌ نمونه‌ جانوران‌ و گیاهان‌ ویژه‌ای‌ وجود دارند كه‌ قادر هستند نور تولید كنند و حتی‌ماهیها و جاندارانی‌ كه‌ ساكنین‌ خشكی‌ هستند نیز می‌توانند انرژی‌ الكتریكی‌ تولید كنند. یكی‌ ازشناخته‌شده‌ترین‌ جانورانی‌ كه‌ تولید نور می‌كنند حشره‌ای‌ به‌ نام‌ حشره‌ شبتاب‌ است‌. این‌ حشره‌ قادر است‌ درزمان‌ بسیار كوتاهی‌ به‌ میزان‌ قابل‌ توجهی‌ نور تولید كند. این‌ عمل‌ جالب‌ توسط‌ بخش‌ ویژه‌ای‌ از بدن‌ جانور كه‌برای‌ همین‌ منظ‌ور اختصاص‌ داده‌ شده‌ است‌ انجام‌ می‌پذیرد. جالب‌ اینكه‌ تولید نور در این‌ حشره‌ به‌ منظ‌ور برقراری‌ رابط‌ه‌ با سایر همنوعانش‌ به‌ كار می‌رود و در زندگی‌ او نقشی‌ اساسی‌ دارد. كرم‌ شب‌تاب‌ نیز این‌خاصیت‌ را داراست‌. البته‌ كرم‌ شب‌تاب‌ نور یكنواخت‌ و سبزرنگی‌ تولید می‌كند كه‌ تا حدودی‌ متفاوت‌ است‌.

تولید نور به‌ وسیله‌ این‌گونه‌ حشرات‌ با روش‌ خاصی‌ انجام‌ می‌گیرد. آنها نور را توسط‌ یك‌ ماده‌ شیمیایی‌ به‌نام‌ ((لوسی‌ فرین‌)) تولید می‌كنند كه‌ این‌ ماده‌ جالب‌ تقریبا شبیه‌ به‌ كلروفیل‌ موجود در گیاهان‌ است‌ و همانگونه‌كه‌ انرژی‌ نور توسط‌ كلروفیل‌ به‌ مواد شیمیایی‌ تبدیل‌ می‌شود، در این‌ حشرات‌ عكس‌ این‌ عمل‌ با كمك‌ ماده‌ای‌خاص‌ انجام‌ می‌پذیرد. البته‌ برخلاف‌ نور تولیدشده‌ در لامپها و یا شمعها، نوری‌ كه‌ توسط‌ این‌گونه‌ جانداران‌تولید می‌شود هیچ‌گونه‌ گرمایی‌ را به‌ همراه‌ ندارد و درحقیقت‌ این‌ گونه‌ حشرات‌ كوچك‌ قادر به‌ انجام‌كارهایی‌هستند كه‌ ما از انجام‌ آنها عاجز هستیم‌. آنها نور را تولید می‌كنند بدون‌ آنكه‌ ذره‌ای‌ از انرژی‌ لازم‌ ومصرف‌شده‌ را به‌ گرما تبدیل‌ كنند. بسیاری‌ از تك‌سلولیهای‌ میكروسكوپی‌ گیاهی‌ و جانوری‌ كه‌ در تاریكی‌زندگی‌ می‌كنند هم‌ می‌درخشند كه‌ البته‌ دانشمندان‌ تاكنون‌ نتوانسته‌ علت‌ بسیاری‌ از این‌ درخشیدنها را به‌ دست‌ بیاورند، هرچند كه‌ تاحدودی‌ مشخص‌ است‌ كه‌ انرژی‌ مواد غذایی‌ به‌ نور تبدیل‌ می‌شود. تقریبا بسیاری‌از ماهیهای‌ اعماق‌ اقیانوسها هم‌ قادر به‌ ایجاد نور هستند. ماهیها از این‌ حالت‌ خاص‌ استفاده‌های‌ فراوانی‌می‌كنند. برای‌ نمونه‌، نوعی‌ ماهی‌ در اعماق‌ دریاها وجود دارد كه‌ این‌ ماهی‌ از ماهیهای‌ دیگر تغذیه‌ می‌كند. درجلوی‌ دهان‌ این‌ ماهی‌ عجیب‌ و غریب‌ زائده‌ای‌ درخشان‌ وجود دارد كه‌ این‌ زائده‌ با نوری‌ جالب‌ و جذاب‌می‌درخشد و درخشش‌ این‌ زائده‌ باعث‌ می‌شود كه‌ ماهیهای‌ كوچكتر كه‌ نقش‌ ط‌عمه‌ را ایفا می‌كنند به‌ ط‌رف‌ آن‌جذب‌ شوند و سرانجام‌ هم‌ شكار شوند.

بعضی‌ از انواع‌ قارچهای‌ استوایی‌ هم‌ قادر به‌ تولید نور هستند و جالب‌ اینكه‌ این‌ نور به‌ اندازه‌ای‌ بسیار زیادتوسط‌ آنها تولید می‌شود. در ط‌ول‌ جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ تعدادی‌ از سربازان‌ از نور این‌ قارچها استفاده‌ می‌كردند.

آنها این‌ گونه‌ قارچهای‌ نورانی‌ را در تاریكی‌ شب‌ به‌ همراه‌ خودشان‌ داشتند و از آن‌ برای‌ روشن‌ شدن‌ و پیداكردن‌ مسیر استفاده‌ می‌كردند. صورتهایی‌ دیگر از تولید انرژی‌ نیز در بین‌ جانداران‌ گوناگون‌ وجود دارد.

بعضی‌ از جانوران‌ دریایی‌ نیرویی‌ حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ ولت‌ برق‌ تولید می‌كنند و با این‌ برق‌ بالا ط‌عمه‌های‌خودشان‌ را فلج‌ می‌كنند. این‌ جریان‌ حتی‌ قادر است‌ یك‌ انسان‌ كامل‌ را از پای‌ دربیاورد. برخی‌ دیگر از ماهیها وجانداران‌ جریانهایی‌ را با شدت‌ كم‌ تولید می‌كنند و از آنها همچون‌ رادار استفاده‌ می‌كنند و طعمه‌های‌ خود رامی‌یابند. برای‌ نمونه‌ نوعی‌ سگ‌ماهی‌ وجود دارد كه‌ با این‌ امواج‌ تولیدشده‌ ماهیهای‌ كوچك‌ را، كه‌ در لای‌ شنهاپنهان‌ شده‌اند، پیدا می‌كند. بنابراین‌ جانداران‌ تنها مصرف‌كننده‌ انواع‌ انرژی‌ نیستند، بلكه‌ می‌توانند انرژی‌ را به‌صورتهای‌ گوناگون‌ هم‌ تبدیل‌ كنند.

نرگس پدرامی منبع : سوره مهر موفقیت

جعبه پذیرایی و هدیه زعفران

منبع مطلب : vista.ir

درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس نهم فصل 15: با هم زیستن با پاسخ

بوم سازگان | از تولید کننده تا مصرف کننده | خود را بیازمایید (صفحهٔ 157 کتاب درسی) | فکر کنید (صفحهٔ 157 کتاب درسی) | گفت‌وگو کنید (صفحهٔ 158 کتاب درسی) | فعالیت (صفحهٔ 158 کتاب درسی) | روابط بین جانداران | خود را بیازمایید (صفحهٔ 159 کتاب درسی) | فکر کنید (صفحهٔ 159 کتاب درسی) | جمع آوری اطلاعات (صفحهٔ 160 کتاب درسی) | فکر کنید (صفحهٔ 160 کتاب درسی) | فعالیت (صفحهٔ 163 کتاب درسی) | تنوع زیستی | گفت‌وگو کنید (صفحهٔ 164 کتاب درسی) | فعالیت (صفحهٔ 164 کتاب درسی) | اهمیت تنوع زیستی | فعالیت (صفحهٔ 165 کتاب درسی)

درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس نهم

فصل 15: با هم زیستن با پاسخ

آخرین ویرایش 14 آبان 1396

گزارش خطا 96515 علوم تجربی

فصل 1: مواد و نقش آنها در زندگی

فصل 2: رفتار اتم‌ها با یکدیگر

فصل 3: به دنبال محیطی بهتر برای زندگی

فصل 4: حرکت چیست؟ فصل 5: نیرو

فصل 6: زمین ساخت ورقه‌ای

فصل 7: آثاری از گذشته زمین

فصل 8: فشار و آثار آن

فصل 9: ماشین‌ها

فصل 10: نگاهی به فضا

فصل 11: گوناگونی جانداران

فصل 12: دنیای گیاهان

فصل 13: جانوران بی‌مهره

فصل 14: جانوران مهره‌دار

فصل 15: با هم زیستن

پاورپوینت دوره کامل آموزشی، علوم تجربی نهم دوره اول متوسطه

مدرس: آرمین کل لر

مدت دوره: 484 اسلاید (16 فایل)

فارسی

3105 تست 36,225 تومان

ریاضی

3883 تست 45,302 تومان

علوم تجربی

4465 تست 52,092 تومان

انگلیسی

2293 تست 26,752 تومان

مطالعات اجتماعی

2470 تست 28,817 تومان

پیام‌های آسمان

1683 تست 19,635 تومان

عربی

1615 تست 18,842 تومان

قرآن

569 تست 6,638 تومان

آمادگی دفاعی

198 تست 2,310 تومان

کار و فناوری

232 تست 2,707 تومان

زنبوری که تازه شهد گلی را خورده، به سویِ کندو در پرواز است که زنبورخوارِ گرسنه‌ای آن را شکار می‌کند. شاید این آخرین غذایش باشد! شاید شاهینِ گرسنه‌ای آن را در آسمان شکار کند یا هنگام جست‌وجو بین گل‌ها برای یافتن غذای بیشتر، شکارِ روباهی گرسنه شود! چه ارتباطی بین زنبورخوار، زنبور، شاهین یا روباه وجود دارد؟ چگونه زندگیِ جانوری مانند روباه یا شاهین با زندگیِ گیاهی گلدار ارتباط پیدا می‌کند؟ چه عواملی بر زندگی این جانداران تأثیر می‌گذارد؟ تلاش برای پاسخ به چنین پرسش‌هایی، مورد علاقهٔ زیست‌شناسانی است که دربارهٔ ارتباط جانداران با همدیگر و با محیط مطالعه می‌کنند.

بوم سازگان

زنبورخوار در محیط زندگی‌اش تنها نیست. جانداران دیگری نیز در این محیط وجود دارند که بر آن تأثیر می‌گذارند و زنبورخوار نیز بر آنها تأثیر دارد. از طرفی این پرنده بدون آب و هوا زنده نمی‌ماند و مانند جانداران دیگر اکسیژن مصرف و کربن دی‌اکسید دفع می‌کند. محیط زندگی زنبورخوار از عوامل زنده (جانداران دیگر) و عوامل غیر زنده (مانند آب، هوا، دما) تشکیل شده است که بر هم تأثیر می‌گذارند.عوامل زنده و غیر زندهٔ محیط و تأثیرهایی که برهم می‌گذارند، سامانه‌ای به نام بوم سازگان می‌سازند. انواع متفاوتی از بوم سازگان‌های خشکی، آبی و خشکی آبی وجود دارد. جنگل گلستان نمونه‌ای از بوم سازگان خشکی و دریاچهٔ زریوار نوعی بوم سازگان آبی است؛ درحالی که تالاب شادگان بوم سازگان آبی خشکی است. باغچه، آبزی‌دان (آکواریوم) یا حتی گلدانِ دارای گیاه نیز مثال‌هایی از بوم سازگان‌اند. صرف نظر از اینکه بوم سازگان از چه نوع و در چه اندازه‌ای باشد دو فرایند مهمِ انتقال انرژی و چرخهٔ مواد در آن اتفاق می‌افتد. انتقال انرژی در زنجیره‌ها و شبکه‌های غذایی رخ می‌دهد.

از تولید کننده تا مصرف کننده

می‌دانید که هر زنجیره غذایی از تعدادی جاندار تشکیل می‌شود (شکل). اولین حلقهٔ هر زنجیره غذایی، جانداری است که از مواد معدنی، مواد آلی می‌سازد. به چنین جاندارانی تولیدکننده می‌گویند. حلقه‌های بعدی زنجیره‌های غذایی، جاندارانی‌اند که این توانایی را ندارند و به آنها مصرف کننده می‌گویند. مصرف کنندگان به جانداران تولید کننده وابسته‌اند؛ زیرا ماده و انرژی موردنیاز را از آنها به دست می‌آورند. تولید کنندگانی که فتوسنتز انجام می‌دهند برای ماده و انرژی به چه چیزهایی وابسته‌اند؟ همین طور که در شکل 1 می‌بینید، زنجیره‌های غذایی در یک بوم سازگان، به همدیگر وصل‌اند و شبکهٔ غذایی را تشکیل می‌دهند.

شکل 1) شبکه غذایی از تعدادی زنجیره غذایی تشکیل شده است.

خود را بیازمایید (صفحهٔ 157 کتاب درسی)

این زنجیره، یکی از زنجیره‌های غذایی شکل ۱ است : گیاه => ملخ => عنکبوت

شما زنجیره‌های دیگر این شکل را رسم کنید.

باز هم می‌­توان زنجیره­‌های غذایی دیگری اضافه کرد و شبکه را گسترش داد.

فکر کنید (صفحهٔ 157 کتاب درسی)

الف) آیا می‌توانیم بگوییم همهٔ شبکه‌های غذایی که روی کرهٔ زمین قرار دارند، به هم وصل‌اند؟ بله، زیرا در کل جهان، شیر ماده و انرژی به گونه‌ای است که تمام موجودات زنده و غیرزنده به نحوی با هم در ارتباط بوده و تشکیل یک شبکه عظیم یا شبکه حیات را می‌دهند.

منبع مطلب : gama.ir